Szpyra

 0    46 fiszek    guest2931350
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
Fonemy wchodzą ze sobą w opozycję ze względu na wzajemny stosunek członów opozycji
rozpocznij naukę
1. prywatne - różniące się jedną cechą
np. pary-bary, kąsa-kosa
2. stopniowe
rozpocznij naukę
różny stopień natężenia tej samej cechy
a-o-u; kasa-kosa-kusa
3. równorzędne
rozpocznij naukę
przeciwieństwo dwóch różnych cech z których jedna występuje w jednym, a druga w drugim członie opozycji
np. pot - pop
Fonemy wchodzą ze sobą w opozycję ze względu na powtarzalność danej opozycji w systemie
rozpocznij naukę
1. proporcjonalne - cechą dystynktywna powtarza się w więcej niż jednej parze fonemów
bezdźwięczna - dźwięczna; np. p-b, t-d, k-g
2. izolowane - stanowi podstawę rozróżnienia tylko jednej pary fonemów
rozpocznij naukę
l: r; lok-rok
boczna - drżąca
Fonemy wchodzą ze sobą w opozycję ze względu na zasięg funkcji dystynktywnej
rozpocznij naukę
1. stałe - występujące we wszystkich pozycjach fonologicznych (nagłos, srodglos, wyglos)
p: t; np. pot - pop, mapa - mapa, paka - taka
2. neutralizowana - w niektórych pozycjach
rozpocznij naukę
np. bezdźwięczna - dźwięczna
tama - dama, rata - rada, rat - rad(t)
Jakobson stworzył model komunikacji i wyróżnił takie czynniki jak:
rozpocznij naukę
1. nadawca; 2. kontekst; 3. komunikat; 4. kontakt; 5. kod; 6. odbiorca
Funkcje języka wg Jakobsona:
rozpocznij naukę
1. emotywna; 2. poznawcza; 3. poetycka; 4. fatyczna; 5. metajęzykowa; 6. konatywna
Jakobson dzieli tłumaczenia na:
rozpocznij naukę
1. wewnątrzjęzykowe - przeredagowanie; 2. międzyjęzykowe - klasyczne; 3. intersemiotyczne - treść przetłumaczona na inny rodzaj kontekstu, z zachowaniem informacji
Jakobson opracował cechy dystynktywne głosek:
rozpocznij naukę
m. artykulacji, dźwięczność, właściwości akustyczne, percepcyjne (łącznie 12 cech)
Jakobson definiował fonem jako
rozpocznij naukę
wiązkę cech dystynktywnych o charakterze binarnym (negatywnym lub dodatnim)
Duński językoznawca Louis Hjemsler stworzył
rozpocznij naukę
glossemantykę
Glossemantyka bada
rozpocznij naukę
relacje między elementami, bez sięgania do historii czy kultury
Hjemslevowi przypisuje się stworzenie
rozpocznij naukę
semiotyki - nauki o zdaniach
Szkoła kopenhaska sądziła, że teoria języka jest poprawna, gdy...
rozpocznij naukę
jest bez sprzeczności
Szkoła kopenhaska odrzuciła
rozpocznij naukę
psychologiczną definicję fonemy Courtenay'a oraz fonetyczne definicje Jakobsona
Szkoła kopenhaska definiowała fonem na podstawie
rozpocznij naukę
ich występowania w poszczególnych alternacjach
W szkole kopenhaskiej fonetyka jest
rozpocznij naukę
nieważna, a liczą się zasady, nie wymowa
Strukturalizm amerykański chciał
rozpocznij naukę
opisać języki indiańskie, które nie miały pisma
W strukturalizmie amerykańskim dominowały teorie
rozpocznij naukę
behawioralne, ludzkie zachowanie do reagowanie na bodźce
Strukturalizm amerykański przywiązywał dużą wagę do
rozpocznij naukę
dystrybucji i występowania danego elementu języka
W analizie fonologicznej
rozpocznij naukę
zaczynano od najmniejszych jednostek, przechodząc do większych
Strukturalizm amerykański wyróżnił analizy fonologiczne:
rozpocznij naukę
1. morfonologiczna - zachowanie fonemów w morfemach; 2. morfologiczna; 3. syntaktyczna
W analizie fonologicznej każdy z poziomów może być
rozpocznij naukę
oddzielony. Budując jeden poziom, nie sięgano do innego po informacje
Dystrybucja kontrastowa (paralelna)
rozpocznij naukę
dwie głoski mogą wystąpić w tym samym kontekście, a wymiana powoduje zmianę znaczenia
np. tama - dama, nie są realizacjami jednego fonemu
Dystrybucja swobodna
rozpocznij naukę
dwie głoski występują w tym samym kontekście, a wymiana nie powoduje zmiany znaczenia
np. rtęć - rtęć (dźw. - bezdźw)
Bez względu na szkołę głównymi założeniami było:
rozpocznij naukę
ustalenie inwentarza fonemów, sformułowanie zasad, jedna głoska do jednego fonemu, fonemowi przypisana grupa głosek, brak uwzględnienia wiedzy z poziomu innego
Problemy z ustaleniem inwentarza fonemów:
rozpocznij naukę
1. i występuje na początku, a y nie; 2. głoski miękkie poprzedzają i, a twarde poprzedzają y
Dystrybucja komplementarna y:i
rozpocznij naukę
bić - być
Uznawanie i: y jako dystrybucję komplementarna jest
rozpocznij naukę
sprzeczne z analizą strukturalną
Kolejny problem interpretacji - głoska N (tylnojęzykowa)
rozpocznij naukę
1. występuje w wyrazach rodzimych (ręka) i zapożyczeniach (bank); 2. para minimalna sprzeczna z założeniem, że N jest fonemem, np. i ręka - Irenka, błąka - błonka
N nie jest fonemem, bo
rozpocznij naukę
nie pojawia się w takim samym kontekście (nagłos, srodglos w porównaniu z n, n'), tylko w jednym (przed k i g)
Fonotaktyka to
rozpocznij naukę
ograniczenia w występowaniu głosek i fonemów
Glajdy nosowe (j~) (u~)
rozpocznij naukę
nie są fonemami, bo występuje tu taki sam problem jak z N
Kolejny problem interpretacji - dźwięczność
rozpocznij naukę
koty - kot, ale kody - kod(t)
Kolejny problem interpretacji: realizacja nieprawidłowa r
rozpocznij naukę
r realizowane na różny sposób (r, j, l) nie zmienia znaczenia, bo intencją jest taka sama
Fonologię generatywną stworzyli
rozpocznij naukę
Noam Chomsky I Morris Hale
Ograniczenia segmentów:
rozpocznij naukę
1. segmentalne (dot. pojedynczych elementów); 2. sekwencyjne (połączeń fonemów)
Ograniczenia segmentalne
rozpocznij naukę
1. w nagłosie nie ma ą, ę, y; 2. w wygłosie nie ma N i zmiękczone n', f', v'
Ograniczenia sekwencyjne
rozpocznij naukę
a. spółgłosek - tylko cztery spółgłoski pod rząd, nie występują zbitki takie jak to, kg, hd itp
Geminaty to
rozpocznij naukę
podwójne głoski (nn), (ss) (aa)
Geminaty nie występują w nagłosie oprócz
rozpocznij naukę
ssać, zza, wwieźć, dżdżysty
Geminaty nie występują w
rozpocznij naukę
wygłosie
Geminaty występują w srodglosie
rozpocznij naukę
terror, mekka, Anna, pizza, wanna, poddasze
warunki
rozpocznij naukę
conditions

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.