Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Wynika z niedoboru hormonu wzrostu w dzieciństwie objawia się niskim ale proporcjonalnym wzrostem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wynika z nadmiaru hormonu wzrostu w okresie dzieciństwa objawia się olbrzymim ale proporcjonalnym wzrostem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest skutkiem nadmiaru hormonu wzrostu u osób dorosłych objawia się przyrostem dłoni stóp nosa i żuchwy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hormon wzrostu i hormony tropowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
estrogeny oraz progestageny
|
|
|
niektóre hormony działają antagonistycznie czyli rozpocznij naukę
|
|
wywołują przeciwstawne efekty w organizmie przykładem Są insulina i glukagon
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przysadka tarczyca przytarczyce nadnercza trzustka jajniki i jądra
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hormony regulują pracę wszystkich narządów przez stosowanie tempa ich pracy do aktualnych potrzeb organizmu
|
|
|
układ hormonalny Z czego jest rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
największy gruczoł dokrewny to rozpocznij naukę
|
|
trzustka może ważyć 120 g i mieć 14 cm długości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co wydzielają gruczoły dokrewne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
prawidłowe funkcjonowanie organizmu jeśli we krwi znajduje się taka sama ilość hormonów to mówił rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak jest za dużo hormonów to mówimy o rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ty jestem mało hormonów mówimy o rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przykład poważnej choroby wynikające z nieprawidłowego funkcjonowania układu dokrewnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
to samo położenia równowagi hormonalnej dochodzi rozpocznij naukę
|
|
gdy we krwi znajduje się za mało lub za dużo jakiegoś hormonu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbieranie i analizowanie bodźców płynących z narządów wewnętrznych oraz środowiska zewnętrznego wywoływania odpowiednich reakcji organizmu kontrolowanie i koordynowanie pracy wszystkich pozostałych układów
|
|
|
układ nerwowy dzielimy ze względu na sposób działania rozpocznij naukę
|
|
autonomiczny i somatyczny
|
|
|
układ nerwowy dzielimy ze względu na budowę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy ośrodkowego układu nerwowego rozpocznij naukę
|
|
centrum kontroli analizuje informacje docierające ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego przekazuje polecenia do odpowiednich narządów
|
|
|
ośrodkowy układ nerwowy składa się rozpocznij naukę
|
|
z mózgowia i rdzenia kręgowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uaktywnia się w sytuacji zagrożenia oraz silnych emocji i przygotowuje organizm do działania przyspiesza przemianę materii w komórkach podnosi ciśnienie krwi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za odpoczynek zmniejsza szybkość pracy większość narządów i spowalnia przemiany materii powoduje zmniejszenie ciśnienia krwi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przewodzi informacje z różnych części ciała do mózgowia i z powrotem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za wykonywanie świadomych czynności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadzoruje równowagę i koordynację ruchu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wpływa na czynności niezależne od naszej wodzi na przykład oddychania czy trawienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Droga którą pokonuje impuls nerwowy w organizmie przebiega ona następująco receptor neuron czuciowy neuron pośredniczący neuron ruchowy efektor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli wrodzone zachodzą bez naszej woli przebiegają u każdego w ten sam sposób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nabyte wyuczone zależą od naszej woli i różnią się u poszczególnych osób
|
|
|
autonomiczny układ nerwowy składa się rozpocznij naukę
|
|
układu współczulnego i układu przywspółczulnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest reakcją przystosowawcze organizmu regulowaną przez układ nerwowy i hormonalny
|
|
|
co prowadzi długotrwały stres rozpocznij naukę
|
|
długotrwały stres prowadzi do przewlekłego zmęczenia i może przyczynić się do rozwoju chorób układu nerwowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaczynają się w rdzeniu kręgowym ich nazwy pochodzą od nazw odcinków kręgosłupa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osiem nerwów szyjnych 12 nerwów piersiowych 5 nerwów lędźwiowych więc nerwów krzyżowych jeden nerw guziczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przewodzą impulsy od receptorów do ośrodkowego układu nerwowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przewodzą impulsy z ośrodkowego układu nerwowego do mięśni i gruczołów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czołowy skroniowy potyliczny ciemieniowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oddychanie praca serca i regulacja ciśnienia krwi trawienie utrzymywania odpowiedniej temperatury ciała
|
|
|
Włącz mi długość nerwów w ciele dorosłego człowieka wynosi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|