Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wojna, w której głównym celem jest pokonanie wroga; podczas konfliktu podporządkowane są wszystkie zasoby narodu, a walki prowadzone są bez respektowania przepisów międzynarodowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeprowadzanie przez służby specjalne danego państwa akcji terrorystycznych skierowanych przeciwko innemu państwu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aliancki desant powietrzny na holenderskie mosty na Renie w 1944 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ofensywa wojsk radzieckich na terenach białoruskich w 1944 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inwazja aliantów zachodnich na Sycylię w 1943 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ofensywa wojsk niemieckich na Łuku Kurskim w 1943 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
atak sił III Rzeszy i jej sojuszników na ZSRR w 1941 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
operacja amerykańsko-brytyjska w Maroku i Algierii w 1942 r.
|
|
|
atak Japończyków na amerykańską bazę w Pearl Harbor rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kapitulacja Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Polesie” rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ogłoszenie niemieckiego dekretu o wojnie totalnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zawarcie pokoju w Brześciu Litewskim rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bitwa jutlandzka między flotami: niemiecką i brytyjską rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bunt marynarzy niemieckich żądających zakończenia wojny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
desant wojsk: francuskich i brytyjskich na półwysep Gallipoli rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozwiązania techniczne, które zastosowano po raz pierwszy w II wojnie światowej rozpocznij naukę
|
|
gaz musztardowy, samoloty szturmowe, miotacze ognia
|
|
|
rozwiązania techniczne, które zastosowano po raz pierwszy w I wojnie światowej rozpocznij naukę
|
|
gazy bojowe, czołgi, mundury maskujące
|
|
|
koronacja cesarska Napoleona Bonapartego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odwrót Napoleona spod Moskwy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
bitwa pod Jeną i Auerstädt rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wybuch rewolucji francuskiej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ogłoszenie niepodległości Belgii rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ogłoszenie blokady kontynentalnej przez Napoleona rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
generał polski, uczestniczył w konfederacji barskiej, wojny w obronie Konstytucji 3 maja, powstaniu kościuszkowskim oraz wyprawie armii francuskiej na Moskwę. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jeden z najwybitniejszych polityków niemieckich XIX w. Odegrał kluczową rolę w zjednoczeniu Niemiec. Nazywano go "żelaznym kanclerzem" rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wybitny dowódca polski, brał udział w walkach u boku Napoleona, podczas powstania listopadowego dowodził artylerią w bitwach: pod Iganiami i Ostrołęką. W 1848 dowodził obroną Wiednia. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rewolucjonista włoski, uważany za jednego z ojców zjednoczonych Włoch, pomimo swoich republikańskich poglądów uznał Wiktora Emanuela II jako króla dla dobra idei zjednoczenia. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
generał wojsk Królestwa Polskiego, w 1809 wziął udział w wojnie z Austrią oraz w wyprawie Napoleona na Moskwę, po wybuchu powstania listopadowego awansowano go na generała. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jeden z najwybitniejszych dowódców armii Napoleona. W bitwie pod Austerlitz jego oddziały zatrzymały napór silniejszych wrogów, a w 1806 pod Auerstädt pokonały dwukrotnie większą armię pruską. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wybitny dowódca wojskowy, od 1793 walczył przeciwko Francji, w 1796 skierowany do Indii, gdzie służył do 1805, w 1809 został dowódcą wszystkich sił sprzymierzonych na Półwyspie Iberyjskim. W 1813 awansowany na marszałka. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stałe powiększanie i doskonalenie arsenału wojskowego przez wrogie sobie państwa w celu przygotowania się do potencjalnego konfliktu zbrojnego
|
|
|
wojna błyskawiczna (blitzkrieg) rozpocznij naukę
|
|
strategia wojenna polegająca na działaniu z zaskoczenia i szybkim zajmowaniu terytorium wroga dzięki m.in. wykorzystaniu dużej ruchliwości własnych wojsk oraz wzmocnieniu siły uderzenia poprzez jednoczesne ataki: powietrzny, morski i lądowy
|
|
|
generał rosyjski, po wybuchu I WŚ mianowano go dowódcą 8. Armii, która walczyła pod Lwowem, jego ofensywa zadał wojskom Austro-Węgier poważne straty rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wojskowy i polityk pruski, dowodzone przez niego siły w I WŚ pokonały armie rosyjską w bitwie pod Tannenbergiem, w 1916 został mianowany szefem sztabu generalnego armii niemieckiej. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Trójprzymierze (państwa centralne) rozpocznij naukę
|
|
Austro-Węgry, Niemcy, Turcja
|
|
|
Trójporozumienie (ententa) rozpocznij naukę
|
|
Rosja, Francja, Wielka Brytania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zamach na arcyksięcia Franciszka Ferdynanda w Sarajewie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lato 1916, pierwszy raz wykorzystano czołgi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
desant spadochronowy na Kretę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
układ o nierozprzestrzenianiu broni atomowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prowadzony od 1943 pod kierunkiem fizyka Roberta Oppenheimera doprowadził do wynalezienia bomby atomowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma walki wykorzystywana przez członków organizacji oraz ugrupowań niepodległościowych, według których wyeliminowanie przywódców państw lub najwyższych rangą urzędników doprowadzi do osiągnięcia celu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
potoczna nazwa granicy między państwom podporządkowanym ZSRR a Europą Zachodnią
|
|
|