Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
podział nauk geograficznych rozpocznij naukę
|
|
-geografia fizyczna -geografia społeczno-ekonomiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bada Naturalne procesy które zachodzą na powierzchni ziemi i pod jej powierzchnią
|
|
|
geografia społeczno-ekonomiczna rozpocznij naukę
|
|
analizuje rozmieszczenie i zróżnicowanie ludności na Ziemi
|
|
|
źródła informacji geograficznej rozpocznij naukę
|
|
podręczniki; mapy i atlasy; roczniki statystyczne; encyklopedie i słowniki geograficzne; obserwacje i pomiary terenowe; czasopisma geograficzne i przewodniki turystyczne; internet
|
|
|
Metody prezentacji danych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
geograficzne systemy informacyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strony internetowe prezentujące dane geograficzne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obraz powierzchni ziemi lub jej fragmentu przedstawiony na płaszczyźnie w odpowiednim pomniejszeniu czyli w skali
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
treść; legenda; siatka kartograficzna; skala
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na przykład ukształtowanie powierzchni sieć wodna Czy rozmieszczenie miejscowości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawiera opis wszystkich sygnatur użytych na mapie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia określenie współrzędnych geograficznych dowolnych obiektów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
informuje o stopniu pomniejszenia obrazu ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba elementów pokazanych na mapie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapach łączące punkty o tej samej wysokości nad poziomem morza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mapy które prezentują ukształtowanie powierzchni ziemi przy użyciu odpowiedniej skali barw
|
|
|
Metody prezentacji informacji geograficznych na mapach rozpocznij naukę
|
|
-metody ilościowe np. metoda kartodiagramu -metody jakościowe np. metoda sygnaturowa
|
|
|
Ilościowe metody prezentacji informacji na mapach rozpocznij naukę
|
|
-Metoda izolinii -Metoda kartodiagramu -Metoda kartogramu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykorzystuje izolinie czyli linie łączące na mapie punkty o jednakowej wartości przedstawionego zjawiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-izohipsy -izotermy -izohiety -izobary -izobaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapie łączące punkty o jednakowej wysokości nad poziomem morza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapie łączące punkty o jednakowej wartości temperatury powietrza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapie łączące punkty o jednakowej sumie opadów atmosferycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapie łączące punkty o jednakowej wysokości pod poziomem morza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linie na mapie łączące punkty o jednakowym ciśnieniu atmosferycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na umieszczaniu wykresów zazwyczaj w obrębie określonych jednostek administracyjnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia przedstawianie natężenia danego zjawiska na określonym obszarze najczęściej za pomocą barw
|
|
|
Jakościowe metody prezentacji informacji na mapie rozpocznij naukę
|
|
-Metoda sygnaturowa -Metoda powierzchniowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na oznaczeniu na mapie występowania danego zjawiska lub obiektu za pomocą umownych znaków czyli sygnatur
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
do oznaczenia wydzielonych na mapie powierzchni najczęściej wykorzystuje się barwy charakteryzujące tylko jedno zjawisko
|
|
|
Zdjęcia satelitarne oraz zdjęcia lotnicze rozpocznij naukę
|
|
współcześnie bardzo ważne źródła informacji do opracowania map
|
|
|
Rodzaje map ze względu na skalę rozpocznij naukę
|
|
-Mapy topograficzne -Mapy przeglądowe
|
|
|
Rodzaje map ze względu na treść rozpocznij naukę
|
|
-Mapy ogólnogeograficzne -Mapy tematyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawiają niewielkie fragmenty terenu zazwyczaj są sporządzane w skalach większych niż 1: 200 000
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmują rozległe obszary i są wykonane w skalach mniejszych niż 1: 1 000 000
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezentują środowisko geograficzne danego obszaru państwa lub kontynentu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotyczą jednego lub kilku zjawisk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawia ogólną charakterystykę rzeźby terenu zawiera jednak mniej szczegółów niż Mapa topograficzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bada zróżnicowanie przestrzenne ziemi pod względem przyrodniczym i społeczno-gospodarczym. Dlatego w geografii wyodrębnia się dwie dziedziny: –geografie fizyczna -geografie społeczno-ekonlmiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest ich więcej, tym mapa jest bardziej szczegółowa
|
|
|