Psychologia pracy i organizacji

 0    35 fiszek    fressbmx
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Teoria funkcjonalna
rozpocznij naukę
Marie Jahoda 1. strukturyzuje nam sposób spędzania czasu, 2. dostarcza regularnych kontaktów społecznych 5. wymusza aktywność.
Teoria witaminowa - A i D
rozpocznij naukę
Peter Warr 1. możliwość kontroli 2. możliwość używania posiadanych umiejętności 3. zewnętrznie stawiane cele 4. zróżnhicowanie otaczającego środowiska 5. klarowność środowiska (sytuacji) 6. możliwość kontaktów interpersonalnych
Teoria witaminowa - C i E
rozpocznij naukę
1. dostępność pieniędzy (płace) 2. bezpieczeństwo fizyczne 3. posiadanie cenionej pozycji społecznej 4. Nadzór (dbałość o personel) 5. kariera 6. sprawiedliwość
Nowe kategorie zatrudnienia
rozpocznij naukę
1. zatrudnieni (tradycyjne) 2. bezrobotni 3. poza rynkiem pracy 4. zatrudnieni nieadekwatnie (underemployment)
Zatrudnieni nieadekwatnie
rozpocznij naukę
1. zatrudnieni z przerwami 2. zmuszeni do zatrudnienia na część etatu 3. zarobki nie zapewniające samodzielnego utrzymania 4. brak dopasowania poziomu wykształcenia do wykonywanej pracy
NEET
rozpocznij naukę
not im employment, education ot training
Przyszłe najczęstsze wzorce rozwoju kariery w organizacjach
rozpocznij naukę
1. szkoła - nieadekwatne zatrudnienie-bezrobocie 2. s- nz (normalizacja) - Prekariusze 3. s-nz-adekwatne zatrudnienie
Najstarsza koncepcja przywiązania organizacyjnego
rozpocznij naukę
Mowday, Steers, Porter na PO składają się: 1. akceptacja celów org. 2. skłonność do ciężkiej pracy na rzecz org. 3. pragnienie pozostania w org.
Druga koncepcja przywiązania organizacyjnego
rozpocznij naukę
Wedle O’Reilly i Chatman, zaangażowanie odzwierciedla psychologiczną więź z organizacją, przy czym istnieją 3 podstawowe formy więzi znane z psychologii społecznej: 1. podporządkowanie (uległość) 2. identyfikacja 3. internalizacja
Koncepcja współczesna przywiązania organizacyjnego
rozpocznij naukę
3. Koncepcja współczesna (Meyer, Allen, Smith): 1. afektywne 2. inercja/przetrwanie 3. normatywne
Źródła komponentów Meyer, Allan i Smith
rozpocznij naukę
A. Teoria wymiany społecznej B. Dopasowanie osoby do stanowiska C. Spełnienie oczekiwań posiadanych przed wstąpieniem do organizacji D. Atrybucja przyczyn E. Sprawiedliwość organizacyjna i wsparcie organizacyjne:
Typy kontraktu psychologicznego
rozpocznij naukę
Transakcyjny, relacyjny, zbalansowany
Komponenty procesu motywacyjnego
rozpocznij naukę
Pobudzenie, kierunek, intensywność
Teoria hierarchii potrzeb Maslow’a
rozpocznij naukę
potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwo, społeczne, uznanie, samorealizacja
Teoria ERG
rozpocznij naukę
Alderfer potrzeby: egzystencjalne-relacyjne-wzrostu (rozwoju)
Teoria dwuczynnikowa
rozpocznij naukę
Herzberg motywacja pochodzi z natury samej pracy, nie z zewnętrznych nagród bądź warunków pracy. Motywatory (motywacja wew.) Czynniki higieny (motywacja zew.)
Teoria wzmocnień
rozpocznij naukę
Prawo efektu wzmocnienia materialne i niematerialne
Teoria oczekiwań
rozpocznij naukę
j. jedynie są zmotywowani, gdy wierzą, że ich zachowania będą prowadziły do uzyskania pożądanych wyników, które wiążą się z uzyskaniem określonych nagród Jeśli nie wierzą w ten związek, nie będą zmotywowani do przejawiania określonego zachowania
Teoria oczekiwań Nadler i Lawler
rozpocznij naukę
Motywacja = Oczekiwanie * Suma (Wartość * Instrumentalność)
Teoria słuszności
rozpocznij naukę
Adams ludzie są motywowani do tego, aby osiągnąć stan sprawiedliwej równowagi w swoich relacjach z innymi ludźmi bądź organizacjami
Rodzaje nierówności
rozpocznij naukę
niedopłacenie -gniew, złość nadpłacenie -poczucie winy
Teoria własnej skuteczności
rozpocznij naukę
motywacja do pracy i poziom wykonania są zdeterminowane częściowo przez fakt, w jakim stopniu ludzie wierzą, że mogą być efektywni
Teoria wyznaczania celów
rozpocznij naukę
ludzkie zachowanie jest motywowane przez wewnętrzne stawiane cele (Cel jest czymś, co człowiek chce w sposób świadomy i intencjonalny osiągnąć (w wymiarze ogólnym bądź szczegółowym)
Typy orientacji na cele
rozpocznij naukę
wzorzec zorientowany na doskonalenie (mistrzowski) oraz wzorzec zorientowany na wynik
Sposoby postrzegania zdolności
rozpocznij naukę
- zmienne: obniża lęk, podwyższa poczucie samoskuteczności, satysfakcję, poziom wykonania, ale jedynie przy złożonych zadaniach - stałe: b. efektywne przy zadaniach prostych
Teorie motywacji - od najbardziej zweryfikowanych do najmniej
rozpocznij naukę
1. Teoria wyznaczania celów/ teoria samoskuteczności 2. Teoria wzmocnień/ teoria oczekiwań 3. Teoria słuszności 4. Teoria ERG 5. Teoria potrzeb Maslow'a/ Teoria dwuczynnikowa
Model reakcji pracowniczych (EVLN)
rozpocznij naukę
1. Wyjście 2. Dialog 3. Zaniedbanie 4. Lojalność + Agresywny głos
Inne zachowania organizacyjne a model reakcji pracowniczych (EVLN) - konstruktywne
rozpocznij naukę
A) Pozytywne zachowania organizacyjne zachowania, które przyczyniają się do pozytywnych efektów w funkcjonowaniu zawodowym, dotyczy to zarówno ujęcia osobistego jak i organizacyjnego B) B) Zachowania obywatelskie w organizacji
Inne zachowania organizacyjne a model reakcji pracowniczych (EVLN) - destrukcyjne
rozpocznij naukę
A) Zachowania kontrproduktywne B) Milczenie organizacyjne
Powody milczenia w organizacji (indywidualny, społeczny)
rozpocznij naukę
1) Ugodowe 2) Obronne 3) Prospołeczne 4) Oportunizm
Badania wielopoziomowe
rozpocznij naukę
zwracamy uwagę nie tylko na to, co mówi pojedynczy pracownik lecz sprawdzamy nasilenie postaw w całym zespole
OCB
rozpocznij naukę
zachowania obywatelskie w organizacji
CWB
rozpocznij naukę
zachowania kontrproduktywne
Model Wymagania pracy zasoby
rozpocznij naukę
stres jako reakcja na przewyższenie poziomu wkładanych zasobów nad zyskami
Przywództwo a milczenie
rozpocznij naukę
U pracowników proaktywnych (moderator) postrzeganie przywództwa lidera jako autentycznego ma mniejsze znaczenie

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.