| Pytanie | Odpowiedź | |||
|---|---|---|---|---|
| 
     Alokacyjna Redystrybucyjna- -StymulacyjnaStabilizacyjna Ewidencyjno-kontrolna Sanacyjna Interwencyjna Fiskalna  
 | 
||||
| 
     wszystkie wpływy finansowe, gromadzone na rachunkach władz publicznych (najszersze ujęcie)  
 | 
||||
| 
     wykup papierów wartościowych, spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów oraz udzielone pożyczki.  
 | 
||||
| 
     wydatkowanie środków pieniężnych przez państwo i inne związki publiczno-prawne dla zaspokojenia potrzeb publicznych lub też dla realizacji funkcji (zadań) państwa i innych związków publicznych.  
 | 
||||
| 
     dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego.  
 | 
||||
| 
     ujemna różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi, ustalona dla okresu rozliczeniowego.  
 | 
||||
| 
     zbiór państwowych i samorządowych osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, finansowanych głównie lub wyłącznie ze środków budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.  
 | 
||||
| 
     Skarb Państwa, instytucja, z reguły osoba prawna, reprezentująca w obrocie prawnym państwo jako właściciela majątku państwowego z wyłączeniem tej jego części, która pozostaje we władaniu innych państwowych osób prawnych  
 | 
||||
| 
     grunty, budynki i budowle i inne składniki rzeczowego majątku trwałego, prawa majątkowe, dobra naturalne, dobra kultury narodowej oraz zasoby archiwalne.  
 | 
||||
| 
     Budżet Państwa jest publiczny planem finansowym, co oznacza, że jest on planem przyszłych dochodów i wydatków państwa.  
 | 
||||
| 
     dotyczy wewnętrznej konstrukcji budżetu. Wyraża postulat, aby wydatki i dochody budżetu były ujęte w jednym planie finansowym  
 | 
||||
| 
     nazywana jest także zasadą powszechności. Postuluje włączenie do budżetu wydatków i dochodów państwa w ich pełnych kwotach, a zatem finansowanie za pomocą metody brutto wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.  
 | 
||||
| 
     zasada ta, wymaga aby budżet był opracowany i uchwalany na jeden rok (nie ma konieczności, aby był to rok kalendarzowy). Roczny okres budżetowy ma na celu zapewnienie realności planu  
 | 
||||
| 
     Wynika z niej konieczność dopasowania wydatków i dochodów, w taki sposób, aby planowana kwota wydatków nie przewyższała oczekiwanej kwoty dochodów. Współcześnie zasada ta nie jest respektowana  
 | 
||||
| 
     polega na tym, że wydatki i dochody budżetowe powinny być usystematyzowane według takich podziałów klasyfikacyjnych, które będą zapewniały prawidłowy proces planowania, wykonywania oraz kontroli budżetowej.  
 | 
||||
| 
     jest podstawą gospodarki finansowej państwa w danym roku budżetowym i składa się z: budżetu państwa, załączników, postanowień  
 | 
||||
| 
     pojęcie i charakter zasad budżetowych zasada jawności budżetu zasada jedności budżetu Formalnej Materialna zasada równowagi budżetowej zasada szczegółowości budżetu (klasyfikacja budżetowa)  
 | 
||||
| 
     plan wydatków publicznych ujętych w programy lub zadania i plan efektów realizacji programów lub zadań, który obejmuje planowane produkty lub rezultaty.  
 | 
||||
| 
     przez procedurę budżetową rozumie się zasady postępowania organów państwowych oraz jednostek wykonujących budżet w trakcie opracowywania projektu, uchwalania (autoryzacji) i wykonania budżetu.  
 | 
||||
| 
     Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki  
 | 
||||
| 
     Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i wraz z uzasadnieniem przedkłada go Sejmowi w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.  
 | 
||||
| 
     Rezerwa ogólna budżetu państwa ma charakter obowiązkowy, tworzona jest w celu sfinansowania wydatków nieprzewidzianych w ustawie budżetowej Z reguły rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów. Nie niższej niż 0,1% i nie wyższa niż 1% wydatków budżetu.  
 | 
||||
| 
     Rezerwa w wysokości 1% planowanych wydatków, z wyłączeniem dotacji dla JST. Dysponentami są wojewodowie.  
 | 
||||
| 
     Wydzielona część budżetu państwa przeznaczona na wydatki w programach dofinansowanych z UE lub przez EFTA wtedy, gdy fundusze ujęte na ten cel w częściach budżetowych poszczególnych dysponentów okazują się niewystarczające  
 | 
||||
| 
     potrzeba objęcia w jednym akcie prawnym dochodów wydatków  
 | 
||||
| 
     nie powinno się wiązać określonych dochodów z konkretnymi zadaniami finansowania  
 | 
||||
| 
     społeczeństwo musi być informowane o pracach nad ustawą i przebiegiem jej realizacji  
 | 
||||
| 
     wskazuje na potrzebę prezentacji finansów publicznych w układzie przejrzystym, czytelnym, tak aby widoczny był określony podział zadań i kompetencji  
 | 
||||
| 
     włączenie do budżetu wszystkich dochodów i wydatków w pełnych kwotach, czyli finansowanie metodą brutto  
 | 
||||
| 
     budżet jest opracowywany i uchwalany na jeden rok (nie musi być kalendarzowy)  
 | 
||||
| 
     postuluje konieczność dopasowania dochodów i wydatków tak, by kwota planowanych wydatków nie była większa od kwoty oczekiwanych dochodów  
 | 
||||
| 
     Państwowy dług publiczny jest wskaźnikiem zadłużenia sektora finansów publicznych określającym wysokość zobowiązań zaciągniętych przez poszczególne jednostki sektora na rynku finansowym.  
 | 
||||
| 
     zaciąganie zobowiązań finansowych w imieniu Skarbu Państwa, m.in. emisja papierów wartościowych, zaciąganie pożyczek i kredytów na rynku krajowym i zagranicznym spłata zaciągniętych zobowiązań inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem  
 | 
||||
| 
     mogą występować na każdym stopniu samorządu terytorialnego (województwo, powiat, gmina), to pojęcie o szerszym znaczeniu od podatków lokalnych, które występować mogą jedynie na poziomie gminy lub powiatu.  
 | 
||||
| 
     nadzorcza - nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego kontrolna - wydawanie zaleceń jednostkom kontrolowanym oraz polecenia natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości opiniodawcza informacyjno-szkoleniowa orzekająca  
 | 
||||