Pytanie |
Odpowiedź |
Recepta Sokratesa na szczesliwe życie rozpocznij naukę
|
|
najwazniejsza wartość- cnota (postawa moralna cechujaca sie odwagą, panowaniem nad sobą i sprawiedliwością) Dobra moralne cenione ponad wszystkie inne. Przyczyna lub warunek szczescia (moralnosc). zło pochodzi z nieświadomości czlowieka. Szukać wiedzy
|
|
|
relacja ciala i duszy Platona rozpocznij naukę
|
|
dusza jest Nieśmiertelna. Duszą jest to co samo wprawia się w ruch. Natalia jest bezwładna i nieruchoma więc jest zaprzeczeniem duszy. Może pozostawać bezpośrednia i Pośrednia. Posiada wiedzę wrodzona co świadczy o jej życiu przed urodzeniem i po śmierci
|
|
|
relacja między ciałem a duszą Arystotelesa rozpocznij naukę
|
|
dusza jest formą ożywiającą materię ciala. ciało i dusza są od siebie zależne więc gdy ciało umiera dusza również. Na funkcję analogiczną do cielesny. Dusza i materia wchodzą w skład ciała i tworzą całość. Dusza jest formą czyli energią ciała organicznego
|
|
|
typy ludzkie w koncepcji Hipokratesa i Galena rozpocznij naukę
|
|
samgwinik- uczucia silne i płytkie flegmatyk działa wolno i bezwładnie, choleryk działa szybko i gwałtownie, melancholii k uczucia powolne i głębokie
|
|
|
typologia układu nerwowego w koncepcjach Hipokratesa Galena Pawłowa Strelaua rozpocznij naukę
|
|
słaby melancholik silny – niezrównoważony (Cholerek) zrównoważony ruchliwy (samgwinik) powolny (flegmatyk)
|
|
|
mechanizmy poznawcze wg świętego Augustyna rozpocznij naukę
|
|
poznawanie Boga przez wiarę nie rozum. Należy dbać o duszę nie o ciało ponieważ wiedza o duszy jest pewna a o ciele nie.
|
|
|
koncepcje człowieka świętego Tomasza rozpocznij naukę
|
|
człowiek składa się z duszy i ciała i są ze soba powiązane jak forma z materią. Nauka o duszy to nauka o naturze ludzkiej. Dusza ma trzy rodzaje 1 Rozumny dotyczy człowieka 2 zmysłowy dotyczy zwierząt 3 wegetatywny dotyczy roślin
|
|
|
Koncepcję człowieka Kartezjusza rozpocznij naukę
|
|
jak stanowi natomiast złożenie ciała oraz duszy. Samo ciało ludzkie podobnie jak ciała zwierząt jest mechanizmem. Ciało nie może być przyczyną powodującą zmiany w duszy
|
|
|
koncepcja poznania leżąca u podłogi idei „cogito ergo sum” rozpocznij naukę
|
|
myślę więc jestem. Ja się myśląca musi mieć swoje źródło sama jest niedoskonała. wszystko należy poddawać zwątpieniu ponieważ nasze zmysły są niedoskonałe. Trzeba z tym automatem w którym mieszka dusza. jedyna pewność to wątpienie
|
|
|
rozwoj czlowieka w ujeciu Johna Locke’a 1 rozpocznij naukę
|
|
idę proste – są niepodzielne mają swoje źródło we wrażeniach zmysłowych ale i z refleksji są biernie odbierany przez umysł
|
|
|
rozwoj czlowieka w ujeciu Johna Locke’a2 rozpocznij naukę
|
|
idę złożone powstają w wyniku obróbki idei prostych mogą być poddawane analizie
|
|
|
rozwoj czlowieka w ujeciu Johna Locke’a3 rozpocznij naukę
|
|
teoria Asocjacji (kojarzenia)- wiedza pochodzi z łączenia i kojarzenia prostych idei tworzenia idę i złożonych współcześnie jest rozumiana jako proces uczenia się
|
|
|
rozwoj czlowieka w ujeciu Johna Locke’a4 rozpocznij naukę
|
|
I jakości pierwotne obiektywne – istnieją w przedmiocie niezależnie od tego czy ja postrzegamy np. wielkość i kształt stolu
|
|
|
rozwoj czlowieka w ujeciu Johna Locke’a5 rozpocznij naukę
|
|
jakości wtórne subiektywne – barwa zapach dźwięk i smak – istnieją tylko w naszej percepcji przedmiotu możemy je odbierać różnie np. daltoniści nie rozróżniają kolorów
|
|
|