Pytanie | Odpowiedź | |||
---|---|---|---|---|
zbiór norm postępowania ustanowionych albo uznanych przez kompetentne organy państwa
|
||||
opisowe i pozaopisowe (dyrektywalne)
|
||||
stwierdzają, że tak jest albo nie jest, stwierdzają pewne stany rzeczy faktycznie istniejące czy tylko wyobrażone, są P albo F
|
||||
wpływają na ich adresatów, pełnią funkcję sugestywną, są bodźcem do określonego zachowania
|
||||
normy postępowania/dyrektywy celowościowe (teleologiczne) - mówią, co trzeba zrobić, żeby osiągnąć rezultat / czyn. konwencjonalna - czynność, której reguły sensu nakazują przypisać sens kulturowy, kto i jak może dokonać czyn. konwencjonalnej
|
||||
wypowiedź, która określonym podmiotom jako jej adresatom nakazuje albo zakazuje, aby w określonych okolicznościach postępowały w określony sposób
|
||||
1. adresata 2. określenie postępowania wyznaczonego adresatowi 3. określenie okoliczności, w których adresat musi postąpić w określony sposób
|
||||
wskazuje adresata nazwą indywidualną
|
||||
wskazuje adresata nazwą rodzajową
|
||||
wyznacza do spełnienia jakiś czyn, który NIE jest powtarzalny
|
||||
wyznacza jakieś zachowanie określonego rodzaju, POWTARZALNE
|
||||
osoba / grupa osób, która ustanawia normy
|
||||
normodawca stanowi je sam dla siebie
|
||||
normodawca stanowi je dla innych podmiotów
|
||||
klasa możliwych przyszłych sytuacji, w których norma znajduje zastosowanie
|
||||
klasa przyszłych zachowań adresata normy, które norma ta wyznacza mu do spełnienia
|
||||
1. rozkazująca (Zatrzymaj się! - normodawca zwraca się bezpośrednio do adresata) 2. hipotetyczna (Jeżeli ktoś..., powinien) 3. kategoryczna (Każdy, kto...)
|
||||
jeżeli taką normę ustanowił albo uznał i tego nie odwołał ktoś, komu nalezy dawać posłuch ze względu na szczególną pozycję społeczną (autorytet/ dysponuje mocą/ upoważniony do stanowienia norm)
|
||||
czyny nakazane przez tą normę są dobre/ godne aprobaty, a czyny zakazane są złe. Aprobata może odnosić się do czynów nakazywanych przez normę lub do ich skutków.
|
||||
adresaci zachowują się zgodnie z tą normą lub prawdopodobne jest, że za niezrealizowanie tej normy spotka ich jakaś dolegliwość (sankcja)
|
||||
taka norma postępowania, która została ustanowiona / uznana przez upoważniony organ państwa (GENERALNA + ABSTRAKCYJNA)
|
||||
1. hipoteza (adresat + okoliczności) 2. dyspozycja (nakaz/zakaz) 3. sankcja (konsekwencje przekroczenia normy - nie zawsze)
|
||||
określa adresatowi obowiązek określonego zachowania, ale za niezrealizowanie go prawodawca nie przewiduje kary
|
||||
norma postępowania wyznaczająca określonemu podmiotowi w określonych okolicznościach jakieś zachowanie. norma staje się sankcjonowana ze względu na normę ją sankcjonującą
|
||||
norma, która określonym adresatom nakazuje wymierzać sankcje za niezrealizowanie nakazów wyznaczonych w normie sankcjonowanej, jeżeli znalazła ona zastosowanie
|
||||
nakazuje/zakazuje jakiś zachowań np. zachowań psychofizycznych albo konwencjonalnych
|
||||
udziela jakimś podmiotom jakiegoś upoważnienia/kompetencji do wykonania określonych czynności konwencjonalnych. dwa podmioty: ten, który upoważnia i adresat
|