akcent w j. hiszpańskim - ogólne zasady (bez dyftongów i tryftongów)

 0    28 fiszek    dara1212
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
akcent
rozpocznij naukę
el acento
Gdzie pada akcent w słowach kończących się na samogłoskę, [n] lub [s]?
rozpocznij naukę
pada na sylabę drugą od końca
Gdzie pada akcent w słowach kończących się na spółgłoski inne niż [n] lub [s]?
rozpocznij naukę
pada na ostatnią sylabę
wyjątki od reguły akcentowania na ostatnią/przedostatnią sylabę:
rozpocznij naukę
zaznaczane są akcentem graficznym - tilde (chyba że wyraz kończy się na dyftong lub tryftong np. Paraguay, Uruguay, jersey czy convoy)
palabras agudas
rozpocznij naukę
akcent pada na ostatnią sylabę (el acento en la última sílaba)
ejemplos de palabras agudas
rozpocznij naukę
capitán, cristal, jamás, corazón
palabras llanas
rozpocznij naukę
akcent pada na przedostatnią sylabę (el acento en la penúltima sílaba)
ejemplos de palabras llanas
rozpocznij naukę
casa, hombre, lluvia, silla, fácil, mármol, césped
palabras esdrújulas (siempre llevan tilde)
rozpocznij naukę
akcent pada na trzecią od końca sylabę (el acento en la antepenúltima sílaba)
ejemplos de palabras esdrújulas
rozpocznij naukę
diplomático, sábado, miércoles, gondola
palabras sobresdrújulas (llevan tilde) - zwykle połączenie czasownika z zaimkiem
rozpocznij naukę
akcent pada na sylabę czwartą od końca (el acento en la sílaba anterior a la antepenúltima)
ejemplos de palabras sobreesdrújulas
rozpocznij naukę
búscalo, mándaselo
akcent w j. hiszpańskim jest swobodny (prawda/fałsz)
rozpocznij naukę
prawda
akcent w j. hiszpańskim jest nieruchomy (prawda/fałsz)
rozpocznij naukę
prawda np. w niektórych wyrazach pokrewnych trzeba postawić tilde, żeby zachować akcent pierwotny np. joven - jóvenes (choć istnieją wyjątki)
wyjątki od zasady nieruchomego akcentu
rozpocznij naukę
espécimen - especímenes; régimen - regímenes; carácter - caracteres
dystynktywna/rozróżniająca funkcja akcentu
rozpocznij naukę
akcent graficzny rozróżnia wyrazy pod względem znaczeniowym (tilde diacrítica)
ejemplos de palabras con tilde diacrítica - monosílabas
rozpocznij naukę
monosylaby jak: de (przyimek) i dé (forma czasownika "dar"); te (zaimek osobowy) i i té ("herbata"); mi (zaimek dzierżawczy) i mí (zaimek osobowy); mas (spójnik "lecz") i más ("więcej","bardziej")
ejemplos de palabras con tilde diacrítica - zaimki względne a zaimki pytające
rozpocznij naukę
que, como, donde vs. qué, cómo, dónde (itd.)
ejemplos de palabras con tilde diacrítica - porque, porqué y por qué
rozpocznij naukę
porqué - rzeczownik "przyczyna", "powód"; por qué - "dlaczego?"; porque - "ponieważ"
akcent w formach czasownikowych zakończonych na -ais, -eis - ma tilde czy nie? (1)
rozpocznij naukę
1) nie, jeśli jest to forma czasu przeszłego - akcent wtedy pada na przedostatnią sylabę i nie trzeba go graficznie zaznaczać (np. bebisteis, ibais)
AKCENTOWANIE ZŁOŻEŃ - 1. przypadek - złożenia z łącznikiem
rozpocznij naukę
każdy z członów zachowuje swój odrębny akcent
AKCENTOWANIE ZŁOŻEŃ - 2. przypadek - formy czasownikowe + zaimek
rozpocznij naukę
nie zmieniamy akcentu czasownika, nawet po dodaniu zaimka
AKCENTOWANIE ZŁOŻEŃ - 3. przypadek - reszta przypadków
rozpocznij naukę
pierwszy człon traci swój akcent i tylko drugi go zachowuje
akcent w przysłówkach (adverbios) zakończonych na -mente (rápidamente, desesperadamente)
rozpocznij naukę
występują dwie sylaby akcentowane: sylaba akcentowana pochodząca od przymiotnika (z którego stworzono przysłówek) oraz "men-" w "mente"
akcent w złożeniach typu cumpleaños, rascacielos czy limpiabotas (czasownik 3. os. l. p. + rzeczownik w l. m.)
rozpocznij naukę
występują dwie sylaby akcentowane (akcent główny i akcent poboczny)
akcent główny
rozpocznij naukę
acento principal
akcent poboczny
rozpocznij naukę
acento suplementario
akcent w formach czasownikowych zakończonych na -ais, -eis - ma tilde czy nie? (2)
rozpocznij naukę
2) tak, jeśli jest to forma czasu teraźniejszego, akcent musi być zaznaczony, bo pada na ostatnią sylabę (np. habláis)

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.