Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
1864-pozytywizm ropozczyna go klęska powstania styczniowego (1863r).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Romantyzm: walka, uczucie, jednostka, tajemnica, ludowość, bunt Pozytywizm: praca, nauka, rozum, społeczność, zbiorowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
praca organiczna, praca u podstaw, emancypoacja kobiet, asymilacja żydów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd który zakłada równomierny rozwój wszystkich dziedzin życia społecznego oraz współracę gruo społecznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Praca u podstaw: szerzenie oświaty szczególnie u chłopów (niskie warstwy społeczne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
równouprawnienie kobiet, możliwość nauki/kształcenie/pracownia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
włączanie Żydów w społeczność polską, nauka języka, nauka kulutry itd
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powolne zmiany, pogląd przeniesiony przez spensera Herberta do interpretacji zjawisk społecznych. zgodnie z tą zasadą społeczeństwo powoli dąży do doskonałości, jego rozwój przyspieszają wynalazki techniczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dominacja realizmu i naturalizmu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
coś co mogłoby się wydarzyć, metoda twórcza w sztuce, charaktertystyczną dla 2 połowy 19w której celem było odzwierciedlenie życia codziennego człowieka w jego środowisku, odkrycie praw sądzących w rzeczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórcą był Emil Zola, który domagał się by sztuka naśladowała metody naukowe. Postulował zmiany w ciele zjawisk życia, bez oceny i interpretacji z nagromadzenie wielu szczegółowo nawet brzydkich i wstydliwych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
użyteczność człowieka darząca do szczęścia indywidualnego powiązanego dla ogółu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nieszczęsliwa miłość, zmiany społeczne, obraz razem z mniejszościami społecznymi, Motyw pracy, Prace podróże nauki, Motyw uczucia Nauka, wartość, pieniądze, Zmienność losu, Sztuka.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powieść, rodzaj Epika, epoka pozytywizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Proces o lalke, Porównanie Lalki do Izabeli, Motyw Teatru (pociąganie za sznurki)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Człowiek pracy, inny, Kupiec, biznesmen, patriota
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Patriota(bierze udział w powstaniu styczniowym), Samotnik, Buntownik, Obranie Izabeli jako najważniejszy cel, niejasny, nieszczęśliwa miłość, indywidualista.
|
|
|
Wokulsi jako pozytywista1/2: rozpocznij naukę
|
|
Scientyzm-nauka, szkoła przygotowawcza. utylitaryzm-założenie spólki, dostawy dla wojska. racjonalizm- kierowanie się rozumem, małżeństwo z Minclową.
|
|
|
Dlaczego miłośc Wokuslkiego i Izabeli nie mogła się udać? rozpocznij naukę
|
|
Różnica w społeczeństwie, flirtowanie z wieloma mężczyznami, uważanie Wokuslkiego za sługę, łęcka nie wie co to prawdziwa miłość, Wokulski wyidealizował charakter izabeli
|
|
|
Dlaczego miłość Wokuslkiego i Izabeli mogła się udać? rozpocznij naukę
|
|
Wokulski darzył szczerym uczuciem, chciał ją zdobyć, Ta z czasem do niego się bardziej zbliżała, Wokuslki wzbudza w niej zainteresowanie
|
|
|
Jak Wokuslki zbliżał się do Izabeli? rozpocznij naukę
|
|
Kupno weksli, kupno serwisu, kupno kamienicy, założenie spółki, oddawanie części majątku dla Tomasza łęckiego, pójście na wojne dla Izabeli
|
|
|
Inne wartości dla Wokulskiego: rozpocznij naukę
|
|
Nauka-dla Wokulskiego bardzo ważna jest nauka. Pragnie zdobywać nowe technologie. Ziemia-prosty człowiek. Bóg-będą z człowiekiem zawsze w cięższych chwilach. Wiara.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ludzie którzy uważają się za najważniejszych, zbyt wysokie mniemanie o sobie, brak patriotyzmu, traktują z pogardą ludzi z niższych warstw (izabela traktuje tak wokulskiego). Skłonnośc do hazardu, odklejeni od rzeczywistości, życie ponad stan.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tragiczny stan bytowy, nie znajduja sie do konca w stojej sytacji ze swojej winy, walcza o lepsze jutro, potrzebuja pomocnej dłoni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Są oni otwarci na postęp, naukę i nowoczesność, lecz potrtzebuja pieniedzy. Przykładem mogą być studenci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
które jest bardzo zróżnicowane z względu na majątek jak i narodowość. Szlangbaumowie, Szuman reprezentują mieszczaństwo żydowskiego pochodzenia, niezwykle aktywne, przedsiębiorcze.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mieszczaństwo polskie jest również zróżnicowane pod względem majątkowym, są tu Handlowcy jak Wokulski, drobni kupcy i rzemieślnicy (węgrowicz, szprot) inteligencji (pani Meliton, Helena Stawska, WirskiAutor przedstawia brak solidarności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lezaca drabina-brak drogi do rozwoju -samotna kamienica: kamienica to wokulski ktory wyroznia sie z tlumu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-powisle: miniatura polski, zacofany kraj, bez szans na rozwoj -wspinannie sie na slup: realizacja marzen, jest to nasze "5 minut" potem sie zsuwamy i kazdy o nas zapomina -posag appolina: ideał mężczyzny1
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To część w społeczeństwie najbardziej odrzucana i izolowana. Zarówno Polacy jak i żydzi są sobie nawzajem niechętni. Żydzi wykorzystywali słabości Polaków do wzbogacenia się, zaś Polacy wzniecali w sobie niechęć, która zamieniali w głębszą izolacje Żydów.
|
|
|