Pytanie |
Odpowiedź |
realizm (stosunek rzeczy do umysłu) rozpocznij naukę
|
|
trzeźwe i obiektywne ocenianie rzeczywistości. Jest wynikiem rozumowania i doświadczenia. Uznaje istnienie rzeczywistości niezależnej od aktów świadomości oraz poznawalność przedmiotów zewnętrznych względem poznającego podmiotu.
|
|
|
idealizm (stosunek rzeczy do umysłu) rozpocznij naukę
|
|
świat dostępny ludzkim zmysłom nie jest całością rzeczywistości. Prócz tego wymiaru poznawczego istnieją również byty niematerialne, które są wieczne i niezmienne. Są one dostępne człowiekowi poprzez poznanie drogą rozumowania.
|
|
|
monizm (o różnorodności bytu) rozpocznij naukę
|
|
uznaje naturę wszelkiego bytu za jednorodną: materialną, duchową lub materialno duchową.
|
|
|
pluralizm (o różnorodności bytu) rozpocznij naukę
|
|
rzeczywistość składa się z bytów różnorakich, niesprowadzaonych do wspólnego mianownika.
|
|
|
materializm (o podłoże rzeczywistości) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
hylemorfizm (o podłoże rzeczywistości) rozpocznij naukę
|
|
każdy byt jest ukonstytuowany przez materię pierwszą i formę substancjalną. Przechodzenie jednej substancji w inne.
|
|
|
spirytualizm (o podłoże rzeczywistości) rozpocznij naukę
|
|
jeden z kierunków monizmu. W świecie rzeczywistym istnieją tylko substancje duchowe (duszę)
|
|
|
nominalizm (o uniwersalia lub powszechniki) rozpocznij naukę
|
|
odmawia realnego istnienia pojęć ogólnych (uniwersalia). Każdemu pojęciu odpowiadają jednostkowe konkretne przedmioty, czyli desygnaty.
|
|
|
platonizm (o uniwersalia lub powszechniki) rozpocznij naukę
|
|
opieranie się na poglądach Platona
|
|
|
determinizm (o przyczynowość) rozpocznij naukę
|
|
wszystkie zdarzenia są połączone związkiem przyczynowo-skutkowym
|
|
|
indeterminizm (o przyczynowość) rozpocznij naukę
|
|
związek między przyczyną a skutkiem w przyrodzie nie jest ścisły. Dopuszcza istnienie przypadku i neguje możliwość przewidywania zdarzeń późniejszych na podstawie wcześniejszych.
|
|
|
empiryzm (o źródła poznania) rozpocznij naukę
|
|
źródłem ludzkiego poznania są wyłącznie lub przede wszystkim bodźce zmysłowe, a wszelkie idee są wtórne.
|
|
|
aposterioryzm (o źródła poznania) rozpocznij naukę
|
|
prawdziwe poznanie zawsze opiera się na doświadczeniu lub dochodzi do skutku po doświadczeniu, a dla swego uzasadnienia wymaga odwołania się do doświadczenia, które przesądza o prawdziwości wiedzy, zwłaszcza naukowej
|
|
|
aprioryzm (o źródła poznania) rozpocznij naukę
|
|
istnieje wiedza aprioryczna niezależna od doświadczenia (a priori) i je warunkująca
|
|
|
racjonalizm (o wolę rozumu w poznaniu) rozpocznij naukę
|
|
akcentuje rolę rozumu w zdobywaniu wiedzy
|
|
|
irracjonalizm (o rolę rozumu w poznaniu) rozpocznij naukę
|
|
rzeczywistości nie da się poznać w racjonalny sposób, przypisuje wartość poza rozumowym środkom poznawczym
|
|
|
sceptycyzm (o możliwość zdobycia wiedzy pewnej) rozpocznij naukę
|
|
człowiek nie może poznać prawdy
|
|
|
hipotetyzm (o możliwości zdobycia wiedzy pewnej) rozpocznij naukę
|
|
rozwój wiedzy polega na stawianiu hipotez i budowaniu teorii oraz na dedukcyjnym wyprowadzaniu wniosków, które porównuję się z wynikami eksperymentów i obserwacji. Bliższą prawdy jest ta teoria, która ma więcej prawdziwości sprawdzonych empirycznie.
|
|
|
dogmatyzm (o możliwości zdobycia wiedzy pewnej) rozpocznij naukę
|
|
bezkrytyczne przyjmowanie danych twierdzeń jako prawdy, bez wątpliwości i weryfikacji. Przeciwieństwo sceptycyzmu.
|
|
|
klasyczna koncepcja prawdy (o naturę i kryteria prawdy) rozpocznij naukę
|
|
zgodność, adekwatność treści sądu z rzeczywistym stanem rzeczy, którego ten sąd dotyczy.
|
|
|
koherencyjna koncepcja prawdy (o naturę i kryterium prawdy) rozpocznij naukę
|
|
prawdziwe jest to co jest wewnętrznie spójne
|
|
|
pragmatyczna koncepcja prawdy (o naturę i kryterium prawdy) rozpocznij naukę
|
|
użyteczność stanowi kryterium prawdziwości sądu i pojęć
|
|
|
naturalizm (o istotę człowieka) rozpocznij naukę
|
|
istnieje wyłącznie rzeczywistość materiala (natura), czasoprzestrzenna, bez zewnętrznej racji istnienia. Rzeczywistość duchową albo nie istnieje albo jest sprowadzana do natury (materii). Naturalizm tłumaczy całość zjawisk działaniem praw przyrody.
|
|
|
redukcjonizm biologiczny (o istotę człowieka) rozpocznij naukę
|
|
sprowadzenie (redukcja) w opisie ludzkich działań społecznych i kulturowych do mechanicznych (bezrefleksyjnych) efektów zjawisk biologicznych.
|
|
|
antyrealizm (o istotę człowieka) rozpocznij naukę
|
|
świat zewnętrzny niezależny od podmiotu poznającego nie istnieje, a przynajmniej jest zupełnie inny niż podmiotowi poznającemu się wydaje.
|
|
|
dualizm (o relację umysł-ciało) rozpocznij naukę
|
|
przyjęcie istnienia 2 niesprowadzaonych do siebie czynników. Są 2 substancje umysł i ciało.
|
|
|
moznim materialistyczny (o relację umysł-ciało) rozpocznij naukę
|
|
natura wszelkiego bytu jest jednorodna; materialna
|
|
|
libertarianizm (o wolność woli) rozpocznij naukę
|
|
wolność jednostki nadrzędną wartością, niechęć do władzy odgórnej
|
|
|
fatalizm (o wolności woli) rozpocznij naukę
|
|
wiara w przeznaczenie, nieuchronność przyszłości. Przyszłość jest już ustalona przez siły wyższe i nie może być zmieniona przez działania człowieka.
|
|
|
kompatybilizm (o wolność woli) rozpocznij naukę
|
|
wolna wola i determinizm są ideami zgodnymi, tak że da się wierzyć w jedno i w drugie bez popadania w logiczną niespójność.
|
|
|
mortalizm (o życie po śmierci biologicznej) rozpocznij naukę
|
|
kresem ludzkiego życia jest śmierć biologiczna
|
|
|
immortalizm (o życie po śmierci biologicznej) rozpocznij naukę
|
|
życie, które nigdy się nie kończy, wieczna obecność
|
|
|
relatywizm (o naturę wartości lub powinności moralnych) rozpocznij naukę
|
|
prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście systemu, w którym są one wypowiadane. Nie istnieją zdania niosące absolutną treść. Prawdziwość dowolnego sądu zależy od przyjętych założeń, poglądów.
|
|
|
absolutyzm (o naturę wartości lub powinności moralnych) rozpocznij naukę
|
|
prawda (absolutyzm w teorii prawdy), dobro (absolutyzm etyczny), piękno (absolutyzm estetyczny) stanowią odrębne kategorie rzeczywistości o charakterze absolutnym i niezmiennym, obowiązującym zawsze i wszędzie, niezależnie od subiektywnych nastawień
|
|
|
uniwersalizm (o naturę wartości lub powinności moralnych) rozpocznij naukę
|
|
wyższość i dominację całości nad częściami, ogółu nad jednostkami
|
|
|
subiektywizm (o naturę wartości lub powinności moralnych) rozpocznij naukę
|
|
poznanie i moralność zależy od właściwości umysłu ludzkiego i jego sposobu odczuwania. Stronniczość, kierowanie się osobistymi upodobaniami, uprzedzeniami i pragnieniami w ocenie faktów i jako miernik dobra i zła.
|
|
|
obiektywizm (o naturę wartości lub powinności moralnych) rozpocznij naukę
|
|
przedmiot poznania i osądu istnieje poza podmiotem. Bezstronność, postawa wolna od przesądów i uprzedzeń.
|
|
|
utylitaryzm/konsekwencjonalizm(o sposób formułowania i uzasadniania ocen moralnych) rozpocznij naukę
|
|
to co jest użyteczne jest dobre, a miarą postępowania jest użyteczność jego skutków. Obowiązuje zasada słuszności, czyli postępowanie jest słuszne, jeśli prowadzi do uzyskania jak największej ilości szczęścia i jak najmniej nieszczęścia.
|
|
|
deotologizm kantowski/non konsekwencjonalizm (o sposób formułowania i uzasadniania ocen moralnych) rozpocznij naukę
|
|
Kant sformułował je w formie imperatywu kategorycznego. Deontologia zakłada, że cel nie uświęca środków i człowiek powinien skupiać się na tym, by samemu przestrzegać norm moralnych.
|
|
|
autonomizm (o źródło moralnych zobowiązań) rozpocznij naukę
|
|
możliwość stanowienia norm samemu sobie. Niezależność, samorządność, dotyczy zarówno zbiorowości jak i jednostki. Niezależność od innych norm niż własne sumienie.
|
|
|
heteronomizm (o źródło moralnych zobowiązań) rozpocznij naukę
|
|
poddawanie się przyjęciu norm ustalonych przez innych ludzi
|
|
|
teizm (o istnienie absolutu) rozpocznij naukę
|
|
wiara w Boga jedynego, osobowego, transcendentnego, będącego stwórcą świata i ludzi oraz sprawującego opiekę nad światem
|
|
|
ateizm (o istnienie absolutu) rozpocznij naukę
|
|
brak wiary w istnienie jednego, bądź wielu bogów
|
|
|
deizm (o istnienie absolutu) rozpocznij naukę
|
|
racjonalnie można uzasadnić jedynie istnienie boga bezosobowego, będącego konstruktorem świata rozumianego jako mechanizm oraz źródłem praw, według których ten mechanizm działa. Tak rozumiany bóg nie ingeruje w stworzony świat.
|
|
|
panteizm (o istnienie absolutu) rozpocznij naukę
|
|
utożsamianie wszystkiegi z bogiem lub absolutem. Neguje istnienie boga osobowego, głosi zaś przenikanie absolutu we wszystkie substancje jakie istnieją. Jedność oraz żywość wszechświata i świata materialnego.
|
|
|
agnostycyzm (o istnienie absolutu) rozpocznij naukę
|
|
obecnie niemożliwe jest całkowite poznanie rzeczywistości. Niemożliwość dowiedzenia się, czy bóg jest, czy też nie.
|
|
|
koncepcja pitagorejska (o istotę piękna) rozpocznij naukę
|
|
piękno polega na doskonałej strukturze, wynikającej z proporcji części, harmonijnego ich układu. Jest cechą obiektywną.
|
|
|
indywidualizm (o naturę społeczeństwa) rozpocznij naukę
|
|
jednostka ludzka uznawana jest za najwyższe dobro
|
|
|
kolektywizm (o naturę społeczeństwa) rozpocznij naukę
|
|
traktowanie wspólnot, grup i zbiorowości jako elementarne jednostki społeczne
|
|
|
koncepcja umowy społecznej (o genezę państwa) rozpocznij naukę
|
|
zbiór wielu różnych teorii, których tematem są umowy dorozumiane, przy pomocy których ludzie tworzą narody i utrzymują porządek społeczny. Legalna władza państwowa musi wywodzić się od zgody społeczeństwa.
|
|
|
koncepcja samorzutnej ewolucji/ewolucjonizm (o genezę państwa) rozpocznij naukę
|
|
zbiór teorii opisujących ewolucję społeczeństwa, które przechodzi przez poszczególne etapy podczas rozwoju społecznego
|
|
|
liberalizm kulturowy (o naczelne wartości życia społecznego) rozpocznij naukę
|
|
wolność jest nadrzędną wartością. Ma charakter indywidualistyczny. Cenione są również wartości demokratyczne i prawa obywatelskie.
|
|
|
konserwatyzm (o naczelne wartości życia społecznego) rozpocznij naukę
|
|
obrona porządku społecznego oraz umacnianie tradycyjnych wartości, takich jak religia, naród, rodzina, hierarchia, autorytet
|
|
|
pozytywizm prawniczy (o podstawy prawa stanowionego) rozpocznij naukę
|
|
pozytywizm prawniczy w połączeniu z marksizmem stał się podstawową doktryną prawną w krajach komunistycznych
|
|
|
teoria prawa naturalnego (o podstawy prawa stanowionego) rozpocznij naukę
|
|
fora prawa natury w filozofii stoickiej, posiada treść dyktowaną przez naturę człowieka, będącą jego źródłem. Z postulatu życia zgodnego z naturą wyprowadzono naturalnoprawny obowiązek człowieka do postępowania zgodnego z rozumem.
|
|
|