Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
dyrektor Komisji Wyznań i Oświecenia Publicznego, hrabia, polski polityk, przeciwnik antyrosyjskiej konspiracji i powstania zbrojnego, premier KP
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powołany przez “Czerwonych”, zadaniem było przygotowanie powstania zbrojnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powołana przez “Białych”, własny ośrodek władzy, niezależny od Rosjan i władz Królestwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Andrzej Zamoyski; powstanie zbrojne to ostateczność, uzyskanie wsparcia Francji i Brytani, niepodległość przy wykorzystaniu legalnych metod
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jarosław Dąbrowski, Zygmunt Padlewski; jedyną metodą odzyskania niepodległości jest powstanie zbrojne, należy uwłaścić chłopów, w powstanie zbrojne trzeba zaangażować wszystkie grupy społeczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na czele A. Wielopolski, najwyższy organ władzy po wybuchy pows. Styczniowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadzwyczajny pobór do wojska carskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
> Tymczasowy Rząd Narodowy (po wybuchu powstania) rozpocznij naukę
|
|
> Komitet Centralny Narodowy > Rząd Narodowy (10 maja 1863)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwszy naczelnik powstania styczniowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kierował “czerwonymi” po wybuchu powstania, dzięki niemu wiosną powstanie przybrało na sile
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dyktator powstania styczniowego od marca 1863, należał do “białych”
|
|
|
Polskie państwo podziemne rozpocznij naukę
|
|
tajna struktura powołana przez Rząd Narodowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podpisana w Petersburgu w lutym 1863; blokada przez Prusy granicy z KP i uniemożliwienie przepływu ochotników z zaboru pruskiego do Królestwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
namiestnik KP i głównodowodzący armii carskiej, po odsunięciu od władzy Wielopolskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jego zadaniem było stłumienie powstania na Litwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
były oficer armii rosyjski i dyktator powstania styczniowego jesienią 1863; został powieszony w Cytadeli warszawskiej 5 sierpnia 1864
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
car został zmuszony do wydania ukazu o uwłaszczeniu, gdy podobne plany chcieli wdrożyć powstańcy, musiał ogłosić, aby zapobiec buntu chłopów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jego oddział walczył najdłużej w powstaniu do jesieni 1864
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ostatni przedstawiciel władz powstańczych w Warszawie po jesieni 1864
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
24 czerwca 1866 w Kraju Zabajkalskim na Syberii; powstanie zainicjowane przez polskich zesłańców, liczył ok. 250 osób, chcieli uwolnić jak największą liczbę zesłańców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowa nazwa KP po całkowitej likwidacji odrębności Królestwa i scaleniu z Rosją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stronnictwo konserwatywne z Władysławem Czartoryskim na czele,
|
|
|
Zjednoczenie Emigracji Polskiej rozpocznij naukę
|
|
liczyło 1500 emigrantów, opowiadali się za kontynuowaniem walk z pomocą zachodnich mocarstw, na czele J. Dąbrowski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podporządkowanie się carskim nakazom, głownie stanowisko konserwatystów z “białych”, uważali, że więcej korzyści przyniesie ugoda z zaborcą niż walka z nim; zakładane organizacje miały działać legalnie i w zgodzie z rozporządzeniem władz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwolennicy postawy lojalistycznej we wszystkich trzech zaborach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uważali ugodę z carem za błąd, trzeba uczynić z Polaków nowoczesnego, wykształconego i świadomego narodu, obejmującego nie tylko szlachtę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej tajne szkolnictwo, w ramach którego prowadzono lekcje m. in historii, geografii i j. polskiego
|
|
|
6 lat, ukończyła go Maria Skłodowska rozpocznij naukę
|
|
tajne kursy dla kobiet, nazwa pochodzi od często zmienianych ze względów bezpieczeństwa miejsc wykładów, studia trwały 5
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzony przez Otto von Bismarcka, wykluczanie odrębności kultury Polaków poprzez podporządkowanie Kościoła katolickiego centralnej władzy świeckiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
arcybiskup gnieźnieński, który sprzeciwiał się próby likwidacji kościoła katolickiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
masowe wysiedlanie z ziem zaboru pruskiego Polaków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesiedliła na Pomorze Gdańskie i do Wielkopolski ponad 20 tys. niemieckich rodzin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najbardziej aktywna organizacja nacjonalistyczna, antypolska działalność prowadzona przez społeczność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metropolita gnieźnieński, odbudował wpływy kościoła i aktywnie włączył się w walkę o obronę polskości
|
|
|
Strajk we Wrześni w Wielkopolsce rozpocznij naukę
|
|
najsłynniejszy strajk wywołany przez polskie dzieci, które odmawiały nauki religii w języku niemieckim
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działacz społeczny na ziemi kaszubskiej, walczył o polskość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeden z najwybitniejszych literatów kaszubskich
|
|
|
Walenty Barczewski, Antoni Wolszlegier rozpocznij naukę
|
|
umacniali przynależność do narodu polskiego na Warmii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umacniali przynależność do narodu polskiego na Mazurach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gubernator Galicji, zwolennik ugody z władzami zaborczymi, który zapoczątkował proces polonizacji szkolnictwa i administracji, przewodził autonomistami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
federalista, chciał dążyć do usamodzielnienia się Galicji, która miała być jedynie powiązana z Wiedniem federacją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najważniejsza instytucja w autonomii, która nadzorowała samorząd powiatowy i gminny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organ wykonawczy Sejmu Krajowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organ nadzorujący szkolnictwo w Galicji od 1867
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
premier rządu wiedeńskiego 1895
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ugrupowanie konserwatywnych polityków polskich w Galicji (na czele: Józef Szujski, Stanisław Tarnowski)
|
|
|