| Pytanie | Odpowiedź | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   analizuje informacje docierające ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego a następnie podejmuje decyzje dotyczące reakcji na bodźce  |  |  | 
|  rozpocznij naukę skład ośrodkowego układu nerwowego  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę z czego zbudowany jest ośrodkowy układ nerwowy  |  |   z istoty szarej - ciała komórek nerwowych i komórki glejowe z istoty białej - wypustki komórek nerwowych i komórki glejowe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gromadzi i przetwarza informacje napływające ze środowiska zewnętrznego oraz wnętrza ciała  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ile tlenu pobranego przez organizm zużywa mózgowie?  |  |   20%, jest wrażliwe na niedotlenienie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kresomózgowie, międzymózgowie ==mózg śródmózgowie, tyłomózgowie (mózdzek i most) oraz rdzeń przedłużony ==pień mózgu Mozdzek jest osobna częścią  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najwieksza część mózgowia, dwie półkule (połączone ciałem modzelowatym) W skład półkul wchodzą istota szara (kora mózgu i jadra podkorowe) i istota biała (drogi nerwowe)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zbudowana z gęsto upakowanych ciał komórek nerwowych, na której znajduje się olbrzymia liczba synaps 95% stanowi kora nowa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   całkowicie ukryte pod półkulami kresomózgowia. Ważna częścią jest podwzgórze w którym znajdują się ośrodki czynności wegetatywnych czyli niezależnych od woli (ośrodki termoregulacji, pragnienia, głodu)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zawiera ośrodki reakcji wzrokowych i słuchowych takich jak zmiana średnicy źrenic, ruchy powiek czy odwracanie głowy w kierunku źródła dźwięku. Jest miejscem koordynacji ruchów mimowolnych oraz szybkich  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   to fragment pnia mózgu położny między śródmózgowiem a rdzeniem przedłużonym. Pośredniczy w przepływie sygnałów między mózgiem móżdżkiem i rdzeniem przedluzonym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   czesc mozgowia, łączy się z rdzeniem kręgowym. skupienia istoty szarej. Ssanie połykanie, żucie odruchy obronne kaszel, mruganie kichanie wymioty.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   reguluje czynność oddechową, pobudzany przez wzrost stężenia dwutlenku węgla we krwi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   reguluje ciśnienie i tempo przepływu krwi przez wpływ na zmianę średnicy naczyń krwionośnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ośrodek regulacji czynności serca  |  |   zwiększa częstość skurczów serca  |  |  | 
|  rozpocznij naukę co powoduje uszkodzenie rdzenia przedłużonego  |  |   ciężkie zaburzenie czynnościowe całego organizmu śmierć  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   składa się z dwóch półkul, połączonych robakiem. Jest pokryty cienką warstwa istoty szarej, tworzącej kore móżdzku. Pod kora znajduje się istota biała. Umiejscowione ośrodki nerwowe (napięcie mięśni, koordynacja ruchów)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę objawy uszkodzenia móżdzku  |  |   utrata napięcia mięśniowego, zaburzenia koordynacji ruchów (trudności s dotknięciem czubka nosa palcem), brak możliwości wykonywania szybkich ruchów, oczopląs  |  |  | 
|  rozpocznij naukę za co odpowiedzialny jest mózg  |  |   integracja i przetwarzanie informacji zarządzanie praca poszczególnych części ciała, odpowiada za zapamiętywanie, analizowanie informacji, uczenie się  |  |  | 
|  rozpocznij naukę za co odpowiedzialny jest pień mózgu  |  |   podstawowe funkcje życiowe, oddychanie, praca serca, regulacja ciśnienia krwi i temperatury ciała, odpowiedzialny za kichanie, kaszel, połykanie, pocenie się  |  |  | 
|  rozpocznij naukę za co odpowiedzialny jest mózdzek  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   praca mięśni szkieletowych, mowa, analiza i kontrola emocji planowanie przewidywanie konsekwencji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zbiera informacje z receptorów dotyku, ucisku, temperatury, bólu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przetwarzanie wrażeń słuchowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przebiega w kanale kręgowym, kształt splaszczonego walca, którego podłużne wygięcia odpowiadają krzywiznom kręgosłupa.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę odcinki rdzenia kręgowego  |  |   szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy, guziczny(ogonowy)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przewodzi impulsy z mózgowia do narządów wykonawczych i z powrotem oraz uczestniczy w odruchach bezwarunkowych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę płyń mózgowo-rdzeniowy co to  |  |   powstaje w komorach mózgu, sklad podobny do składu osocza bo to jest przesącz osocza z sieci włosowatych naczyń krwionośnych,  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje płynu mózgowo rdzeniowego  |  |   tworzy warstwę ochronną osrodkowego układu nerwowego, zapewnia równomierny rozklad ciśnienia w jamie czaszki, odżywia neurony i usuwa zbędne produkty ich metabolizmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   tworzenie pamięci długotrwałej, popęd płciowy zachowania seksualne, orientacja przestrzenna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   powstawanie pamięci, emocje, motywacja, zachowania m. in seksualne  |  |  |