Pytanie |
Odpowiedź |
Unikatowe cechy człowieka rozpocznij naukę
|
|
pionowa postawa ciała, zredukowane owłosienie, wysoki stopień rozwoju i zróżnicowania mózgu
|
|
|
Poziomy organizacji budowy organizmu człowieka rozpocznij naukę
|
|
KOMÓRKA → TKANKA → NARZĄD → UKŁAD NARZĄDÓW → ORGANIZM
|
|
|
FUNKCJE: Układ powłokowy (skóra) rozpocznij naukę
|
|
chroni przed infekcjami i urazami mechanicznymi, odpowiada za odbieranie bodźców z otoczenia, uczestniczy w termoregulacji
|
|
|
FUNKCJE: Układ szkieletowy (bierna część układu ruchu) rozpocznij naukę
|
|
utrzymuje ciężar ciała, stanowi przyczep dla mięśni, ochrania narządy wewnętrzne, magazynuje sole mineralne
|
|
|
FUNKCJE: Układ mięśniowy (czynna część układu ruchu) rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za poruszanie się, umożliwia prace narządów wewnętrznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odpowiada za pobieranie trawienie i wchłanianie pokarmu, umożliwia usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
FUNKCJE: Układ krwionośny rozpocznij naukę
|
|
transportuje różne substancje, pomaga w utrzymaniu temperatury ciała, odpowiada za reakcje obronne organizmu
|
|
|
FUNKCJE: Układ limfatyczny rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za reakcje obronne organizmu, transportuje tłuszcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpowiada za wydalanie niektórych produktów przemiany materii np. mocznika, odpowiada za osmoregulacje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zapewnia reakcje na bodźce odbierane ze środowiska
|
|
|
FUNKCJE: Układ hormonalny rozpocznij naukę
|
|
reguluje procesy życiowe za pomocą hormonów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia rozmnażanie się, zapewnia wytwarzanie komórek płciowych, odpowiada za wykształcenie zewnętrznych cech płciowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność organizmu do utrzymywania względnie stałych warunków środowiska wewnętrznego
|
|
|
Co odpowiada za homeostaze? rozpocznij naukę
|
|
mechanizmy homeostatyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrzymywanie równowagi wodno-mineralnej w organiźmie oraz właściwego składu płynów ustrojowych np. krwi i limfy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rytm biologiczny spowodowany ruchem obrotowym ziemi i wynikającymi z niego okresami światła i ciemności. Wyznacza zmiany w organizmie w ciągu doby
|
|
|
Gdzie znajduje sie ośrodek termoregulacji? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naskórek (budowa z: nabłonek wielowarstwowy płaski), skóra właściwa (budowa z: tkanka łączna włóknista)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występuje pod skórą, zbudowana z tkanki włóknistej luźnej i tkanki tłuszczowej, pełni funkcje: termoizolacyjną, amortyzującą, zapasową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
włosy, paznokcie, gruczoły łojowe, gruczoły potowe, gruczoły mlekowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ochronna, wydzielnicza, wydalnicza, syntetyzująca, receptorowa, termoregulacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grzybice, choroby pasożytnicze (wszawica, świerzb), Trądzik pospolity, czerniak - nowotwór skóry
|
|
|
nadmiar promieniowania UV powoduje rozpocznij naukę
|
|
oparzenia słoneczne, rozwój nowotworów skóry, uczulenie będące reakcją alergiczną na słońce, fotostarzenie(przyspieszenie procesu starzenia się skóry)
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję ochronną rozpocznij naukę
|
|
wiele warstw i zwarty układ komórek naskórka, nierozpuszczalne w wodzie glikolipidy i keratyna, niskie pH skóry, obecność melaniny
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję wydzielniczą rozpocznij naukę
|
|
gruczoły łojowe i mlekowe
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję wydalniczą rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję syntetyzującą rozpocznij naukę
|
|
naskórek - pod wpływem promieniowania UV
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję receptorową rozpocznij naukę
|
|
receptory: bólu, ucisku, dotyku, ciepła i zimna
|
|
|
Elementy skóry pełniące funkcję termoregulacyjną rozpocznij naukę
|
|
gruczoły potowe, naczynia krwionośne skórne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chronią ciało przed szkodliwymi czynnikami srodowiska, pełnią funkcje termoizolacyjną(u człowika zatraciły te własciwosci)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ochraniają końcówki palców, wzmacniają odbiór wrażeń dotykowych przez opuszki palców
|
|
|
Funkcje gruczołów łojowych rozpocznij naukę
|
|
wydzielają łój. Łój → natłuszcza włosy i naskórek dzięki czemu są one bardziej elastyczne, stanowi barierę ochronną przed chorobotwórczymi bakteriami i grzybami
|
|
|
Funkcje gruczołów potowych rozpocznij naukę
|
|
wydzielają pot. Pot → odgrywa ważną role w termoregulacji oraz wydalaniu zbędnych produktów przemiany materii, przeciwdziała rozwojowi chorobotwórczych bakterii i grzybów
|
|
|
Funkcje gruczołów mlekowych rozpocznij naukę
|
|
wydzielają mleko. Mleko → źródło składników pokarmowych dla noworodka i niemowlęcia
|
|
|