Pytanie |
Odpowiedź |
Który autobus jedzie do dworca? gdy pytamy o określoną rzecz z danego zbioru, stosujemy zaimki pytające "który/która/które?", odmieniają się one przez przypadki podobnie jak rodzajniki rozpocznij naukę
|
|
Welcher Bus fährt zum Bahnhof?
|
|
|
Który tramwaj jedzie do centrum? rozpocznij naukę
|
|
Welche Straßenbahn fährt zum Zentrum?
|
|
|
Które buty w końcu kupiłaś? rozpocznij naukę
|
|
Welche Schuhe hast du schließlich gekauft?
|
|
|
Który samochód podoba ci się najbardziej? rozpocznij naukę
|
|
Welches Auto gefällt dir am besten?
|
|
|
dosł. "dobrze" rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
To mi się podoba bardziej dosł. "lepiej" rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
To mi się podoba najbardziej dosł. "najlepiej" rozpocznij naukę
|
|
Das gefällt mir am besten
|
|
|
Którą bluzkę mam założyć? rozpocznij naukę
|
|
Welche Bluse soll ich anziehen?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Welches Hemd soll ich kaufen?
|
|
|
Nie wiem. Która jest tańsza? 2 opcje; chodzi o koszulę korzystny, w dobrej cenie (przymiotnik często używany jako ładniejsze określenie przymiotnika "tani") rozpocznij naukę
|
|
Ich weiß nicht. Welches ist billiger / günstiger?
|
|
|
Chcemy dojechać do dworca. Którym autobusem mamy jechać? I zdanie: możemy pominąć czasownik "jechać", II zdanie: dosł. "Który autobus mamy wziąć?" rozpocznij naukę
|
|
Wir wollen zum Bahnhof (fahren). Welchen Bus sollen wir nehmen?
|
|
|
Które książki należą do ciebie? rozpocznij naukę
|
|
Welche Bücher gehören dir?
|
|
|
Do którego dziecka należy ta kurtka? czasownik "należeć do" łączy się zawsze z celownikiem i nie wymaga użycia przyimka rozpocznij naukę
|
|
Welchem Kind gehört die Jacke?
|
|
|
Który kraj odwiedzili państwo ostatnio? rozpocznij naukę
|
|
Welches Land haben Sie letztens besucht?
|
|
|
Którym autobusem przyjechaliście? przyjechać czymś; NIE: jechać czymś rozpocznij naukę
|
|
Mit welchem Bus seid ihr gekommen? kommen mit + D., NICHT: fahren mit + D.
|
|
|
Którymi liniami lotniczymi leciałeś? rozpocznij naukę
|
|
Mit welcher Fluggesellschaft bist du geflogen?
|
|
|
W którym kinie widzieliście ten film? rozpocznij naukę
|
|
In welchem Kino habt ihr den Film gesehen?
|
|
|
W której firmie pracuje twoja siostra? pracować gdzieś / w jakiejś firmie / w jakimś miejscu pracy rozpocznij naukę
|
|
Bei welcher Firma arbeitet deine Schwester?
|
|
|
Gdzie pracuje twoja siostra? rozpocznij naukę
|
|
Wo arbeitet deine Schwester?
|
|
|
Do której szkoły chodzą pani dzieci? rozpocznij naukę
|
|
Welche Schule besuchen Ihre Kinder?
|
|
|
Z jakiego kraju pochodzi twój chłopak? rozpocznij naukę
|
|
Aus welchem Land kommt dein Freund?
|
|
|
Z jakiego powodu przeprowadziłeś się do Monachium? rozpocznij naukę
|
|
Aus welchem Grund bist du nach München umgezogen?
|
|
|
Dlaczego przeprowadziłeś się do Monachium? rozpocznij naukę
|
|
Warum bist du nach München umgezogen?
|
|
|
Którą restaurację możesz mi polecić? rozpocznij naukę
|
|
Welches Restaurant kannst du mir empfehlen?
|
|
|
Mogę ci polecić tę restaurację. Nie znasz jej? gdy odpowiadamy na pytanie "który?" używamy rodzajnika określonego lub zaimka wskazującego, ponieważ mamy na myśli konkretną rzecz z danego zbioru rozpocznij naukę
|
|
Ich kann dir dieses Restaurant empfehlen. Kennst du es nicht?
|
|
|
Który uniwersytet w końcu wybrałeś? rozpocznij naukę
|
|
Welche Universität hast du schließlich gewählt?
|
|
|
(udało mi się po wielu próbach) rozpocznij naukę
|
|
Endlich habe ich die Prüfung bestanden
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Uczęszczałam dwa lata na kurs językowy rozpocznij naukę
|
|
Ich habe zwei Jahre einen Sprachkurs besucht
|
|
|
Zdałaś ostatecznie / na końcu certyfikat? nie wyrażamy tu emocji, a jedynie pytamy o zakończenie pewnego procesu rozpocznij naukę
|
|
Hast du schließlich das Zertifikat bestanden?
|
|
|
Wybrałem Uniwersytet Humboldta rozpocznij naukę
|
|
Ich habe die Humboldt Universität gewählt
|
|
|
Który film chcesz obejrzeć? rozpocznij naukę
|
|
Welchen Film willst du ansehen?
|
|
|
(chcę obejrzeć film) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Welchen Salat möchtest du?
|
|
|
Tę z kurczakiem i sosem czosnkowym (chciałbym sałatkę) rozpocznij naukę
|
|
Den mit Hänchen und Knoblauchsoße
|
|
|
Chciałbym sałatkę z kurczakiem i sosem czosnkowym w krótkiej, bezpośredniej odpowiedzi można pominąć rzeczownik i użyć jedynie rodzajnika (w odpowiednim przypadku) rozpocznij naukę
|
|
Ich möchte den Salat mit Hänchen und Knoblauchsoße
|
|
|
- Którą zupę może mi pani polecić? - Ta jest bardzo smaczna rozpocznij naukę
|
|
- Welche Suppe können Sie mir empfehlen? - Die ist sehr lecker
|
|
|
- Jaki to rozmiar? - (Rozmiar) 38 rozpocznij naukę
|
|
- Welche Größe ist das? - Größe 38
|
|
|
Jakiego rozmiaru pani potrzebuje? rozpocznij naukę
|
|
Welche Größe brauchen Sie?
|
|
|
- Jaką linią przyjechałeś? - Dwudziestką rozpocznij naukę
|
|
- Mit welcher Linie bist du gekommen? - Mit der 20
|
|
|
- Który samochód podoba wam się najbardziej? - Ten tam rozpocznij naukę
|
|
- Welches Auto gefällt euch am besten? - Das da
|
|
|
- Którą kurtkę pan kupuje? - Tę tam rozpocznij naukę
|
|
- Welche Jacke kaufen Sie? - Die da
|
|
|
Do którego ucznia należy ten zeszyt? rozpocznij naukę
|
|
Welchem Schüler gehört das Heft?
|
|
|
(ucznia należy zeszyt) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Która torba jest ładniejsza, ta (ta tutaj) czy tamta (ta tam)? tamta - 2 opcje rozpocznij naukę
|
|
Welche Tasche ist schöner, die hier oder die da / diese da? die da / diese da
|
|
|
Wolę tamtą. Tamta podoba mi się bardziej dosł. "tamta tam" rozpocznij naukę
|
|
Ich mag lieber die da. Die da gefällt mir besser
|
|
|
Który sweter bardziej ci się podoba? 2 opcje czasownika "lubić" używamy z "chętnie", a czasownika "podobać się" z "dobrze" rozpocznij naukę
|
|
Welchen Pullover magst du lieber? / Welcher Pullover gefällt dir besser? mögen gern / gefallen gut
|
|
|
Ten tutaj podoba mi się bardziej 2 opcje rozpocznij naukę
|
|
Ich mag den hier lieber / Der hier gefällt mir besser
|
|
|