admin 11111

 0    52 fiszki    Mounde
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
kontrola
rozpocznij naukę
funkcja organu polegająca wyłącznie na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez stałych możliwości wpływania na ich działalność np. NIK
organ kontrolujący
rozpocznij naukę
nie odpowiada za organ kontrolowany
nadzór
rozpocznij naukę
organ nadzoru jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów czy jednostek nadzorowanych
organ nadzorujący ponosi odpowiedzialność
rozpocznij naukę
za organ nadzorowany tylko w zakresie spraw, które nadzoruje
kierownictwo
rozpocznij naukę
organ kierujący może używać wszelkich środków c celu oddziaływania na postępowanie organów kierowanych, z wyjątkiem tych których zakazuje prawo
instrumentami kierowania są
rozpocznij naukę
wytyczne i polecenia służbowe
organ kierowniczy ponosi
rozpocznij naukę
pełną odpowiedzialność za postępowanie kierowanych jednostek
koordynacja
rozpocznij naukę
uprawnienia wykonywane przez organ w stosunku do organów czy instytucji, które nie są mu podległe
organ koordynujący odpowiada
rozpocznij naukę
za organ koordynowany jedynie za efekty działalności koordynacyjnej
współdziałanie
rozpocznij naukę
powiązanie postępowania co najmniej dwóch niezależnych od siebie organów (jeden jest główny drugi współdziałający)
decentralizacja
rozpocznij naukę
sposób organizacji aparatu administracyjnego, w którym organy niższego stopnia nie są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia
warunki decentralizacji
rozpocznij naukę
1. wyposażenie organu niższego we własne kompetencje 2. brak hierarchicznego podporządkowania 3. faktyczna samodzielność organu niższego-przede wszystkim finansowa, organizacyjna, majątkowa
autonomia
rozpocznij naukę
przyznanie organom zarządzającym określoną część terytorium państwa kompetencji do stanowienia przepisów prawa rangi ustawowej w szerokim zakresie spraw, bez ingerencji władz centralnych
autonomia dotyczy
rozpocznij naukę
stanowienia prawa
decentralizacją dotyczy
rozpocznij naukę
wykonywania prawa
rodzaje decentralizacji
rozpocznij naukę
1. terytorialna 2. rzeczowa
decentralizacją terytorialna
rozpocznij naukę
olega na wyposażeniu organów administracji zarządzających poszczególnymi jednostkami podziału terytorialnego w taki stopień samodzielności wobec organów nadrzędnych, który uzasadnia uznanie ich za organy zdecentralizowane
decentralizacją rzeczowa
rozpocznij naukę
polega na powierzeniu samodzielnym organom lub organizacjom, z reguły samorządowym, zarządzania określonymi rodzajami spraw, np. samorząd zawodowy
centralizacja
rozpocznij naukę
taki sposób zorganizowania aparatu administracyjnego, w którym organy niższe są hierarchicznie podporządkowane organom wyższym - oznacza brak samodzielności organów podrzędnych
koncentracja
rozpocznij naukę
zjawisko skupienia kompetencji w rękach nielicznej grupy organów
dekoncentracja
rozpocznij naukę
rozproszenie kompetencji na większą liczbę organów
samorząd
rozpocznij naukę
forma decentralizacji administracji
rodzaje samorządów
rozpocznij naukę
1. terytorialny 2. specjalny (np. zawodowy)
organy scentralizowane
rozpocznij naukę
organy administracji rządowej, obejmują organy podporządkowane RM
organy zdecentralizowane
rozpocznij naukę
samorządowe
przeniesienie kompetencji
rozpocznij naukę
utrata kompetencji przez organ dotychczas właściwy
delegacja
rozpocznij naukę
organ wyższy przekazuje organowi niższemu część swoich kompetencji
dewolucja
rozpocznij naukę
przejęcie kompetencji organu niższego przez organ wyższy
pełnomocnictwo administracyjne
rozpocznij naukę
działanie z upoważnienia organu, organ czy jednostka nie przejmuje kompetencji, tylko wykonuje je w imieniu i na rachunek organu właściwego
zakład administracyjny
rozpocznij naukę
względnie samodzielna jednostka organizacyjna, wyposażona w trwale wyodrębnione środki rzeczowe i osobowe, której podstawowym celem jest ciągłe, bezpośrednie świadczenie usług o szczególnym znaczeniu społecznym
nietypowe podmioty administrujące
rozpocznij naukę
1. jednostki o złożonym statusie prawnym 2. fundacje 3. fundusze 4. agencje
jednostki o złożonym statusie prawnym np.
rozpocznij naukę
NBP
fundacje np.
rozpocznij naukę
Fundacja centrum badania opinii publicznej
fundusze np.
rozpocznij naukę
bankowy fundusz gwarancyjny
agencje np.
rozpocznij naukę
państwowa agencja atomistyki
NBP
rozpocznij naukę
centralny bank państwa, ma cechy podmioty gospodarczego a jego organy wypełniają też funkcje o charakterze administracyjnym
fundacja
rozpocznij naukę
wyodrębniona masa majątkowa wyposażona w osobowość prawną
istnieją fundacje:
rozpocznij naukę
1. fundacja prawa prywatnego 2. fundacja prawa publicznego
fundacje są tworzone na podstawie
rozpocznij naukę
ustawy
fundacje są nadzorowane przez
rozpocznij naukę
naczelne organy administracji rządowej, które nadają im statuty
fundusze
rozpocznij naukę
grupa podmiotów mających charakter instytucji finansowych, będących formą wyodrębnienia majątku publicznego i administrujących zadaniami publicznymi np. Bankowy Fundusz Gwarancyjny
agencje
rozpocznij naukę
grupa podmiotów wykonujących wyznaczone ustawami zadania publiczne
istnieją agencje
rozpocznij naukę
1. których szefowie maja pozycję prawną centralnych organów administracji rządowej 2. o charakterze spółek handlowych 3. jako państwowe osoby prawne
rodzaje podziału terytorium
rozpocznij naukę
1. zasadniczy (RM w drodze ustawy potem rozporządzenie) 2. pomocniczy 3. specjalny
podział terytorium państwa pomocniczy
rozpocznij naukę
na sołectwa, dzielnice, tworzone w formie uchwały rady gminy
specjalny podział terytorium państwa np
rozpocznij naukę
podział wojskowy
rozporządzenie atrybucyjne
rozpocznij naukę
kompetencja premiera do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu działania ministra niezwłocznie po powołaniu RM
ministerstwa tworzy znosi i przekształca
rozpocznij naukę
RM w drodze rozporzadzenia
KRRiT
rozpocznij naukę
organ konstytucyjny, 5 członków (2 sejm 1 senat 2 prez) 6-letnia kadencja, stoi na straży wolności słowa
organami nadzoru samorządu terytorialnego są
rozpocznij naukę
Premier, wojewoda, regionalne izby obrachunkowe (sprawy finansowe)
nadzór nad samorządem terytorialnym jest oparty na kryterium
rozpocznij naukę
legalności
środki nadzoru nad samorządem terytorialnym
rozpocznij naukę
1. stwierdzenie nieważności uchwały organu samorządu 2. stwierdzenie nieważności uchwały z naruszeniem prawa 3. rozwiązanie organu stanowiącego (sejm) 4. odwołanie organów wykonawczych (Premier) 5. ustanowienie komisarza (premier

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.