Pytanie ![]() |
Odpowiedź ![]() |
|||
---|---|---|---|---|
Lazy execution
|
wykonanie odroczenia jest opóźniona do momentu, gdy faktycznie wymagana jest zrealizowana wartość.
|
|||
string i StringBuilder, immutability
|
immutability czyli przypisanie wartosci do stringa która nie może być zmieniona. Stringbuilder nie tworzy nowego stringa tylko dodoje wartosc do już istneijącej.
|
|||
Value and reference types
|
to dwie główne kategorie typów w c#. W value bezposrednio przechowuje typ, w reference przechowuje wskaźnik na ta zmienna
|
|||
Stack vs Heap
|
ogólnie pamięć. Stack to przestrzen pamięci po kolei, a heap to wszystko w jednym worze
|
|||
Bulk insert(SqlBulkCopy)
|
w przypadku kiedy wprowadzamy duzo danych w pętli do bazy.
|
|||
Yield return/break
|
mówi iteratorowi że doszedł do breaka
|
|||
Enumerable vs Ilist vs Icollection
|
Enumerable jest w tej hierarchi najwyżej, kolekcja na drugim kroku, i na końcu list. Enum jest kontenerem który może trzymac wartosci, dziedziy z enuma i dodaje takie rzeczy jak add, remove, update,
|
|||
Extension method
|
metody rozszerzeń umożliwiają dodanie metod do istniejących typów bez tworzenia anowego typu pochodnego.Np. przy stringu jak uzyjemy using Extensions możemy uzyc na zmiennej typu string metody IsValidEmail()
|
|||
Hashset/Dictionary
|
kolekcje. Żadna z nich nie jest lepsza. Hashset jest lepsze kiedy chcesz trzymać niepoukładaną kolekcje elementów, dictionary jest dobre jak chcesz połączyć zbiór kluczy z inna kolekcja zwaną kluczami np.
|
|||
Kowariancja/Kontrawancja
|
umożliwiają niejawną konwersję odwołania dla typów tablic, typów delegatów i argumentów. Kowariancja zachowują zgodność przypisania a kontrawancja go odwraca
|
|||
Async/await
|
async oz naczenie metody asynchronicznej, await await towarzyszy wywołaniu metody asynchronicznej
|
|||
Boxing
|
Utworzenie typu referencyjnego na podstawie value type
|
|||
lazy loading i eager loading
|
eager leci raz z zapytaniem i zbiera cala baze, lazy wypytuje po trochy
|
|||
Idisposable
|
interfejs który ma tylko jedną metodę. Dispose() która służy do uwolnienia niezarządzanych resources, takimi jak pliki, połączeniami z bazami danych/
|
|||
Idictionary
|
należa do collection. They store data in Key and Value pair.
|
|||
collection jakie znam
|
są trzy takie główne seckcje System. Collections, System. Collections. Concurrent, System. Collections. Generic. iList ii. hashSet iii. HashTable iv. Dictionary v. Array vi. Queue vii. Stack viii. Heap
|
|||
collections. generic namespace
|
zawiera interfejsy oraz klasy które definiują generic ollekcje. Tu jest list, queque, stack (wszystkie typu generycznego)
|
|||
collections zwykły
|
ma te same typy co w generycznym nie trzeba castingu robić. Nie trzeba Dog d = (Dog)a[0]; wystarczy Dog d = a[0];
|
|||
Wzorzec singleton vs klasa statyczna
|
singleton jedna instancja klasy globalnie. Różnice: nie można stworzyć instancji klasy statycznej, statyczna nie ma konstuktora,
|
|||
CTE(common table expressions)
|
wspólne wyrazenia tablicowe, mogą być wszedzie i poprawiają widocznośc kodu
|
|||
Kohezja w programowaniu
|
to sposób określenia jak bardzo poszczególne elementy do siebie pasują
|
|||
Czystość kodu(SOLID/DRY/KISS)
|
is an acronym for 5 important design design. SINGLE RESPONSIBILITY, OPEN\CLOSE, Liskov substitution principle, Interface segregation principle, Dependency inversion principle
|
|||
Single responibility
|
(Zasada jednej odpowiedzialności) Klasa powinna mieć tylko jedną odpowiedzialność (nigdy nie powinien istnieć więcej niż jeden powód do modyfikacji klasy). one responsibility. Class should just one resposibility. Class should not have more than one reason for modification.
|
|||
OPEN\CLOSE
|
(Zasada otwarte-zamknięte) Klasy (encje) powinny być otwarte na rozszerzenia i zamknięte na modyfikacje. Class should be opened for extension but not for modifications.
|
|||
Liskov substitution principle
|
(Zasada podstawienia Liskov) Funkcje które używają wskaźników lub referencji do klas bazowych, muszą być w stanie używać również obiektów klas dziedziczących po klasach bazowych, bez dokładnej znajomości tych obiektów. when function use refereence or pointers to base classes, they also could use every object that inherits from base class without even good knowladge about this objects
|
|||
Interface segregation priniple
|
(Zasada segregacji interfejsów) Wiele dedykowanych interfejsów jest lepsze niż jeden ogólny. more smaller interfaces are better than one big one
|
|||
Delegaty
|
Delegaty są przede wszystkim wykorzystywane do implementacji zdarzeń oraz wywołań zwrotnych metod(call-back).
|
|||
Refleksja
|
proces dzięki któremu program komputerowy możee być modyfikowany w trakcie działania w sposób zależny od własnego kodu
|
|||
Garbage collector
|
automatycznie wywala utworzone obiekty z pamięci w # Zajmuje się automatycznym czyszczeniem pamięci przez co można odnieść wrażenie, że w wielu firmach zamiast dążenia do optymalizacji kodu dokłada się po prostu pamięć RAM do serwerów i tyle.
|
|||
Lock
|
oznacza część krytyczną kodu która zablokuje przepływ kodu dla innych wątków aż do jego zwolnienia
|
|||
Ref vs Out
|
sa inaczej traktowane w run timie ale przy kompliacji niczym się nie różnią
|
|||
Single vs SingleOrDefault
|
LINQ: orDefault zwróci np. null w przypadku gdy nie ma zadnego elemtu w tabeli
|
|||
Iqueryable(EF) vs IEnumerable
|
w przypadku iEnumerable takie zapytanie leci do bazy select *, w przypadku Iqueryyable leci select top(5)
|
|||
try/catch/finally throw ex vs throw
|
final po try i catchu, część kodu która ma być zrobiona nawet jak catch poleci
|
|||
Const vr. Readonly
|
const można tylko przy deklaracji przypisać, readonly przy deklaracji lub w konstruktorze. const can be only declarated when created, readonly can be also declarated in contructor.
|
|||
Using
|
tworzy alias dla przestrzeni nazw lub importuje inną przestrzeń
|
|||
Base co oznacza
|
używane w przypadku klasy bazowej i pochodnej. Można wywołać tak metodą z klasy bazowej base. GetInfo()
|
|||
Dependency inversion principle
|
(Zasada odwrócenia zależności) Wysokopoziomowe moduły nie powinny zależeć od modułów niskopoziomowych - zależności między nimi powinny wynikać z abstrakcji. high-lever modules should not be dependence from low-lever modules. Dependence between them should be in abstraction.
|
|||
Rodzaje joinów
|
zwykły, LEFT, RIGHT, CROSS, (LEFT, RIGHT, FULL)
|
|||
Index, B-drzewo
|
to rozmieszczenie listy kluczy w strukturę drzewa. Wszystko w celu optymalizacji
|
|||
Clustered vs Non-clustered Index
|
cluster sortuje dane w samej tabeli, no cluster nie robi tego fizycznie. Nonluster ma indeksy odzielnie od samej bazy Cluster sorts data in database by indexes manually bu not cluster does not do that
|
|||
Partycjonowanie tabeli
|
umożliwia dzielenie tabeli na mniejsze grupy danych,
|
|||
Procedura vs funkcja vs widok
|
funkcja zawsze zwraca jedną wartośc minimum, rocedura tez może ale w sposób nie jawny.
|
|||
Transakcje w SQL
|
to blok operacji wykonywanych na bazie danych jako pojedyncza instrukcja
|
|||
Serializacja
|
zapisanie stanu obiektu, do strumienia bajtów się go zapsiuje
|
|||
Deadlock
|
to sytuacja w której wątki się blokują ponieważ dwa albo wiecej wątków czeka aż inny się wykona this is a situation in witch thread block each other
|
|||
Enkapsulacja
|
hermetyzacja, czyli public, private, protected ipt
|
|||
REST GET
|
They should be independent. It does not matter if POST or PUT has changed
|
|||
REST POST
|
Post vs put. Post request are made on resource collection, put request are made on single resource.
|
|||
REST PUT
|
Is is used primary to update data
|
|||
REST HTTP PATCH
|
Patch is different from put because it updates data directly on database but put is replace it data with new one
|
|||
C# - Design patterns Creational
|
"Abstract Factory - Creates an instance of several families of classes Builder - Separates object construction from its representation Factory Method - Creates an instance of several derived classes
|
|||
C# - Design patterns Structural
|
"Adapter - Match interfaces of different classes Bridge -Separates an object’s interface from its implementation Composite -A tree structure of simple and composite objects Facade -A single class that represents an entire subsystem
|
|||
C# - Design patterns Behavioral
|
Iterator Sequentially access the elements of a collection Mediator Defines simplified communication between classes Observer A way of notifying change to a number of classes Strategy Encapsulates an algorithm inside a class
|
|||
C# - Design patterns Factory method
|
jeden z waznjieszych wzorców. Pozwala zdefiniować interfejs do tworzenia obiektów, ale podklasy decydują z których klas tworzyć instancje
|
|||
C# - Design patterns Abstract factory
|
zapewnie interfejs do tworzenia rodziny relacji albo zależnych obiektów bez specyfikowania konkretnych klas.
|
|||
C# - Design patterns BUILDER
|
mniej popularny niż factory czy abstract. Oddziela kontruktor skomplikowanego obiektu od głównej reprezentacji tego obiektu. Więc ten sam proces może być inczej zaprezentowany.
|
|||
C# - Design patterns Strategy
|
definiuje rodzinę algorytmów, hermetyzuje każdy z nich, i tworzy je wymiennymi. Ten wzorzec pozwala algorytmowi działać niezależnie od klienta który go używa.
|
|||
General 1 + n problem
|
winą jest lazy loading. Zapytanie zaczyna wypytwac po kolei az zbierze każde pole w bazie odzielnym zapytaniem.
|