Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
pojedyńcza kompletna cząstka wirusa występująca w środowisku pozakomórkowym, zdolna do atakowania komórek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W cyklu litycznym po zakażeniu komórki gospodarza materiał genetyczny przejmuje kontrolę nad jej metabolizmem. Powstałe po replikacji nowe wiriony opuszczają komórkę gospodarza powodując lizę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W cyklu lizogenicznym podczas infekcji wirus wbudowuje swój materiał genetyczny w DNA komórki gospodarza. Jako prowirus nie wywołuje u gospodarza żadnych objawów. W czasie replikacji materiał genetyczny wirusa jest powielany wraz z DNA komórki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chroni on materiał genetyczny wirusa w środowisku pozakomórkowym oraz umożliwia wirusowi rozpoznawanie komórek gospodarza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To grupa wirusów RNA, które przeprowadzają proces odwrotnej transkrypcji. Genom retrowirusa zawiera dwie identyczne kopie jednoniciowego RNA i koduje enzym - odwrotną transkryptazę - który umożliwia przepisywanie infromacji z RNA na DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wścieklizna, HIV, wirus polio, HPV, wirus grypy, wirus odry, wirus ospy, wirus różyczki, wirus świnki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to organizmy prokariotyczne (bezjądrowe) jednokomórkowe lub kolonije o wymiarach wynoszących od jednego do kilku mikrometrów. Mogą przetrwać w niekorzystynych warunkach dzięki wytwarzaniu form przetrwalnikowych
|
|
|
Chromosom bakteryjny (genofor) rozpocznij naukę
|
|
To najczęściej koliście zamknięta podwójna helisa DNA. Obszar w którym się znajduje nosi nazwę nukleoidu, zawierająca wszystkie geny niezbędne go jej prawidołwego funkcjonowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mała kolista cząsteczka DNA. Geny plazmidów zawierają informacje o cechach, które są przydatne ale nie zawsze niezbędne do życia bakteri
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest zwykle zbudowana z polisacharydów. Pełni funckję ochronną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest najczęsciej zbudowana z mureiny. Pełni m.i. n funkcję ochronną
|
|
|
Wewnętrzne wypuklenia błony rozpocznij naukę
|
|
zwiększają jej powierzchnię funkcjonalną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to roztwór kolidalny wypełniający wnętrze komórki w którym przebiegają podstawowe procesy metaboliczne. Znajdują się w nim ziarna materiałów zapasowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to struktury występujące u bakterii fotosyntezujących. Zawierają barwniki aktywne podczas fotosyntezy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to struktura zbudowana z rRNA i białek uczestnicząca w biosyntezie białka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krótkie, proste białkowe włókna umożliwiające m.i. n przytrzepianie się (adhezję) do powierzchni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktury białkowe służace do rozpoznawania i łączenia się komóek podczas koniugacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Większość bakteri to heterotrogy. Nieliczne są autotrofami wytwarzającymi związki organiczne w procesach fotosyntezy lub chemostyntezy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Oddychanie komórkowe może u bakterii przebiegać w warunkach tlenowych lub beztlenowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakterie oddychające tlenowo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
anaeroby bezwzgledne - bakterie oddychające beztlenowo lub germentujące (giną w warunkach tlenowych) anaeroby względne - bakterie oddychające telnowo lub fermentujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bkaterie rozmnażają się tylko bezpłuciowo przez: podział komórki, pączkowanie, fragmentacje nitek kolonii (sinice)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Proces płuciowy. Polega on na przekazywaniu przez bakterie odcinków DNA. Koniugacja nie prowadzi do zwiększenia liczby komórek lecz zapewnia rekombinacje materiału genetycznego. Powoduje to zwiększenie różnorodności biologicznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Anabioza to przejściowy stan w którym przechodzi większość bakterii w niesprzyjających warunkach środowiska. Polega on na ograniczaniu tempa metabolizmu i wytworzeniu różnych form przetrwalnikowych.
|
|
|
Cysta (forma przetrwalnikowa bakteri) rozpocznij naukę
|
|
Powstaje przez odwodnienie, a następnie otoczenie całej komórki bakteryjnej grubą ścianą komórkową
|
|
|
Endospora (forma przetrwalnikowa bakterii) rozpocznij naukę
|
|
Powstaje w wyniku podziału zawartości komórki bakteryjnej na dwie częsci. Mniejsza z nich zostaje otoczona grubą ścianą komórkową i staj e się zaczątkiem endospory.
|
|
|
Choroby bakteryjne człowieka rozpocznij naukę
|
|
Gruźlica, czerwonka bakteryjna, dur brzuszny, cholera, wąglik, borelioza, tężec
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa organizmów eukariotycznych która ma wspólnego przodka z przodkiem zwierząt, roślin i grzybów więc jest grupą paraflletyczną. Jej przedstawiciele są bardzo zróżnicowani pod względem budowy i trybu życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ich komórki nie mają śiany komórkowej. Zwykle okryte pelikulą. Są to organizmy jednokomówkowe. Należą do nich organizmy zaliczane do pierwotniaków dawniej
|
|
|
Protisty roślinopodobne cechy rozpocznij naukę
|
|
Ich komórki zwykle mają ścianę komórkową zbudowaną z celulozy. Występujące w ich komórkach chroloplasty są otoczone trzema lub czterami błonam Są to organizmy jednokomórkowe, kolinijne lub wielokomórkowe. Formy wielkomórkowe mają postać plechy.
|
|
|
Protisty grzybopodobne cechy rozpocznij naukę
|
|
Ich komórki mają ścianę komórkową zbudowaną z celulozy lub nie mają ściany komórkowej Są to organizmy jednokomórkowe. Komórka ma wiele jąder Należą do nich lęgniowce i śluzowce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
błona komórkowa z przylegającą do niej cytoplazmą i elementami cytoszkieletu. Nadaje kształt komórce oraz pośredniczy w wymianie substancji między komórką a otoczeniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielkomórkowe lub komórczakowe ciało, niezródnicowane na organy
|
|
|
Odżywanie się protistów zwierzęcych rozpocznij naukę
|
|
Heterotrofy pobierające pokarm na drodze wchłaniania lub enodcytozy
|
|
|
Odżywanie się protistów roślinopodobnych rozpocznij naukę
|
|
- fotoautotrofy przeprowadzające fotosyntezę i koksotrofy - w świetle samożywne a w ciemności cudozywne
|
|
|
Odżywanie się protistów grzybopodobnych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ruch protistów zwierzęcych rozpocznij naukę
|
|
ruch pełzakowaty, ruch za pomocą rzęsek lub wici
|
|
|
ruch protisów roślinopodobnych rozpocznij naukę
|
|
ruch za pomocą wici lub brak umiejętności wykonywania ruchu
|
|
|
ruch protisów grzybopodobnych rozpocznij naukę
|
|
ruch pełzakowaty lub brak umiejętności wykonywania ruchu
|
|
|
Rozmnażanie się protistów zwierzęcych rozpocznij naukę
|
|
przez podział poprzeczny, płciowe z przemianą faz jądrowych
|
|
|
rozmnażanie się protisów roślinopdobnych rozpocznij naukę
|
|
przez podział podłużny fragmnetacja plechy rozmnóżki, przez zarodniki, za pomocą gamet, u form wielkomórkowych występuje przemiana faz jądrowych związana z przemianą pokoleń
|
|
|
rozmnażanie się protistów grzybopodobnych rozpocznij naukę
|
|
przez zarodniki, za pomocą ga, met, u śluzowców występuje stuadium rozwojowe zwane śluźnią - wielojądrowa masa niemająca określonego kształtu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Regularne następowanie po sobie haploidalnego pokolenia rozmnażającego się za pomocą gamet - gametofitu i diploidalnego pokolenia rozmnażającego się za pomocą zarodników - sporofitu
|
|
|
Izomorficzna przemiana pokoleń rozpocznij naukę
|
|
Typ przemiany pokoleń w którym gametofit i sporofit nie róźnią się morfologicznie i mają jednakowy udział w cyklu rozwojowym. Pokolenia te różnią się jedynie liczbą chromosomów w komórkach oraz rodzajem wytwarzanych komórek rozrodcznych
|
|
|
Heteromorficzna przemiana pokoleń rozpocznij naukę
|
|
typ przemiany pokoleń w którym gametofit i sporofit mają różną postać a jedno z pokoleń ma wyraźną przeagę w cyklu rozwojowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
regularne następowanie po sobie fazy haploidalnej i diploidalnej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mejoza która zachodzi bezpośredniu przed zapłodnieniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mejoza która zachodzi bezpośrednio po zapłodnieniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces zapłodnienia w któym uczestniczą morfologiczne jednakowe gamety męskie i żenskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces zapłodnienia w którym uczestniczą rożniące się wielkością gamety: większa gameta żenska, mniejsza gameta męska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces zapłodnienia w którym uczestniczą: duża nieruchliwa gameta żenska i znacznie mniejsza ruchliwa gameta męska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Powstają w wyniku mitozy, służą do rozmnażania bezpłuciowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają w wyniku mejozy, służą do rozmnażania płuciowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Są zaopatrzone w wici i mają zdolność ruchu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie mają wici i się nie poruszają
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Połączenie się cytoplazmy gametangiów lub strżepek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączenie się jąder komórkowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj zależności nieantagonistycznej pomiędzy grzybem a korzeniami roślin. Grzyb zapewnia roślinie lepszy dostęp do wody, składników mineralnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Strzępki grzyba wnikają pomiędzy komórki korzenia rośliny, strzępki grzyba ograniczają wzrost korzenia rośliny, występuje głownie między grzybami a drzewami np. pomiędzy koślarzem a brzozą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Strżepki grzyba wnikają do wnętrza komórek korzenia roślinym strzępki grzyba nie ograniczając wzrostu korzenia rośliny, występuje między grzybami a więkością roślin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zarodnik grzyba powstający na zewnątrz zarodni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zarodniki grzyba powstające wewnątrz zarodni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to organizmy zbudowane ze strżepek grzybów (głównie workowców rzadziej podstawczaków) które tworzą związki mutalistyczne z komórkami zielenic lub sinic. Zielenice i sinice dostarczają grzybą produkty fotosyntez
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ze względu na sposób rozmiestrzenia komórek zielenic w odrębie plechy porostu wyróżnia się plechy niewarstwowe i plechy warstwowe
|
|
|