Pytanie |
Odpowiedź |
sacharydy: budowa, funkcje, występowanie rozpocznij naukę
|
|
budowa (składają się z jednej, dwóch lub wielu cząsteczek cukrów prostych) główna funkcja(energetyczne: stanowią najważniejsze źródło energii)) występowanie(kasza, makarony, pieczywo, ziemniaki)
|
|
|
białka: budowa, funkcje, występowanie rozpocznij naukę
|
|
b→są polimerami zbudowanymi z połączonych ze sobą aminokwasów f→budulcowa, regulatorowa, enzymatyczna, transportowa w→mięso, przetwory mleczne, nasiona zbóż i roślin strączkowatych
|
|
|
lipidy: budowa, funkcje, występowanie rozpocznij naukę
|
|
b→ są zbudowane najczęściej z glicerolu i kwasów tłuszczowych f→ zapasowa, energetyczna w→ oleje roślinne, smalec, słonina, śmietana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
endogenne (są wytwarzane przez organizm człowieka) egzogenne (nie są wytwarzane przez organizm człowieka, muszą być przyjmowane z pokarmem)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pełnowartościowe, niepełnowartościowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, są to głównie białka zwierzęce, występują np. w mleku, jajkach, mięsie
|
|
|
białka niepełnowartościowe rozpocznij naukę
|
|
nie zawierają wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych, są to białka roślinne, występują np. w nasionach fasoli, bobu i soi
|
|
|
co to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) rozpocznij naukę
|
|
kwasy tłuszczowe które nie są wytwarzane w organizmie człowieka i muszą być przyjmowane z pożywieniem. Ich głównym źródłem są ryby morskie i oleje roślinne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
NNKT są potrzebne do budowy błon komórkowych, obniżają poziom cholesterolu we krwi, działają przeciwmiażdżycowo, wpływają korzystnie na układ krwionośny i skórę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancje, najczęściej pochodzenia roślinnego, które nie są trawione przez enzymy występujące w układzie pokarmowym. W jego skład wchodzą głównie celuloza, pektyny i ligniny. Źródłem błonnika są np. warzywa, owoce i mąka pełnoziarnista
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzmaga ruchy perystaltyczne, przyspiesza wędrówke pokarmu przez przewód pokarmowy co zapobiega zaparciom, chłonie wodę, zapewnia uczucie sytości,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowi pożywienie dla mikrobiomu jelit, przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu i glukozy we krwi, pomaga chronić organizm przed nowotworami żołądka i jelita grubego
|
|
|
witaminy rozpuszczalne w tłuszczach rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiatminy rozpuszczalne w wodzie rozpocznij naukę
|
|
B2, B3, B6, Biotyna (H), Kwas foliowy, B12, C
|
|
|
podział składników mineralnych rozpocznij naukę
|
|
makroelementy (0,01% suchej masy ciała, pierwiastki → C, H, O, N, P, S oraz Ca, Mg, K, Na, Cl), mikroelementy (mniej niż 0,01% suchej masy ciała, pierwiastki → Fe, Cu, I, F, Co)
|
|
|
budowa układu pokarmowego rozpocznij naukę
|
|
przewód pokarmowy składający się z kilku połączonych ze sobą odcinków, gruczoły trawienne których wydzielina trafia do przewodu pokarmowego
|
|
|
funkcje układu pokarmowego rozpocznij naukę
|
|
pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu, wchłanianie strawionych cząstek pokarmu, usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
|
|
|
narządy układu pokarmowego rozpocznij naukę
|
|
jama ustna, ślinianki, gardło, przełyk, wątroba, żołądek, trzustka, jelito cienkie, jelito grube
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydzielanie śliny, która nawilża pokarm, działa bakteriobójczo oraz zawiera enzym rozpoczynający trawienie cukrów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobieranie, rozdrabnianie i nawilżanie pokarmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transportowanie pokarmu do przełyku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transportowanie pokarmu do żołądka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkowanie żółci, magazynowanie glikogenu, magazynowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, przekształcanie amoniaku w mocznik, wytwarzanie białek z osocza krwi, rozkładanie hemoglobiny, odtruwanie organizmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odkażenie i magazynowanie pokarmu, częściowe trawienie białek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
produkowanie soku trzustkowego, któey zawiera enzymy trawiące cukry, białka i tłuszcze, produkowanie hormonów: insuliny i glukagonu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trawienie cukrów, białek i tłuszczów, wchłanianie składników pokarmowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wchłanianie wody i soli mineralnych, formowanie kału
|
|
|
enzymy trawiące sacharydy rozpocznij naukę
|
|
amylaza ślinowa, amylaza trzustkowa, maltaza, sacharaza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pepsyna, trypsyna, chymotrypsyna, karboksypeptydazy, aminopeptydazy, dipeptydazy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lipaza ślinowa, lipaza żołądkowa, lipaza trzustkowa
|
|
|
zaburzenia i choroby układu pokarmowego rozpocznij naukę
|
|
anoreksja, bulimia, otyłość, zespół złego wchłaniania, choroba crohna, choroby nowotworowe (rak żołądka, rak jelita grubego)
|
|
|
metody diagnostyczne chorób układu pokarmowego rozpocznij naukę
|
|
badanie ogólne krwi, próby wątrobowe, badanie kału, USG, gastroskopia, kolonoskopia
|
|
|