metodologia badań społecznych

 0    34 fiszki    walentyna
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Indukcja
rozpocznij naukę
zbieranie danych, na podstawie których tworzy się twierdzenia ogólne / teorie
Dedukcja
rozpocznij naukę
sposób wnioskowania logicznego polegający na wyprowadzaniu ze zdania lub zdań uznanych za prawdziwe ich następstwa, tj. zdania, które wynika z tamtych w sposób logiczny.
Przesłanki podejmowania badań
rozpocznij naukę
• Poznawcze (naukowe) • Społeczne
Dwie fazy w formułowaniu koncepcji badań
rozpocznij naukę
Przyjęcie ogólnych założeń badawczych (trzy pytania) a. Jaki jest cel badań? b. Jakie są / powinny być jednostki analizy, poziomy socjologicznej analizy? c. Jaki wymiar czasowy będą miały badania? 2. Opracowania
Błąd ekologizmu (ekologiczny)
rozpocznij naukę
to czego dowiadujemy się o jednostce zbiorowej ("ekologicznej") mówi nam coś także o pojedynczych elementach
Błąd indywidualizmu
rozpocznij naukę
wnioskowanie o organizacjach czy zbiorowościach bezpośrednio z danych otrzymanych dla jednostek
Błąd redukcjonizmu
rozpocznij naukę
nietrafne ograniczanie się do jednego poziomu analizy lub jednego typu zmiennych (np. społecznych, ekonomicznych, psychologicznych)
Jaki wymiar czasowy będą miały badania?
rozpocznij naukę
a. Badania przekrojowe (pytania synchroniczne) b. Badania dynamiczne (pytania diachroniczne) c. Badania pseudodynamiczne (pytania diachroniczne
Zwiad badawczy
rozpocznij naukę
• Zapoznanie się z literaturą przedmiotu • Obserwacja miejsca badań • Wywiady swobodne • Analiza dokumentów • Ocena dostępności i zawartości źródeł danych • Ocena stosunku interesujących nas środowisk do badań społecznych
Typologie źródeł danych:
rozpocznij naukę
-wywołane i zastane -utrwalone i nieutrwalone
Pytania opisowe
rozpocznij naukę
opisać sytuacje np. Ile jest bezrobotnych na obszarze dolnego śląska?
Pytania Eksploatacyjne
rozpocznij naukę
nowe zjawiska/podejścia
Pytania Wyjaśniające
rozpocznij naukę
dlaczego np. Dlaczego rośnie bezrobocie?
Wnioskowanie dedukcyjne
rozpocznij naukę
przesłanka -> wniosek twierdzenie ogólne-> hipoteza bardziej ilościowe "theory driven"
Wnioskowanie indukcyjne
rozpocznij naukę
obserwacji jednostkowa-> twierdzenie ogólne bardziej jakościowe "data driven"
Wyjaśnienie nomotetyczne
rozpocznij naukę
nie w sposób szczegółowy, na sposób ogólny a nawet uogólniony, wnioskowanie dedukcyjne np. Karol głosuje na PIS ponieważ...... jest to zgodne z jego przynależnością klasową
Wyjaśnienie idiograficzne
rozpocznij naukę
poszczególny przypadek np. Karol głosuje na PIS ponieważ........ Jarosław Kaczyński uścisnął jego dłoń
Badania ilościowe
rozpocznij naukę
podejście dedukcyjne, silna rola teorii, nomotetycznie
Badanie jakościowe
rozpocznij naukę
podejście indukcyjne "data driven", idiograficzne
Jednostki analizy socjologicznej:
rozpocznij naukę
Jednostkowe-> grupowy -> instytucjonalny -> ogólnospołecznym
Wytwory życia społecznego
rozpocznij naukę
gazeta, program telewizyjny, osiedla
Badanie przekrojowe i dynamiczne
rozpocznij naukę
dynamiczne bada w czasie (zmiana), przekrojowe- 1 punkt w czasie
Przesłanki naukowo poznawcze
rozpocznij naukę
mamy lukę w wiedzy albo sprzeczność w teorii i czysto naukowe motywy kierują nas do badania
Przesłanki praktyczno-społeczne
rozpocznij naukę
dostrzegamy problem społeczny, chcemy go rozwiązać
Pozytywne zał. Pytania
rozpocznij naukę
na te pytanie istnieje przynejmniej jedna odpowiedź która jednocześnie jest bezpośrednia i prawdziwa
Negatywne założenie pytania
rozpocznij naukę
istnieje minimum 1 odpowiedź która jest jednocześnie bezpośrednia i fałszywa
Założenie jedności
rozpocznij naukę
dotyczy pytań rozstrzygnięcia (tak/nie, czy...?)
Założenia istnienia
rozpocznij naukę
zakładamy, że badany x lub cechy x istnieją
Założenie nieistnienia
rozpocznij naukę
w przypadku niektórych pytań wykluczamy inne pola badań. Obszar który wykluczamy z pola zainteresowań
Założenie jednorodności
rozpocznij naukę
zakładamy, że dla wszystkich X z naszego zbioru możemy udzielić jednej odpowiedzi
Skala nominalna
rozpocznij naukę
klasyfikacja badanych obiektów ze względu na wartość względnej
Skala przedziałowa (interwałowa)
rozpocznij naukę
możemy określić różnicę między badanymi obiektami
Skala ilorazowa
rozpocznij naukę
znamy wartość, ale możemy też to mnożyć
Wskaźnik
rozpocznij naukę
znak obecności/nieobecności danej zmiennej

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.