ZOP

 0    71 fiszek    guest2700564
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Flora
rozpocznij naukę
Zbiór TAKSONÔW
Roślinność
rozpocznij naukę
zespół ZBIOROWISK ROŚLINNYCH w terenie
Zasięg geograficzny
rozpocznij naukę
Obszar ZIEMI zasiedlony przez TAKSON
Granica zasiągu
rozpocznij naukę
linia ograniczającer obszar TAKSONU
Stanowisko - OSOBA
rozpocznij naukę
miejsce występ. OSOBNIKÓW GATUNKU w obrębie zasięgu
Zespół POPULACJI: roślinnych, zwierzęcyh, mikroorganizmów powiązanych warunkami środowiskowe
rozpocznij naukę
BIOCENOZA
BIOTOP
rozpocznij naukę
środowisko życia BIOCENOZY
Siedlisko (HABITAT)
rozpocznij naukę
zespół czynn. ABIOTYCZNYCH (gleba i klimat)
Kryterij zbiorowisk FIZJONOMICZNY:
rozpocznij naukę
FORMACJA - zewnętrzny wygląd
Kryterij zbiorowisk: FLORYSTYCZNY
rozpocznij naukę
Zespół roślinny - SKŁAD GATUNKU (teoretyczne, bo bardzo podobne!)
czynniki KLIMATYCZNE, GLEBOWE, BIOLOGICZNE
rozpocznij naukę
czynniki SRODOWISKOWE
Antropogeniczne zmiany ZBIOROWISK:
rozpocznij naukę
1. Zaniekanie pierwotnych 2. Wtórne rozprestrzenianie się 3. Zbiorowiska Antropogeniczne
Synatropizacja
rozpocznij naukę
Proces PRZEKSZTAŁCENIA szaty rośl. pod wpływem CZŁOWIEKA
Przemiany przez działalność człowieka
rozpocznij naukę
1. ZNIKANIE NATURALNYCH 2. Rozpostzenianie się tych KORZYSTAJĄCYCH ZE ZMIAN 3. Powstanie NOWYCH
Gatunek SYNATROPIJNY
rozpocznij naukę
przystosowany do życia w środowisku silnie przekształconym przez człowieka
Roślina ruderalna
rozpocznij naukę
zasiedlająca PODŁOŻE ZMIENIONE PRZEZ CZŁOWIEKA, środowiska miejskie (budynki, bramy, drogi, koleje, wysypiska ospadów)
NIEUŻYTEK
rozpocznij naukę
obszar gruntu, który z powodu naturalnych warunków SIEDLISKOWYCH lub na skutek działalności człowieka UTRACIŁ WARTOŚĆ UŻYTKOWĄ
Siedlisko SEGETALNE - POLNE
rozpocznij naukę
wytworzone przez człowieka sztuczne siedlisko przeznaczone do upray roślin (agrocenoza) - POLA UPRAWNE, SADY, OGRODY
Siedlisko PÓŁNATURALNE
rozpocznij naukę
siedlisko WTÓRNE w niewielkim stopniu zmienione w wyniku dział. człowieka
Pośrednictwo pomiędzy NATURALNYM siedliskiem a SYNATROPIJNYM
rozpocznij naukę
Półnaturalne
Łąki, pastwiska, poręby i nasadzenia leśne ti
rozpocznij naukę
SIEDLISKA PÓŁNATURALNE
Gatunek INWAZYJNY
rozpocznij naukę
ALOCHTONICZNY: Ekspansywny, który szybko rozprestrzenia się (naturalnie lub z udziałem człowieka) i STANOWI ZAGROŻENIE DLA FAUNY I FLORY danego EKOSYSTEMU. Skutkuje WYGINIĘCIEM GATUNKÓW MIEJSCOWYCH
GATUNKI INWAZYJNE
rozpocznij naukę
Drugie największe zagrożenia dla BIORÓŻNORODNOŚCI tuż po NISZCZENIU SIEDLISK
Obszar CHRONIONY
rozpocznij naukę
Obszar LĄDU/MORZA wynzaczony CELOWO do OCHRONY i ZACHOWANIA RÓŻNORODNOŚCI biologicznej i zasobów naturalnych
Kategoria 1a
rozpocznij naukę
Obszar ŚCISŁEJ OCHRONY - Cele naukowe
Kategoria 1b
rozpocznij naukę
Obszar NATURALNY: ochrona nienaruszonej przyrody
Kategoria 2
rozpocznij naukę
PARK NARODOWY - ochr. ekosystemu - cele rekreacyjne
Kategoria 3
rozpocznij naukę
POMNIK przyrody: specyficzne walory przyrodnicze
Kategoria 4
rozpocznij naukę
Obszar ochrony SIEDLISKOWEJ/ GATUNKWOEJ
Kategoria 5
rozpocznij naukę
O. c. KRAJOBRAZU/ morza ⛰🌊
Kategoria 6
rozpocznij naukę
O. o. UŻYTKOWYCH ZASOBACH
Trudność oceny wartości obszarów dla ochrony środowiska polega na
rozpocznij naukę
1. niewiele wiemy o naszych nawet najbogatszych ekosystemach 2. Wiele gatunków nieopisane
GRUPY (taksony) WSKAŹNIKOWE
rozpocznij naukę
1. dobrze znane: taksonomia, ekologia, historia. 2. łatwość badań 3. w szerokim zakresie siedlisk
Projektowanie obszrów chronionych
rozpocznij naukę
zaprojektowanie systemu rezerwatów oraz przygotowanie do wdrożenia planu zagodpodarowania tego obszaru, uwzględniając ROZMIAR I KSZTAŁT
Najlepszy kształt OC
rozpocznij naukę
KOŁO (minimalny efekt krawędzi, środek najdalej od granic)
WIELKOŚĆ OC
rozpocznij naukę
im większa, tym lepsza (tańsze bo gatunek same utrzymuje się bez ingerencji, letwiej odbywają się naturalne procesy, samoregulacja)
Monitoring skutków
rozpocznij naukę
-Przejrzysta skala (przstezenna i czasowa) -pobieranie prób -standaryzacja zbierania i analizowania danych
Grupy standardowe
rozpocznij naukę
zapewnienie im ochornu może sprzyjać calemu ekosystemowi
Czujki
rozpocznij naukę
gatunki szczególnie wrażliwe na zmiany środowiska i szybciej reagujace
Grupy parasolowe
rozpocznij naukę
gatunki uzupełniające się pod względem wymagań siedliskowych. potrzeby takich grup zawierają potrzeby pozostałych gatunków w danym siedlisku. DLA WPROWADZENIA ZMIAN
EFEKT KRAWĘDZI
rozpocznij naukę
skutki niszczenia siedlisk przyrodniczych: utrudniona migracja, penetracja konkurentów, róźne warunki w środku i zewnątrz
WYMARCIE MAŁYCH POPULACJI
rozpocznij naukę
1. Stochastyczność DEMOGRAFICZNA 2. Stochastyczność ŚRODOWISKOWA 3. Stochastyczność GENETYCZNA. 4. Naturalne KATAKLIZMY
Meta POPULACJI
rozpocznij naukę
1. Zawsze istnieje ryzyko wyginięcia 2. Muszą istnieć nie zajęte siedliska 3. Populacja musi tworzyć nadmiar potomstwa
Najmniejsza populacja żywotna
rozpocznij naukę
przeżycie: populacja ma zapewnić 95% pezeżycia w 100 lat
WIELKOŚĆ POPULACJI
rozpocznij naukę
rzeczywista liczba dorosłych osobników w realnych populacjach
EFEKTYWNA WIELKOŚĆ POPULACJI
rozpocznij naukę
Liczba osobników w populacji które rzeczywiście przekazują geny następnym pokoleniom
Monitoring zależy od
rozpocznij naukę
OKREŚLENIA GRANIC, przykroczenie których powoduje podjęcie działań
WIELKOŚĆ POPULACJI WYNIKAJĄCA Z POLICZENI
rozpocznij naukę
rzeczywista liczba dorosłych OSOBNIKÓW w realnych populacjach
IN(telectual) SITU
rozpocznij naukę
koncentruje się na ochronie gatunków RZADKICH, zagrożonych wyginęci (w naukowy sposób, naturalnie)
PRZYCZYNY GINIĘCIA GATUNKÓW
rozpocznij naukę
1. Bezpośrednie tępienie pojedycznych gatunków 2. Niszczenie płatów roślinności bez dalej idących zmian środowiskowych 3. Zmiany ABIOTYCZNYCH warunków
RESTYTUCJA ekologiczna
rozpocznij naukę
proces USUWANIA zniszczeń wyrządzonych przez człowieka BIORÓZNORODNOŚCI i dynamice EKOSYSTEMÓW
RESTYTUCJA - ROZWÓJ ROŚLINNOŚCI
rozpocznij naukę
rozwój szaty roślinnej musi iść w parze z rozwijem GLEBY
RESTYTUCJA przykłady:
rozpocznij naukę
nawożenie, wysiewanie roślin motylkowych, opiekuńczych, docelowych
REKULTYWACJA (rehabilitation)
rozpocznij naukę
Przetwarzanie ZDEGRADOWANEGO krajobrazuw kr. FUNKCJONALNY, jednak BEZ STARAŃ O PRZYWRÓCENIA MU NATURALNEJ EKOLIGII (np. kopalni, hałda górnicza - w tereny rekreacyjne)
Tworzenie SIEDLISK (żwiorowiska w mokradło, którego wcześ. nie istniał9
rozpocznij naukę
Przeobrażenie ZDEGRADOWANEGO KRAJOBRAZU w pełnowartościowe dla dziekiej przyrody miejsce, ale BEZ JAKIEGOKOLWIEK ODNIESIENIA SIĘ DO STANU JAKI ISTNIAŁ W PRZESZŁOŚCI
ochrona EX SITU (gatunki)
rozpocznij naukę
przenieszenie gatunków z naturalnego środ. do KOLEKCJI lub OGRODU BOTANICZNEGO - SZTUCZNE
REINTRODUKCJA
rozpocznij naukę
powrót gatunku do histor. zasięgu, ale został WYTĘPIONY lub WYGINĄŁ
Translokacja gatunku
rozpocznij naukę
BEZPOŚREDNIE PRZEMIESZCZANIE GATUNKÓW
Ochrona GLEBY
rozpocznij naukę
1. ZANICZYSZENIA gleby 2. Przekształcenia w KRAJOBRAŻE ROLNICZYM
Glebowe BANKI NASION
rozpocznij naukę
Rezerwy ZDOLNYCH DO ŻYCIA nasion znajdujących w glebie i na jej powierzchni
TYP 1
rozpocznij naukę
Krótkorwały bank nasion, obecny latem
TYP 2
rozpocznij naukę
krótkotrwały bn. obecny tylko w zimie
TYP 3
rozpocznij naukę
Trwały bn, kiełkuje tuż po zasianiu
TYP 4
rozpocznij naukę
Trwały bn, nie kiełkuje od razu
SPECJACJA
rozpocznij naukę
powstanie NOWYCH GATUNKÓW
ochrona procesu EWOLUCJI
rozpocznij naukę
Genetyka i BIOGEGORFAIA
ewolucja
rozpocznij naukę
uodpornianie się: bakterii - antybiotykii, hwasty- herbicydy, owady - pestyxydy,
specjacja roślin
rozpocznij naukę
HYBRYDYZACJA - powatnie mieszańcw roślin
HYBRYDYZACJA SIEDLISK
rozpocznij naukę
mieszańce gorzej dostosowane, szukają „gorsze” tereny dla rodzicielskich gatunków
zacząć zajmować sie samą zmianą a nie
rozpocznij naukę
stanem statycznym
ochrona nie gatunków, a EWOLUCJI
rozpocznij naukę
Jesteśmy cześcią natury. Odejść od kontroli, interwencji do wspomagania naturalnych peocesów

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.