Pytanie |
Odpowiedź |
Na środku naszego kampusu stoi topola czarna, a w sumie pomników przyrody jest 16 rozpocznij naukę
|
|
Obok jest Las bielański czyli rezerwat przyrody jest pozostałością po średniowiecznej puszczy mazowieckiej. żyją tu dziki, jelenie, sarny, lisy, zające, a nawet łosie.
|
|
|
ekologia- dziedzina biologii. opisuje zależności jakie zachodzą między organizmami a środowiskiem w jakim żyją rozpocznij naukę
|
|
Czynniki ekologiczne- fizykochemiczne, czyli temperatura, tlen, światło, woda. i czynniki biologiczne, czyli wszystkie drobnoustroje, pasożyty.
|
|
|
Populacja- to organizmy jednego gatunku żyjące w jednym środowisku. rozpocznij naukę
|
|
Biocenoza- dzieli się na fitocenozę (organizmy roślinne), zoocenoza (populacja zwierzęca), mikrobiocenoza (mikroorganizmy). biocenozy mogą być naturalne (lasy, sawanny, jeziora) i sztuczne (parki, ogrody)
|
|
|
Biotop- środowisko nieożywione dla organizmów potrzebne do życia rozpocznij naukę
|
|
Ekosystem- tworzą go biocenoza i biotop, czyli wszystkie organizmy i wszystkie środowiska
|
|
|
Krajobraz- cechy danego terenu które go wyróżniają. Krajobrazy: ożywione, nieożywione, działalność ludzka. Wyróżnia się krajobrazy: naturalny, pierwotny i kulturowy, np. miejski, wiejski. rozpocznij naukę
|
|
Biosfera- to powłoka ziemi. Tu występuje życie. Obejmuje litosferę, hydrosferę i dolną część atmosfery
|
|
|
RODZAJE BIOMÓW (tj. regiony biologiczne, charakteryzujące się wyglądem i rozmieszczeniem zespoły ekosystemów) rozpocznij naukę
|
|
pustynie lodowe- brak roślin. klimat polarny. zwierzęta to: ryby, foki, pingwiny. Miejsce to Ocean arktyczny. Antarktyda
|
|
|
Tundra. klimat subpolarny (długa i zimna zima i chłodne lata). Rośliny to mchy, porosty, trawy rozpocznij naukę
|
|
zwierzęta: puchacze śnieżne, lisy polarne, renifery. Miejsce: północne i południowe skraje ameryki. północny skraj eurazji. Wydobywa sie gaz ziemny i ropę naftową.
|
|
|
Tajga- umiarkowany, chłodny kontynentalny. długa zima. Rośliny: drzewa iglaste, mchy, grzyby. Typy roślinności: Tajga jasna i ciemna, torfowiska. rozpocznij naukę
|
|
zwierzęta: łosie, niedźwiedzie, wilki, rysie. Miejsce: północna część ameryki północnej, azji i północno wschodnia część europy. Wydobywa się ropę naftową, złoto, rudy metali, węgiel kamienny
|
|
|
lasy liściaste. Klimat umiarkowany ciepły morski lub przejściowy. Lato jest ciepłe a zima łagodna. Rośliny: Dąb, brzoza, mchy, paprocie. Typy roślinności: łąki, torfowiska, lasy iglaste i mieszane. rozpocznij naukę
|
|
zwierzęta: ślimaki, żaby, jaszczurki, krety, jeże. Miejsce: Duża część Europy, Azji, Ameryki północnej.
|
|
|
Strefa podzwrotnikowa śródziemnomorska. klimat: podzwrotnikowy morski. Rośliny. dęby i pistacje. typy roślinności. Makia rozpocznij naukę
|
|
Zwierzęta: daniele. dzikie owce. miejsce. basen morza śródziemnego. afryka południowa. australia. kalifornia. uprawia się oliwki, winorośl.
|
|
|
Stepy bez drzew. klimat umiarkowany podzwrotnikowy lub ciepły. rośliny to trawy bądź zielne. typ roślinności to pastwiska. zwierzęta to osły, chomiki, wilki. miejsce. ameryka. europa. azja (wszystkie kontynenty) rozpocznij naukę
|
|
uprawia się kukurydzę. buraki cukrowe. marchew.
|
|
|
Pustynie. klimat zwrotnikowy suchy. Rośliny to kaktusy. palmy daktylowe. typy. pustynie i półpustynie. zwierzęta. to pająki. jaszczurki. owady. rozpocznij naukę
|
|
miejsce. afryka północna i południowa. centralna australia. centralna azja. zachód ameryk.
|
|
|
Sawanny. madagaskar XDD. klimat. podzwrotnikowy suchy. rośliny. to trawy i drzewa. typ to sawanna. miejsce. to australia i afryka rozpocznij naukę
|
|
zwierzęta. to antylopy, słonie, zebry, żyrafy, lwy
|
|
|
Lasy równikowe. czyli deszczowe. klimat równikowy wilgotny. rośliny storczykowate. paprocie. drzewa. miejsce. środkowa afryka. północna ameryka południowa. południowa azja rozpocznij naukę
|
|
rosną tam kakaowce. banany. ananasy. kawy. herbaty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zapobiega gwałtownym zmianom temperatury, • powoduje zmniejszenie różnic temperatury między dniem a nocą oraz między latem a zimą, zatrzymuje promieniowanie cieplne
|
|
|
Oddziaływania organizmu ze środowiskiem. rozpocznij naukę
|
|
Czynniki środowiska, które kształtują jego warunki, wpływają na żyjące w nich organizmy poddając je ciągłym próbom przetrwania.
|
|
|
Charakterystyka środowiska lądowego rozpocznij naukę
|
|
duże zasoby dwutlenku węgla. lasy, łąki, pustynie, parki, stepy. Życie w tym środowisku zależy od. nasłonecznienia. temperatury. opadów. wilgotności powietrza. rodzaj podłoża. obecności innych organizmów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
elementy przyrody ożywionej (rośliny, zwierzęta) i nieożywionej (woda, podłoże) wpływające na siebie wzajemnie
|
|
|
Charakterystyka środowiska wodnego (największe środowisko życia) rozpocznij naukę
|
|
ilość tlenu w wodzie. gęstość wody. nasłonecznienie. ilość składników odżywczych. małe wahania temperatury. mała przejrzystość
|
|
|
Przystosowanie organizmów do środowiska wodnego rozpocznij naukę
|
|
ciało pokryte śluzem. oddychanie skrzelami bądź całą powierzchnią ciała. płetwy. błony między palcami.
|
|
|
Przystosowania organizmów do środowiska lądowego rozpocznij naukę
|
|
sucha skóra. pozbawiona gruczołów śluzowych. oddychają płucami.
|
|
|
Interakcje wewnątrzgatunkowe rozpocznij naukę
|
|
Walka o pozycję w stadzie. samicę. terytorium
|
|
|
interakcje międzygatunkowe rozpocznij naukę
|
|
relacje między różnymi populacjami wspólnie żyjącymi w jednym środowisku
|
|
|
głowne interakcje międzygatunkowe rozpocznij naukę
|
|
konkurencja (-/-), drapieżnictwo (+/-), mutualizm, (+/+), komensalizm (+/0) i pasożytnictwo (+/-).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czym żywi się dany osobnik i przez kogo jest on zjadany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy, które posiadają zdolność tworzenia prostych związków organicznych z pierwiastków lub prostych związków dostępnych w powietrzu, glebie lub wodzie. (rośliny w wodzie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sieci troficzne są tworzone przez wzajemnie przeplatające się łańcuchy pokarmowe. czyli po prostu jeden osobnik może być zjadany przez kilka innych osobników różnej populacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kontrola piramidy troficznej od podstaw.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy przetwarzające martwą materię organiczną. Do grupy tej zaliczamy głównie bakterie i grzyby. ostatni etap łańcucha pokarmowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określa zmianę struktury piramidy ekologicznej, w której organizmy z podporządkowanych sobie hierarchicznie poziomów troficznych oddziałują wzajemnie na siebie. Do kaskady troficznej dochodzi przez zmiany ilościowe jednego z poziomów piramidy
|
|
|
kaskada troficzna przykłady rozpocznij naukę
|
|
nagłe zniknięcie jednego z drapieżników, np. myszołów, co powoduje zwiększenie się myszy, które powodują zmniejszenie roślinności.
|
|
|
biomanipulacja. kształtowanie biocenoz organizmów. rozpocznij naukę
|
|
ingerencja w środowisko poprzez zmianę warunków życia organizmów.
|
|
|
wpływ człowieka na ekosystemy (negatywny) rozpocznij naukę
|
|
urbanizacja, komunikacja, masowa turystyka. rolnictwo, które obecnie oparte jest na stosowaniu wielu nawozów. przemysł (hutniczy, górniczy). ścieki komunalne.
|
|
|
wpływ turystyki na ekostystem rozpocznij naukę
|
|
zanieczyszczona woda. zanieczyszczone powietrze. degradacja gleby. zwiększenie ilości odpadów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwierzę lub roślina która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ekosystemu.np. drapieżniki (wilki) które regulują liczebność populacji swoich ofiar
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brzeg - strefa przybrzeżna. po środku jakby- strefa otwartej toni wodnej. samo dno - strefa denna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epilimnion – górna warstwa - znajdująca się pod wpływem wiatru i w związku z tym mieszana, o dość wyrównanej temperaturze. metalimnion – warstwa przejściowa, znajduje się w nim termoklina (tj. szybka zmiana temperatury). hypolimnion – dolna warstwa.
|
|
|
Stratyfikacja termiczna wody w jeziorze rozpocznij naukę
|
|
układ warstw wody w zbiorniku wodnym różniących się temperaturą
|
|
|
Organizmy zasiedlające zbiorniki wodne rozpocznij naukę
|
|
raki, kraby, rozwielitki. Ciało ich okrywa gruby pancerz zbudowany z chityny, gdy rosną, zrzucają stary pancerz, czyli linieją. ryby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
producenci, konsumenci (I rzędu — roślinożercy, II rzędu — drapieżcy) i destruenci (reducenci)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
graficzna ilustracja ilości materii wbudowanej w ciała osobników na każdym poziomie pokarmowym (troficznym) określonej biocenozy. Określa masę producentów, konsumentów pierwszego i wyższych rzędów w biocenozie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzbogacania zbiorników wodnych w pierwiastki biofilne, skutkujący wzrostem trofii, czyli żyzności wód. skutkami są: intensywny zapach i zabarwienie. mętna woda. wahania stężenia tlenu i odczynu pH
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tworzą się, kiedy strumień przemieszcza się bardzo szybko i napotyka na swojej drodze przeszkodę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywołane przez występowanie wiatrów stałych oraz różnicami temperatur, bądź zasolenia, a także ruchem obrotowym Ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najzimniejszy, najsuchszy, najbardziej wietrzny i pokryty lodem kontynent na świecie. pingwiny. morsy. wieloryby. foki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko podwyższenia temperatury planety przez obecne w jej atmosferze gazy cieplarniane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niszczenie warstwy ozonowej ziemi. do atmosfery uwalniane są szkodliwe związki chemiczne utrzymujące się nawet do 100 lat. tworzy się przez aerozole
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj chmury unoszący się nad miastem czy wsią. zanieczyszczenie powietrza wynikające z naszych działalności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opady o odczynie kwaśnym przez wodę zakwaszoną dwutlenkiem węgla który znajduje się w powietrzu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wycinanie drzew w celu innego wykorzystania terenu, np. sklepy. może prowadzić do powodzi, susz.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zróżnicowanie gatunków i ekosystemów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak zasobów świeżej wody, aby zaspokoić standardowe zapotrzebowanie na wodę. w polsce poziom wody jest niski i maleje z każdym rokiem
|
|
|