Pytanie |
Odpowiedź |
czym zajmuje się etiologia-dział fitopatologii? rozpocznij naukę
|
|
czynnikami chorobotwórczymi- ich identyfikacja, opisywaniem i klasyfikowaniem
|
|
|
co rozumiemy przez etiologię choroby? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rodzaje uszkodzeń od wysokiej temperatury? rozpocznij naukę
|
|
zgorzel słoneczna, zgorzelina kory, rysy słoneczne
|
|
|
uszkodzenia wywołane przez deficyt lub nadmiar wody? rozpocznij naukę
|
|
susza, susza fizjologiczna
|
|
|
od czego zależy szkodliwość nadmiaru wody? rozpocznij naukę
|
|
od gatunku drzewa, charakteru wód powodziowych lub zalewowych, pory roku, czasu trwania
|
|
|
co wywołuje nadmiar składników pokarmowych? rozpocznij naukę
|
|
wycofywanie się mikoryz, podatność na choroby, opóźnienie drewnienia paków
|
|
|
jakie zaburzenia atmosferyczne wyróżniamy? rozpocznij naukę
|
|
uderzenia piorunów, okiść, gradobicie
|
|
|
jakie wyróżniamy stopnie porażenia drzew? rozpocznij naukę
|
|
ostre, chroniczne, utajone
|
|
|
jakie infekcyjne (biotyczne) czynniki chorobotwórcze wyróżniamy? rozpocznij naukę
|
|
wirusy i wiroidy, bakterie, grzyby i organizmy grzybopodobne, nicienie, rośliny kwiatowe
|
|
|
jakie wyróżniamy typy czastek wirusów roślin? rozpocznij naukę
|
|
nitkowata, pałeczkowata, baciolokształtna, izometryczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
małe, proteinowe infekcyjne czastki białka, pozbawione kwasów nukleinowych. Występuja w organizmach roślin, u ludzi wywoluja chorobę Jacoba
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmami prokariotycznymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakterie właściwe posiadaja ścianę komórkowa, fitoplazmy i spiroplazmy nie posiadaja
|
|
|
jakie półpasożyty drzew wyróżniamy? rozpocznij naukę
|
|
jemioła pospolita, gazewnik europejski, jemioły karłowate
|
|
|
jakie półpasożyty roślin zielnych wyróżniamy? rozpocznij naukę
|
|
świetlik, gnidosz, pszeniec, szalężnik, zagorzałek
|
|
|
jakie pasożyty całkowite wyróżniamy? rozpocznij naukę
|
|
zaraza, kanianka, łuskiewnik różowy
|
|
|
jak odżywiaja się śluzowce? rozpocznij naukę
|
|
na drodze fagocytozy wchłania jednokomórkowe orgaznizmy- bakterie, sinice, glony, grzyby, pierwotniaki. Może pochłaniać całe owocniki grzybów
|
|
|
choroby powodowane przez lęgniowce? rozpocznij naukę
|
|
pasożytnicza zgorzel siewek, fytoftoroza drzew leśnych
|
|
|
utwory powstajace z pojedynczych strzępek grzybni rozpocznij naukę
|
|
przycistki(przylgi, appresoria), strzępki infecyjne, ssawki (haustoria), chlamidospory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednokomórkowe, grubośxienne zarodniki przetrwalnikowe, powstajace bezpłciowo na szczycie lub wewnatrz grzybni
|
|
|
struktury grzybów zbydowane z tkanki strzępkowej rozpocznij naukę
|
|
owocniki, sklerocja, sznury grzybniowe(ryzomorfy), podkładki(stromy)
|
|
|
na czym polega transort bierny rozpocznij naukę
|
|
zgodnie z gradientem stężeń, nie wymaga nakładu energii. Niekiedy a procesie uczestnicza białka transportowe (permeazy)
|
|
|
sposoby życia grzybów (formy troficzne) rozpocznij naukę
|
|
symbionty, pasożyty, nadpasożyty, saprotrofy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żyja tylko na martwej materii ogranicznej, odgywaja kluczowa role w krazeniu pierwiatkow. Np rozszczepka pospolita
|
|
|
saprotrofy fakultatywne (okolicznościowe) rozpocznij naukę
|
|
przechodza faze pasozytnicza i saprotroficzna
|
|
|
stadia rozwojowe (morfy) grzybów rozpocznij naukę
|
|
telomorfa(morfa mejotyczna, stadium płciowe), anamorfa(morfa mitotycza, stadium bezpłciowe)
|
|
|
typy ułożenia worków w owocnikach rozpocznij naukę
|
|
askolokularne, askohymenialne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
holobazydia- nie podzielone, fragmobazydia- podzielone podłużnie lub poprzecznie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rurkowy, blaszkowy, kolczysty, gładki
|
|
|
sposoby wnikania grzybów pasożytniczych do do roślin rozpocznij naukę
|
|
przez zranienia, przez naturalne otwory, bezpośrednio przez nie uszkodzona tkanke okrywajaca
|
|
|
czas trwania inkubacji: rdzy kory sosny, raka jodły, skrętaka sosny, wirusa mozaiki tytoniu rozpocznij naukę
|
|
2 lata, 4 miesiace, 3/4 dni, 1-2 dni
|
|
|
nekrozy (martwice, obumarcia) rozpocznij naukę
|
|
plamy nekrotyczne, zgnilizny i zgorzele, zrakowacenia, mumie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żywiczne, gumowe, śluzowe, roszenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
T=PP/PZ*100% pp plon roslin porazonych/zdrowych
|
|
|
nieinfekcyjne(abiotyczne) czynniki chorobotwórcze rozpocznij naukę
|
|
niskie/wysokie temperatury, deficyt/nadmiar wody, niekorzystne odżywianie, niekorzystny odczyn gleby, zaburzenia atmosferyczne, zanieczyszczenia powietrza, uszkodzenia przez pestycydy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wnikaja płytko np do komorek skorki utworami sluzacymi do pobierania pokarmu np maczniaki
|
|
|
pasozyty wewnetrzne (endopasozyty) rozpocznij naukę
|
|
zyja wewnatrz roslin, w przestrzeniach miedzykomorkowych np rdze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zyja wewnatrz komorek rosliny, wirusy, wiroidy, fitoplazmy
|
|
|
wielkość wirusów, fitoplazm, spiroplazm, bakterii rozpocznij naukę
|
|
12-2000nm, 170-800 nm, 100-200nm x 3-5 mikrom, 1-5 mikrometrów
|
|
|
wpływ bakterii symbiotycznych, mikolitycznych, wspomagajacych mikoryze, patogenicznych na kindycje roslin i ich stan zdrowotny rozpocznij naukę
|
|
wiaza azot atmosferyczny, niszcza grzybnie, stymuluja wzrost grzybow i kolonizacje mikoryzowa, wywoluja choroby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transport wody i substancji pokarmowych, rozprzestrzenianie grzybów, przetrwanie
|
|
|
czym sa podkładki (stromy) rozpocznij naukę
|
|
zwarte skupienie strzepek grzybni, ktore stanowi podloze dla formujacych sie owocnikow grzybow i zarodnikow konidialnych
|
|
|
fragmentacja strzepek grzybni rozpocznij naukę
|
|
wystepuje najczesciej, powszechne u saprotrofów, prowadzi do wytworzenia chlamidospor, tak sie rozmnaża grzyby w laboratorium
|
|
|
paczkowanie- rozmnazanie bezplciowe rozpocznij naukę
|
|
poprzedza je wytworzenie sie wyrostka, do ktorego przenosi sie jadro siostrzane po podziala jadra macierzystego, wystepuje u grzybow drozdzoidalnych i z rzedu Taphrinales
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
luzna, poduszeczkowata podkladka grzybniowa z ktorej wyrastaja trzonki konidialne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiazka trzonkow konidialnych zakonczonych zarodnikami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzy sie pod skorka porazonych roslin, podkladki na ktorych wyrastaja trzonki konidialne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
owocnik rozmnażania wegetatywnego
|
|
|
typy infekcji przez zranienia rozpocznij naukę
|
|
bierna- wessanie przez elementy naczyniowe, czynna- wrastanie strzępka kiełkowa
|
|
|
sposoby infekcji przez otwory rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
od czego zalezy czas trwania inkubacji rozpocznij naukę
|
|
stopnia agresywności patogena, stopnia podatności rośliny, wieku rośliny, warunków środowiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
objawy wystepuja na zdrewnialych czesciach roslin drzewiastych, rozwijaja sie przez wiele lat, lacza objawy nekroz, wybujalosci, ran i wydzielin
|
|
|
metody ochrony roślin przed chorobami rozpocznij naukę
|
|
kwarantannowa, hylotechniczna, biologiczna, mechaniczna, fizyczna, chemiczna, hodowli odpornościowej
|
|
|
choroby wirusowe drzew leśnych rozpocznij naukę
|
|
mozaika topoli, zamieranie topoli, pstrość wiazu
|
|
|
bakteryjna guzowatosc korzeni rozpocznij naukę
|
|
poraza glownie drzewa owocowe, ogranicza przewodzenie wody i skladnikow mineralnych, hamuje wzrost
|
|
|
zaraza ogniowa (bakteryjna) rozpocznij naukę
|
|
bakteria kwarantannowa, wysteouje pandemicznie, poraza drzewa owocowe, wyniszcza porazone rosliny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rany z odkrytym drewnem, zoltawy wyciek bakteryjny, ogranicza wzorst, zamieranie mlodych drzew
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kremowy sluz bakteryjny, mlode pedy zamieraja a na starszych tworza sie raki, oslabia drzewa, ogranicza przyrost
|
|
|
bakteryjne wiedniecie wierzby rozpocznij naukę
|
|
choroba naczyniowa, choroba znaku wodnego, porazone drzewa moga zamierac
|
|
|
septy u Ascomycota i Basidiomycota rozpocznij naukę
|
|
przegroda poprzeczna prosta, poprzeczna beczukłkowatokształtna (dolipora)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwotnościenne, jednościenne, dwuścienne
|
|
|