Pytanie |
Odpowiedź |
jeśli mówimy o jakiejś nieokreślonej grupie osób lub rzeczy, stosujemy odmianę przymiotnika bez rodzajnika; przymiotnik otrzymuje wówczas końcówki rodzajnika określonego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ona ma zawsze dobre pomysły rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Moja mama nosi tylko długie sukienki rozpocznij naukę
|
|
Meine Mutter trägt nur lange Kleider
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich wünsche dir schöne Ferien
|
|
|
- Idę spać - Słodkich snów! rozpocznij naukę
|
|
- Ich gehe schlafen - Süße Träume!
|
|
|
Gdzie mogę tu zjeść typowo niemieckie potrawy? rozpocznij naukę
|
|
Wo kann ich hier typisch deutsche Gerichte essen?
|
|
|
- Co podać? - Chciałabym pizzę z zielonymi oliwkami rozpocznij naukę
|
|
- Was darf es sein? - Ich hätte gern(e) eine Pizza mit grünen Oliven
|
|
|
bać się kogoś / czegoś rozpocznij naukę
|
|
Ich habe Angst vor großen Hunden Angst haben vor + D.
|
|
|
Chętnie czytam niemieckie gazety rozpocznij naukę
|
|
Ich lese gern deutsch(e) Zeitungen
|
|
|
Chciałbym mieszkać w domu z dużymi oknami rozpocznij naukę
|
|
Ich möchte in einem Haus mit großen Fenstern wohnen
|
|
|
zwrot spotykany w korespondencji oficjalnej / formalnej, stawiamy po nim przecinek i rozpoczynamy kolejne zdanie od małej litery rozpocznij naukę
|
|
Sehr geehrte Damen und Herren,
|
|
|
zakończenie korespondencji oficjalnej, nie stawiamy po nim przecinka rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Mój brat ma dwójkę wspaniałych dzieci przymiotniki po liczebnikach głównych odmieniają się w liczbie mnogiej tak jak przymiotniki bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
Mein Bruder hat zwei tolle Kinder
|
|
|
Na zdjęciu widzę trzy młode osoby 2 opcje rozpocznij naukę
|
|
Auf dem Foto sehe ich drei junge Leute / Menschen
|
|
|
Wielu młodych ludzi pracuje w lecie 2 opcje; przymiotnik po zaimkach 'viele', 'einige', 'wenige' odmienia się w liczbie mnogiej tak jak przymiotniki bez rodzajnika rozpocznij naukę
|
|
Viele junge Menschen / Leute arbeiten im Sommer
|
|
|
Ty zadajesz dużo skomplikowanych pytań stawiać / zadawać pytania rozpocznij naukę
|
|
Du stellst viele komplizierte Fragen
|
|
|
W lecie dużo podróżowaliśmy. Poznaliśmy wielu nowych ludzi 2 opcje rozpocznij naukę
|
|
Im Sommer sind wir viel gereist. Wir haben viele neue Leute / Menschen kennengelernt
|
|
|
Ci młodzi ludzie byli bardzo mili 2 opcje; przymiotnik w liczbie mnogiej po rodzajniku określonym lub zaimku wskazującym ma zawsze końcówkę '-en' rozpocznij naukę
|
|
Die jungen Leute / Menschen waren sehr nett
|
|
|
Pilnie studenci mają już wolne rozpocznij naukę
|
|
Die fleißigen Studenten haben schon frei
|
|
|
Leniwi studenci muszą napisać jeszcze jeden egzamin rozpocznij naukę
|
|
Die faulen Studenten müssen noch eine Prüfung schreiben
|
|
|
Mikołaj przynosi grzecznym dzieciom prezenty rozpocznij naukę
|
|
Der Nikolaus bringt den braven Kindern Geschenke
|
|
|
Chętnie rozmawiam z niemieckimi kolegami w mojej formie rozpocznij naukę
|
|
Ich spreche gern(e) mit den deutschen Kollegen in meiner Firma
|
|
|
Znam bardzo dobrze problemy polskich firm rozpocznij naukę
|
|
Ich kenne die Probleme der polnischen Firmen sehr gut
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich möchte diese Schuhe haben
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nasi nowi sąsiedzi przychodzą jutro z wizytą tylko w liczbie mnogiej po zaimkach dzierżawczych ("moje", "twoje" itd.) i po słówku przeczącym 'keine' przymiotnik odmienia się tak jak po rodzajniku nieokreślonym, tzn. ma końcowkę '-en' rozpocznij naukę
|
|
Unsere neuen Nachbarn kommen morgen zu Besuch
|
|
|
Byliśmy wczoraj z naszymi niemieckimi gośćmi na Starym Mieście rozpocznij naukę
|
|
Wir waren gestern mit unseren deutschen Gästen in der Altstadt
|
|
|
słowa przeczącego 'keine' używamy, gdy zaprzeczamy rzeczownik, przy innych częściach mowy stosujemy 'nicht' rozpocznij naukę
|
|
Ich mag keine großen Hunde
|
|
|
Nie widziałam jeszcze żadnych austriackich filmów rozpocznij naukę
|
|
Ich habe noch keine österreichischen Filme gesehen
|
|
|
Nie wolno ci rozmawiać z (żadnymi) obcymi ludźmi rozpocznij naukę
|
|
Du darfst mit keinen fremden Leuten sprechen
|
|
|
Wszystkim młodym rodzicom jest ciężko / trudno po zaimku 'alle' przymiotniki odmieniają się tak jak po rodzajniku określonym, tzn. mają końcówkę '-en' rozpocznij naukę
|
|
Alle jungen Eltern haben es schwer
|
|
|
Wszyscy nowi pracownicy mają dużo pytań rozpocznij naukę
|
|
Alle neuen Mitarbeiter haben viele Fragen
|
|
|
Szwajcarska czekolada smakuje mi najbardziej rozpocznij naukę
|
|
Die Schweizer Schokolade schmeckt mir am besten
|
|
|
końcowka '-er' jest tu nieodmienna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
końcowka '-er' jest tu nieodmienna rozpocznij naukę
|
|
das Schweizer Taschenmesser
|
|
|