Pytanie |
Odpowiedź |
ramy czasowe starożytnosci rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
szczytowy okres starozytnosci rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
europejski antropocentryzm rozpocznij naukę
|
|
„czlowiek jest miarą wszechrzeczy”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzorcowy, doskonaly, harmonia, proporcje. zasada mimesis, decorum, jednosci miejsca, czasu i przestrzeni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
relacja podobienstwa, nasladowania rzeczywistosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsza zasada jest ogien, wszystko znajduje sie w ciaglym ruchu „wszystko plynie”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
materializm- jedynym rzeczywistym rodzajem bytu jest materia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasady moralne sa stale, mądrosc mozna znalesc w glebi duszy, „wiem ze nic nie wiem”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swiat nie jest ani wylacznie materialny ani duchowy, złoty środek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idealizm- rzeczywistosc jest niedoskonalym odwzorowaniem swiata idei, wladza w rekach filozofow obdarzonych madroscia
|
|
|
Stoicy (Zenon z Kition, Chryzyp z Soloj, Kleantes z Azji Mniejszej) rozpocznij naukę
|
|
ludzie nie maja wplywu na bieg wydarzen, zaakceptowanie praw natury, czlowiek powinien kierowac sie rozumem (cnota) oraz dazyc do rownowagi ducha (umiar)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dystans wobec codziennego kola fortuny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dobre zycie polega na doznawaniu przyjemnosci, podstawowa przyjemnoscia jest radosc z zycia, brak cierpienia, „carpe diem”-Horacy chwytaj dzien, „dopoki jestesmy, nie ma smierci, a gdy ona przychodzi, nie ma nas”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwazniejszym dobrem i celem zycia sa przyjemnosci, wazna jest terazniejszosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawdy obiektywne nie istnieja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie wiem, wiec sie nie odzywam
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie ma spoleczenstwa, sa jednoski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umiejetnosc wytworzenia danego przedmiotu wedlug scisle okreslonych regul
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idealne formy i proporcje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywolanie u odbiorcy emocji i oczyszczenie go z nich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teatr powstal dla niego, wielkir dionizje, bog plodnosci i wina
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zabawne scenki z zycia codziennego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fatum, konflikt tragiczny, tragizm, ironia tragiczna, katharsis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
los ktorym jest obciazony bohater tragedii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wybor miedzy rownorzednymi racjami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieswiadome postepowanie bohatera przyblizajace go do kleski ktorej chcial uniknac
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywolanie emocji celem uwolnienia od nich
|
|
|
podporzadkowanie funkcjom rozpocznij naukę
|
|
katharsis lub czerpanie rozrywki
|
|
|