pedagogika mehh

 0    33 fiszki    handzelema30
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka.
rozpocznij naukę
wychowanie
system oddziaływań, umożliwiający jednostce poznanie świata, umiejętność zmieniania go, zmianę własnej osobowości.
rozpocznij naukę
kształcenie
ogół oddziaływań służących formowaniu się zdolności życiowych człowieka.
rozpocznij naukę
edukacja
sztuka wychowania, odnosi się do ogólnie pojętego zespołu czynności oraz umiejętności wychowawczych
rozpocznij naukę
paidagogika
wyższe formy działalności wychowawczej
rozpocznij naukę
paideia
nauka o wychowaniu, której przedmiotem jest działalność wychowawcza, mająca na celu wyposażenie całego społeczeństwa w wiedzę, sprawności ogólne i zawodowe, zainteresowania, systemy wartości, postawy i przekonania (Okoń).
rozpocznij naukę
pedagogika
dyscyplina naukowa zajmująca się podstawami wychowania, jego strukturą, celami oraz metodologią badań i podstawami filozoficznymi edukacji, a także analizą doktryn pedagogicznych.
rozpocznij naukę
pedagogika ogólna
działanie podejmowane z zamiarem wywołania uczenia się jako działalności samych uczniów
rozpocznij naukę
nauczanie
proces, w którym dzięki doświadczeniu, poznaniu i ćwiczeniu powstają nowe formy zachowania się i działania, lub zmieniają się formy wcześniej nabyte.
rozpocznij naukę
uczenie się
planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu wywołanie pożądanych trwałych zmian w ich postępowaniu, dyspozycjach i całej osobowości, uzyskanych przez uczenie się, opanowanie wiedzy, przeżywania wartości i działania praktyczne.
rozpocznij naukę
nauczanie
proces, w którym dzięki doświadczeniu, poznaniu i ćwiczeniu powstają nowe formy zachowania się i działania, lub zmieniają się formy wcześniej nabyte. To intelektualna czynność ucznia zapewniająca mu przyswojenie nowej wiedzy.
rozpocznij naukę
uczenie się
systemowe (całościowe) podejście do tego procesu – w jakim systemie uczyć?
rozpocznij naukę
system kształcenia
zasób informacji i czynności, których opanowanie ma ułatwić człowiekowi ukształtowanie stosunków ze światem otaczającym – czego uczyć?
rozpocznij naukę
treści kształcenia
proces doboru treści kształcenia oraz sposobów działania nauczyciela i ucznia, aby wychowanek przeżywał kształcenie jako jego własny proces, dający satysfakcję i sam go realizował – jak uczyć?
rozpocznij naukę
metody kształcenia
wychowanie to proces zależny od zrozumienia przez jednostkę norm oraz nadanie im znaczenia osobistego.
rozpocznij naukę
w. okoń
wychowanie to zamierzone wywieranie wpływu przez wychowawcę na wychowanka mające na celu wypracowanie u wychowanka odpowiednich postaw
rozpocznij naukę
muszyński
całokształt procesów i oddziaływań zachodzących w toku wzajemnych relacji między dwiema osobami, pomagających im rozwijać własne człowieczeństwo; uznanie i afirmacja wolności, dialog między osobami.
rozpocznij naukę
śliwerski, milerski
Kontakt człowieka mniej dojrzałego z dojrzalszym, podjęty z inicjatywy dojrzalszego. To spotkanie.
rozpocznij naukę
sujak
Koncentracja na sobie Pominięcie Boga Pominięcie świata
rozpocznij naukę
błąd antropologiczny
Odczłowieczenie, technologizacja, brak relacji
rozpocznij naukę
redukcjonizm
zespól przesłanek nadających znaczenie faktom występującym w życiu społecznym
rozpocznij naukę
paradygmat
dziecko jest najważniejsze, wychowanie jest jedynie opieką nad samorzutnym rozwojem dziecka
rozpocznij naukę
pajdocentryzm
koncentracja na osobach wokół dziecka- rodzicach, pedagogach
rozpocznij naukę
didaskalocentryzm
oczekiwane zmiany, jakie dokonują się pod wpływem kształcenia w osobowości ucznia. Należą do nich: umiejętność rozumienia świata i działania w nim, rozpoznawania wartości
rozpocznij naukę
cele kształcenia
pożądane i oczekiwane zmiany, jakie pod wpływem respektowania metod, środków i warunków kształtują się w osobowości wychowanka w postaci konkretnych cech osobowościowych (poglądów, postaw, nawyków).
rozpocznij naukę
cele wychowania
nauka o celach kształcenia
rozpocznij naukę
teleologia
nauka o wartościach
rozpocznij naukę
aksjologia
Zamiana celów ogólnych na operacyjne. Polega na rozbiciu celu głównego (strategicznego) na cele szczegółowe (operacyjne).
rozpocznij naukę
operacjonalizacja
To hierarchiczna klasyfikacja celów edukacyjnych
rozpocznij naukę
taksonomia
To kompleksowy projekt założeń ideowych i teoretycznych oraz możliwości praktycznych, które mają gwarantować optymalizację zamierzonych działań wychowawczych. Dobór wartości zawartych w celach wychowania.
rozpocznij naukę
strategia wychowania
to ogólne normy postępowania wychowawczego, których przestrzeganie umożliwia realizację celów wychowawczych
rozpocznij naukę
zasady wychowania
działanie wychowawcy umożliwiające podejmowanie właściwych decyzji dotyczących nauczania i wychowania, zwł. wzmocnienia pozytywne, a także bodźce negatywne
rozpocznij naukę
zasada kontroli i oceny
Wszystko to, co przyjmuje wymiar przeciwieństwa, zakłamania czy pozorności wychowania staje się pseudosem (kłamstwem),
rozpocznij naukę
pseudowychowanie

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.