Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
jest nauką o zachowaniu człowieka, zajmującą się warunkami powstawania procesów psychicznych takich jak: wrażenia, spostrzeżenia, myślenie, pamięć czy uwaga oraz ich przebiegiem i następstwami.
|
|
|
PSYCHE(dusza) LOGOS(nauka) rozpocznij naukę
|
|
sformułowanie oznaczające „psychologia” w języku GRECKIM
|
|
|
Podstawy psychologii możemy odnaleźć już u starożytnych filozofów rozpocznij naukę
|
|
Platon, Arystoteles, Hipokrates
|
|
|
Dalsze próby zrozumienia ludzkiej natury przez filozofów rozpocznij naukę
|
|
Kartezjusz, John Locke, Immanuel Kant
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fizjolog, który jako pierwszy założył laboratorium poswięcone psychologii eksperymentalnej (1879)
|
|
|
kto spisał zasady psychologii rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Introspekcja to systematyczne obserwowanie przez jednostkę własnych mysli i uczuć dotyczących określonych doznań sensorycznych. dokładnej obserwacji i analizie własnych emocji, przeżyć i wszelkich uczuć, które nami targają. PATRZENIE WEWNĄTRZ SIEBIE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badanie struktury psychiki i zachowania, bazujący na tym, iż wszystkie psychiczne człowieka można zrozumieć jako kombinacje prostych elementów lub zdarzeń
|
|
|
Psychologia postaci (Gestalt) rozpocznij naukę
|
|
szkoła psychologiczna głosząca, że zjawiska psychiczne można zrozumieć jedynie wtedy, gdy rozpatruje się je jako zorganizowane, ustrukturowane całosci, a nie gdy rozbija się je na pierwotne elementy percepcyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd na psychikę i zachowanie koncentrujący się na badaniu ich funkcji podczas interakcji organizmu ze środowiskiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odbiór, postrzeganie, to pojęcie z zakresu psychologii. Stanowi zbiór procesów poznawczych
|
|
|
Współczesne kierunki w psychologii rozpocznij naukę
|
|
Psychodynamiczny. behawiorystyczny. humanistyczny. poznawczy. biologiczny. ewolucjonistyczny. społeczno-kulturowy
|
|
|
największe kierunki psychologii w 2006 rozpocznij naukę
|
|
kliniczna(34%). poradnictwo (12%)... najmniejszy to kierunek fizjologiczny/biopsychologiczny (3%)
|
|
|
NURTY W DZISIEJSZEJ PSYCHOLOGII rozpocznij naukę
|
|
psychologia teoretyczna. psychologia stosowana.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawanie ogólnych procesów psychologicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawanie szczegółowych procesów psychicznych u człowieka w różnych warunkach działalności, aby je kształtować i korygować
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - PRZYKŁADY rozpocznij naukę
|
|
Psychologia ogólna. Psychologia rozwojowa. Psychologia społeczna. Psychologia różnic indywidualnych. Psychologia zwierząt (zoopsychologia)
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - Psychologia ogólna rozpocznij naukę
|
|
przebieg procesów psychicznych człowieka, ich rodzaje. klasyfikacja. analiza ich struktury.
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - psychologia rozwojowa rozpocznij naukę
|
|
rozwój człowieka od urodzenia aż do śmierci. Najważniejszym działem tej psychologii jest:. Psychologia dziecka.
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - psychologia społeczna rozpocznij naukę
|
|
procesy zachodzące w grupach, a także wpływ grupy na jednostkę
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - psychologia różnic indywidualnych rozpocznij naukę
|
|
różnice występujące między ludźmi, np. inteligencja, osobowość, temperament, zdolności.
|
|
|
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA - psychologia zwierząt (zoopsychologia) rozpocznij naukę
|
|
bada przejawy psychiczne u poszczególnych gatunków zwierząt
|
|
|
PSYCHOLOGIA STOSOWANA - przykłady rozpocznij naukę
|
|
psychologia wychowawcza. psychologia kliniczna. psychologia sportu. psychologia rekreacji i turystyki.
|
|
|
PSYCHOLOGIA STOSOWANA - psychologia wychowawcza rozpocznij naukę
|
|
zagadnienia związane z wychowaniem. kształcenie (nauka i uczenie się), metody wychowawcze i stosowanie tej wiedzy do rozwiązywania problemów praktycznych
|
|
|
PSYCHOLOGIA STOSOWANA - psychologia kliniczna rozpocznij naukę
|
|
zajmuje się psychologicznymi mechanizmami zaburzeń przystosowania i zaburzeń osobowości, diagnozą i terapią zaburzeń psychicznych oraz promocją i prewencją zdrowia psychicznego
|
|
|
PSYCHOLOGIA STOSOWANA - psychologia sportu rozpocznij naukę
|
|
praca ze sportowcami i drużynami sportowymi
|
|
|
PSYCHOLOGIA STOSOWANA - psychologia w turystyce i rekreacji rozpocznij naukę
|
|
psychospołeczna aktywność jednostek w wolnym czasie
|
|
|
CZYM SĄ PROCESY POZNAWCZE? rozpocznij naukę
|
|
przyswajanie i przetwarzanie informacji umożliwiające orientację w terenie. regulacja relacji ze środowiskiem. bardzo ważne: Między procesami poznawczymi cały czas zachodzi wzajemna relacja. poznajemy swiat, otoczenie, przedmioty, zjawiska, innych ludzi.
|
|
|
PODSTAWOWE PROCESY POZNAWCZE rozpocznij naukę
|
|
uwaga. spostrzeganie. pamięć.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Procesy szeregowe. Procesy równoległe
|
|
|
RODZAJE PROCESÓW - procesy szeregowe rozpocznij naukę
|
|
dwa lub więcej procesów umysłowych, przebiegających jeden po drugim
|
|
|
RORZAJE PROCESÓW - procesy równoległe rozpocznij naukę
|
|
- dwa lub więcej procesów umysłowych, przebiegających równolegle
|
|
|
RODZAJE PROCESÓW - rodzaje kontrolowane rozpocznij naukę
|
|
procesy przetwarzania wymagające uwagi; często trudno jest wykonywać więcej niż jeden taki proces jednocześnie
|
|
|
RODZAJE PROCESÓW - procesy automatyczne rozpocznij naukę
|
|
procesy przetwarzania niewymagające uwagi; często mogą być wykonywane równolegle z wykonywaniem innych zadań bez zakłócenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
•By komunikat został skutecznie przekazany potrzebne jest nie tylko jego nadanie, ale także odebranie przez adresata!
|
|
|
Tworzenie przekazów językowych - procesy wykorzystywane do komunikowania się z innymi rozpocznij naukę
|
|
Tworzenie przekazów językowych - procesy wykorzystywane do komunikowania się z innymi
|
|
|
Schemat odbiorców - proces kształtowania wypowiedzi zależny od oczekiwań wobec odbiorcy do którego jest ona kierowana rozpocznij naukę
|
|
Schemat odbiorców - proces kształtowania wypowiedzi zależny od oczekiwań wobec odbiorcy do którego jest ona kierowana
|
|
|
Ułatwienia i utrudnienia związane z rozwiązywaniem problemów rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elementy wywołujące problem: stan wyjsciowy (niezadowalający); stan docelowy (ten który chcemy osiągnąć)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
procedura obejmująca serię działań krok po kroku, zapewniająca prawidłowe rozwiązanie problemu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strategie poznawcze lub intuicje płynące z praktyki, często stosowane jako skróty myślowe w rozwiązaniu złożonych zadań wymagających wnioskowania.
|
|
|
Protokoły głosnego myslenia rozpocznij naukę
|
|
opis procesów psychicznych i strategii umysłowych opisywane w trakcie wykonywania zadań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieumiejętnosć dostrzeżenia nowego sposobu użycia przedmiotu, uprzednio skojarzonego z innym celem (nie możemy sie przestawić że coś służyło kiedyś do czwgoś innego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób myslenia, w którym formułuje się wnioski wynikające logicznie z dwóch lub większej liczby założeń czy przesłanek
|
|
|
Efekt tendencyjnosci przekonań rozpocznij naukę
|
|
zjawisko zniekształcania procesu rozumowania przez wczesniejszą więdze, postawy lub wartosci (wiemy swoje a każdy chce i tak nam wmówić coś innego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wnioski formułuje sie na podstawie jakichś doświadczeń i dostępnych dowodów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tendencja do reagowania na nowy problem w sposób, który był używany w rozwiązaniu wczesniejszego problemu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
PARIS LOOK XDDDDDD ludzie dają opinie, krytyczne oceny na temat kogoś na podstawie spojrzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces dokonywania wyboru między alternatywami, selekcjonowanie lub odrzucanie dostępnych opcji
|
|
|
Heurystyki i błędy poznawcze rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocenianie oparte na informacji łatwo dostępnej w pamięci (pamiętam że paulina to szmata więc pewnie nadal nią jest)
|
|
|
Heurystyka reprezentatywności rozpocznij naukę
|
|
przypisywanie przedmiotu do jakiejs kategorii na podstawie kilku własciwosci uznawanych przez reprezentatywne dla tej kategorii (ktoś ma undercut i mówimy że lesba ale jednak nie lesba)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocenianie prawdopodobnej wartosci danego zdarzenia lub skutku na podstawie jakiegos punktu odniesienia (kotwicy) (nwm o chuj chodzi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podmiotowe czyli wewntętrzne i przedmiotowe czyli zewnętrzne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
potrzeba osiągięcia czegoś
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolna do zaspokojenia potrzeby. Jako pobudki motywujące działania ludzkie mogą działać pieniądze, pożywienie, seksualnie atrakcyjna osoba, aprobata innych czy zwracana przez nich uwaga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sztywne wzorce zachowań inaczej instynktowne. zachowania specyficzne dla gatunku niewymagające nauki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bodziec, na który rekacją jest wzorzec zachowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. głód czy pragnienie, automatycznie powodują wzrost napięcia, a co za tym idzie aktywizują zachowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowe motywy, np dążenie do zarabiania pieniędzy służące do np. zaspokojenia głodu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kontrola podstawowych parametrów życiowych, takich jak na przykład tętnicze ciśnienie krwi, temperatura ciała, waga.
|
|
|
Psychologowie humanistyczni podkreślają, że: rozpocznij naukę
|
|
ludzie są w stanie wytrzymać ból, głód i wiele innych napięć, aby osiągnąć stan samourzeczywistnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głód, pragnienie, wypoczynek, wypróżnianie, unikanie bólu, zachowanie odpowiedniej temperatury, redukcja popędu seksualnego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ochrona przed nieprzyjaznym otoczeniem dzięki domostwu i ubraniu, ochrona przed przestępczością i kłopotami finansowymi.
|
|
|
Potrzeby przynależności i miłości: rozpocznij naukę
|
|
miłość i akceptacja innych dzięki utrzymywaniu intymnych związków, istnieniu grup społecznych, podtrzymywaniu przyjaźni.
|
|
|
Potrzeby szacunku i dowartościowania: rozpocznij naukę
|
|
osiągnięcia, kompetencje, aprobata innych, szacunek, prestiż, status.
|
|
|
Potrzeby samourzeczywistnienia: rozpocznij naukę
|
|
realizacja własnego, niepowtarzalnego potencjału. Dla wielu ludzi oznacza to zaspokajanie potrzeb poznawczych (nowości, eksploracji, zrozumienia i wiedzy) i estetycznych (sztuka, piękno, porządek).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ludzie wykształcają pewne umysłowe reprezentacje świata. Ludzie są urodzonymi naukowcami dążącymi do zrozumienia świata, by móc przewidywać i kontrolować bieg wydarzeń. Ludzie dążą do usuwania sprzeczności między różnymi elementami swojego światopoglądu
|
|
|
Starożytni Chińczycy wierzyli, że istnieją cztery podstawowe emocje instynktowne rozpocznij naukę
|
|
szczęście, gniew, smutek i strach.
|
|
|
Powstawać one miały odpowiednio w: rozpocznij naukę
|
|
w sercu, wątrobie, płucach i nerkach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórcą behawioryzmu był. John Watson. wierzył w istnienie trzech wrodzonych emocji podstawowych: strachu, gniewu i miłości.
|
|
|
W roku 1932 Katherine Bridges przedstawiła koncepcję, że ludzie rodzą się z jedną podstawową emocją rozpocznij naukę
|
|
niezróżnicowanym pobudzeniem. - i dopiero w miarę upływu czasu wyodrębniają się u nich poszczególne emocje.
|
|
|
współcześnie uważa się że rodzimy się ze wszystkimi emocjami ale niektóre są rozwijane później. rozpocznij naukę
|
|
współcześnie uważa się że rodzimy się ze wszystkimi emocjami ale niektóre są rozwijane później.
|
|
|
Mikroekspresje. nieznaczna ekspresja rozpocznij naukę
|
|
nieznaczna ekspresja: początek emocji. słaba emocja. ograniczona emocja. nieudana próba ukrycia emocji.
|
|
|
mikroekspresje. częściowa ekspresja rozpocznij naukę
|
|
słaba emocja. ograniczona emocja. nieudana próba ukrycia emocji.
|
|
|
mikroekspresje. mikroekspresja rozpocznij naukę
|
|
mikroekspresja. świadome tłumienie emocji. nieświadome tłumienie emocji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
doświadczanie emocji raczej wynika z naszych działań w reakcji na jakieś zdarzenie, niż je powoduje.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdarzenie zewnętrzne może wzbudzać równolegle reakcje somatyczne (pobudzenie i reakcje behawiorane) oraz subiektywne doświadczanie emocji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
emocje towarzyszą reakcjom somatycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podstawowe i względnie stałe czasowo cechy osobowości. temperament podlega zmianom zachodzącym pod wpływem dojrzewania (i starzenia się) oraz niektórych czynników osobowościowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyznaczony jest przez mechanizmy fizjologiczne. ontogeneza czyli zmienia sie z wiekiem. bardziej stałe niż inne wymiary osobowości.
|
|
|
jak diagnozować temperament rozpocznij naukę
|
|
kwestionariusz temperamentu. diagnoza podstawowych osobowości. RTT (regulacyjna teoria temperamentu)
|
|
|
energetyczny poziom zachowania rozpocznij naukę
|
|
EPZ to „wszystkie te cechy, które są wyznaczane różnicami indywidualnymi w mechanizmach fizjologicznych odpowiedzialnych za poziom energetyczny organizmu, tj. za nagromadzenie (kumulowanie), jak i rozładowanie wyznaczanej energii”
|
|
|
energetyczny poziom zachowania rozpocznij naukę
|
|
reaktywność emocjonalna - duża wrażliwość i mała odporność na bodźce. Wytrzymałość - pracowanie nawet podczas niedoboru snu. Wrażliwość sensoryczna - reaktywność na bodźce o niskiej wartości stymulacyjnej. Aktywność - duża wartość stymulacyjna
|
|
|
Charakterystyka czasowa zachowania rozpocznij naukę
|
|
CCZ to „zespół cech charakteryzujących przebieg reakcji w czasie”
|
|
|
Charakterystyka czasowa zachowania rozpocznij naukę
|
|
Żwawość - tendencja do szybkiego reagowania, utrzymywania dużego tempa wykonywanych czynności. Perseweratywność - tendencja do trwania i powtarzania danego zachowania (reakcji) w odpowiedzi na zmianę warunków zewnętrznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reakcją organizmu na zagrożenie, utrudnienie lub niemożność realizacji ważnych celów i zadań człowieka, pojawia się w momencie zadziałania bodźca, czyli stresora.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stres pozytywny mobilizujący do działania
|
|
|