| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   pogląd filozoficzny, w którym najważniejsze jest zachowanie spokoju, niepopadanie w skrajności. Zachowanie spokoju, nieważne co by przyniosło życie. Rozwija się w antyku, potem silnie ukazuje go Jan Kochanowski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, według którego człowiek stanowi centrum i cel wszechświata, postawa skoncentrowana na człowieku RENESANS  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   postawa negująca istnienie boga  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sztuka umierania, motyw obecny w średniowieczu (np. "Pieśń o Rolandzie"- Roland umiera jako bohater i osoba wierząca, na wzgórzu, nie boi się śmierci, jego śmierć jest patetyczna i ma wymiar sakralny)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, według którego Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego dzieje  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zasada stosowności, która określa wzajemne relacje elementów dzieła literackiego: styl musi być dostosowany do treści utworu (WIDOCZNY W KLASYCYZMIE OŚWIECENIOWYM)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, według którego poznanie opiera się na doświadczeniu (OŚWIECENIE, JOHN LOCKE - czysta karta)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   taniec śmierci, przedstawienie śmierci jako kościotrupa/rozkładającego się ciała,. które zaprasza do tańca przedstawicieli różnych stanów społecznych. śmierć zrównuje ludzi ŚREDNIOWIECZE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, według którego Bóg jest centrum, ośrodkiem i przyczyną wszystkiego ŚREDNIOWIECZE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   motyw marności, przemijania, nietrwałości. "Marność nad marnościami i wszystko marność" z biblijnej Księgi Koheleta. Widoczny najbardziej w ŚREDNIOWIECZU I BAROKU  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, według którego najważniejszy jest rozum, człowiek poznaje świat rozumowo. "Myślę, więc jestem"- Kartezjusz (filozof XVII wieku, jednak racjonalizm najbardziej rozwija się w OŚWIECENIU)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   żywiołowa, dzika, groźna, nieposkromiona, mająca swój świat wewnętrzny i skłaniająca człowieka do refleksji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nieszczęśliwa, skazana na cierpienie, doprowadza człowieka na skraj (często przez nią popełnia samobójstwo). Ponadto ludzie romantyzmu sądzili, że miłość jest wieczna i trwa nawet po śmierci.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   filozofia, dla której najważniejsze jest osiągniecie szczęścia. W życiu ważne jest nieodczuwanie cierpienia i odbieranie go jako samą radość. Carpe. diem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   długi, wierszowany utwór, opowiada o legendarnych i historycznych bohaterach, przedstawiając ich na tle ważnych,. przełomowych wydarzeń. ILIADA I ODYSESJA HOMERA Uroczysty, patetyczny styl  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jedność miejsca, czasu i akcji, typowa zasada tragedii antycznej. Akcja trwa jeden dzień, odbywa się w jednym miejscu i obejmuje jeden wątek  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   naśladowanie rzeczywistości przez sztukę. Widoczne w ANTYKU  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nieszczęśliwy los, przeznaczenie. Fatum ciąży nad bohaterem, nie jest on w stanie przed nim uciec  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   oczyszczenie, człowiek podczas sztuki doznaje uczucia winy i trwogi, po czym doznaje oczyszczenia z tych uczuć pod wpływem sztuki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   bohater źle ocenia swoją sytuację i podejmuje decyzje, które doprowadzają do go klęski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stały, powtarzający się motyw w kulturze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stały i niezmienny wzorzec zachowań i postaw ludzi utrwalony w świadomości zbiorowej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek wędrujący, topos człowieka wędrującego. Pierwszym homo viatorem był Odyseusz  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wydarzenia z pozoru dobre dla bohatera, nieświadomie prowadzą do jego klęski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   konflikt dwóch równorzędnych racji, pomiędzy którymi bohater musi wybrać, jednak żadna z tych decyzji nie może skończyć się dla niego dobrze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stworzona przez rzymskiego poetę Horacego postawa wobec życia i moralności polegająca na poszukiwaniu złotego środka poprzez połączenie epikureizmu i stoicyzmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nie wszystek umrę, koncepcja nieśmiertelności twórczości ("Wybudowałem pomnik" Horacy i potem "Pieśń XXIV Jan Kochanowski)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   koncepcja świata jako teatru, ludzie to aktorzy, często marionetki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   praktykowanie dobrowolnego wyrzeczenia się dóbr materialnych, wartości i aktywności życiowych w celu osiągnięcia zbawienia i świętości. Dwa modele ascezy- ta bardziej skrajną - św. Aleksy i "Legenda o świętym Aleksym" i ta łagodniejsza - św. Franciszek  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pamiętaj o śmierci. Motyw przemijania i niechybnej śmierci  |  |  | 
|  rozpocznij naukę uniwersalizm średniowieczny  |  |   ujednolicenie całej Europy pod względem: języka (łacina), władzy duchownej (papież),. która wynikała z dominacji religii chrześcijańskiej i władzy sowieckiej (Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   żywoty świętych.np. "Legenda o świętym Aleksym"  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół porządnych cech,. wartości i zachowań charakterystycznych dla jakiejś grupy. dla ludzi średniowiecza najważniejszy był między innymi - etos rycerski na przykładzie Rolanda  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   utwór, którego tematem jest prorocza, zazwyczaj pełna grozy wizja przyszłości. zwykle opowiada o końcu świata, o śmierci, życiu wiecznym, przeznaczeniu człowieka oraz walce dobra ze złem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wyraź, który wyszedł z użycia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kompozycja oparta na trzech postaciach: Jezusie (ukazany na środku), po swojej prawej stronie ma Matkę Boska, a po lewej Jana Chrzciciela. Deesis ukazuje idee pośrednictwa- Jan Chrzciciel i Matka B są pośrednikami pomiędzy ludźmi a Jezusem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   koncepcja zakładająca współistnienie dwóch przeciwstawnych pierwiastków lub zasad. W średniowieczu- człowiek składa się z nieśmiertelnej duszy i śmiertelnego ciała  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rozbudowany, uroczysty i patetyczny zwrot do adresata (umieszczony na początku utworu)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   walka pomiędzy siłami dobrymi a siłami złymi o duszę człowieka. Widoczna w "III części Dziadów"  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rzeczy święte, nadanie rzeczom zwykłym cech sacrum nazywamy SAKRALIZACJĄ  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nurt filozofii starożytnej kwestionujący możliwość poznania prawdziwej natury rzeczywistości i przez to zalwzciający wstrzymywanie się od osądów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jest to nierozwiązywalny konflikt między dązeniami bohatera, a siłami wyższymi (np. losem, wolą bogów), lub też konflikt wynikający z wyboru między dwiema równorzędnymi racjami. Każdy wybór bohatera prowadzi go do klęski, katastrofy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   poezja wzywająca do walki za ojczyznę  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   istotne w myśli Arystotelesa zalecenie, aby odrzucać wszystkie skrajności i wybierać to, co umiarkowane, pośrednie. Do kierowania się złotym środkiem wzywał też w swoich utworach Horacy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przyjęta między innymi przez Horacego postawa artystyczna, według której poeta powinien ukazywać świat prawdopodobny, rozumnie uporządkowany. Twórczość - harmonijną, spokojna i wyrażająca ład. Zasada decorum. Nawiązywanie do wzorców antycznych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie, że cały byt ma uporządkowaną konstrukcję, która opart jest na wyższości jednych nad innymi. "Drabina bytów"- święty Tomasz. ŚREDNIOWIECZE- pomiędzy człowiekiem a Bogiem przepaść, brak możliwości bezpośredniego kontaktu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek jest jednym ze stworzeń, wszystkie inne stworzenia to jego rodzeństwo, głębokie przekonanie o pokrewieństwie z przyrodą, miłości, radość, skromność, odrzucenie dóbr materialnych, miłosierdzie okazywane innym jako wyraz miłości do Boga  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ruch religijno-spoleczny, mający na celu reformę doktryn i praktyk kościoła rzymskokatolickego. Zapoczątkowany przez Marcina Lutra w 1517 roku  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   cel uświęca środki, doktryna mająca swoje źródło w renesansie, Machiavelli. Najważniejsza jest skutecznosć, a nie moralność, aby osiągnąć określony cel można posługiwać się okrucieństwami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   BAROK. Wypowiedź poetycka oparta na koncepcie, czyli ja oryginalnym, wyszukanym pomyśle,. który ma szokować i zadziwiać odbiorcę. Jan Andrzej Morsztyn i jego Sonet "Do trupa".  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ruch odnowy w łonie Kościoła katolickiego rozwijający się w XVI wieku w reakcji na protestancką reformację  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przedstawienie czegoś lub kogoś w sposób wyolbrzymiony HIPERBOLIZACJA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kategoria estetyczna okreslająca sposób ukazywania świata w sztuce. Świat ten jest karykaturalny, pozbawiony logiki, zdeformowany. W języku i stylu groteski widać sprzeczne elementy, np. powagą pomieszana z żartem. "ROZMOWA MISTRZA POLIKARPA ZE ŚMIERCIĄ"  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   obce słowo lub fragment zdania wtrącone do wypowiedzi sformułowanej w języku ojczystym. Makaronizmy są w "Pamiętnikach" Jana Chryzostoma Paska  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   epitet sprzeczny, np. ciepły śnieg.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   poeta uczony, popularne w RENESANSIE określenie ideału twórcy, który doskonale poznał dorobek antyku, posługuje się klasyczną łaciną, a także nawiązuje do starożytnych tematów, idei i form.Np. Jan Kochanowski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nurt poezji BAROKOWEJ (Mikołaj Sęp Szarzyński) mającej charakter refleksyjno-filozoficzny. Podejmował głównie motywy marności życia (vanitas)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły się w drugiej połowie XVIII wieku i na początku XIX wieku, zapowiadając nadejście romantycznego przełomu w kulturze europejskiej. CZAS BURZY I NAPORU, SENTYMENTALIZM  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   termin ten wiąże się z jednostkowym doświadczeniem tajemnicy, jaką jest bezpośrednie spotkanie z Bogiem. Termin opisujący doświadczenie religijne, polegające na bezpośredniej relacji człowieka z rzeczywistością pozamaterialną. ROMANTYZM  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie, że jakaś jednostka lub jakiś naród / grupa są powołani przez Boga do realizacji specjalnej misji w dziejach świata. Mesjanizm widoczny w III części Dziadów- Polska Chrystusem Narodów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   "Romantyczność" Adama Mickiewicza. Ukazuje nowe spojrzenie na świat, jest to manifest światopoglądowy romantyzmu. Stanowi zapowiedź nowych tematów, motywów, problemów.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gatunek synkretyczny- łączący w sobie elementy epiki, liryki i dramatu. Dużo ballad powstało w ROMANTYZMIE (np. "Romantyczność" Adama Mickiewicza)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zwrot ku tradycji, kulturze i sztuce Wschodu. Orientalizm w literaturze romantycznej przejawiał się w zainteresowaniu twórców egzotyką przyrody orientalnej. Romantycy często odbywali podróże na Wschód. Fascynowała ich odmienna kultura  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nadmierna, wybujała uczuciowość, nadwrażliwość, bunt i niezgoda wobec otaczającego świata, samotność, poczucie bezsensu egzystencji, idealizacja miłości, dążenie do samozagłady  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jego życie jest dramatyczne, jest indywidualistą, idealistą i buntownikiem o bogatym życiu duchowym, wyrasta ponad przeciętność, jest skłócony ze światem. Jednostka mocno emocjonalna, wybitna, osamotniona.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jeden z podstawowych gatunków literatury dydaktycznej, krótka powiastka pisana wierszem lub prozą, której bohaterami są najczęściej zwierzęta. Zawiera morał, jest alegoryczna. Bajki w OŚWIECENIU pisał IGNACY KRASICKI  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   motyw lub zespół motywów, które poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze inne, ukryte znaczenie. Alegorie są jednoznaczne i zakorzenione w tradycji.Np. mrówka - alegoria pracowitości, sowa- mądrości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   utwór ośmieszający lub piętnujący ukazywane w nim zjawiska- wady i przywary ludzkie, obyczaje, osoby, grupy, stosunki społeczne. Autorem satyr w OŚWIECENIU był IGNACY KRASICKI  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   utwór poetycki składający się z 14 wersów podzielonych na 4 strofy. Dwie pierwsze zawsze mają charakter opisowy, a dwie następne refleksyjny.np. "Sonet do trupa" Jana Andrzeja Morsztyna, "Burza" Adama Mickiewicza  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   prostota i jasność, porządek, harmonia, synteza, uniwersalizm, zasada decorum, symetria, prostota wyrazu, piękno osiągane przez zastosowanie odpowiednich proporcji, zwięzłość  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zainteresowanie co stanie się z człowiekiem po śmierci, fascynacja przyszłym, pozaziemskim życiem- co będzie potem? jak wygladają zaświaty?  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stała matka boleściwa, motyw przedstawiający rozpaczającą pod krzyżem Matkę Boską.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gatunek poezji żałobnej ukształtowany w starożytnej Grecji. Wyrażał żal z powodu czyjejś śmierci, służył rozpamiętywaniu czynów i myśli zmarłego, zawierał pochwałę jego zalet i zasług.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   światopogląd wyrażający przeświadczenie o szczególnej roli i pozycji człowieka we wszechświecie, prad umysłowy i kulturalny, którego cechami były: fascynacja filozofią, sztuką antyku, studia nad istotą człowieczeństwa, duża waga życia doczesnego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   twórczość ukazująca trudną kondycję egzystencjalną człowieka, jego wewnętrzną walkę. Przedstawiciel - Mikołaj Sęp Szarzyński BAROK  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ukazywanie świata oczami ludu, wprowadzanie motywów związanych z ludem, typowe dla ROMANTYZMU, według romantyków prosty lud miał wgląd z prawdy żywe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   \ukształtowany w opozycji do reguł dramaturgii klasycystycznej (m.in. odrzucenie zasady trzech jedności, synkretyzm. Kompozycja otwarta, obecność elementów fantastycznych, brak chronologii, zaburzony ciąg przyczynowo- skutkowy, obecność scen drastycznych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   aktywna postawa walki za ojczyznę, człowiek lub naród poświęcający własne życie, by dać innym szansę na wolność. nie należy czekać na mesjasza, lecz walczyć. „Polska Winkelriedem narodów” - Kordian  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   łączenie w jedną całość różnych elementów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   postawa człowieka, który poświęca życie słusznej walce z wrogiem ojczyzny, ale w swoim działaniu ucieka się do metod moralnie nagannych: podstępu i zdrady. "Konrad Wallenrod"  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   silne przekonanie o konieczności szerzenia edukacji i rozbudzania świadomości narodowej wśród najbiedniejszych warstw społeczeństwa, zwrócenie się ku podstawom społeczeństwa, warstwom najniższym POZYTYWIZM  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd, zgodnie z którym społeczeństwo funkcjonuje i rozwija się jak żywy organizm, założenie typowe dla POZYTYWIZMU  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pogląd filozoficzny zakładający optymistyczne, nieograniczone możliwości nauki w rozwiązywaniu wszelkich problemów człowieka. WIEDZA TO POTEA, POZYTYWIZM  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ocenę moralną postępowania człowieka formułuje się w oparciu o kryterium użyteczności. Najważniejsze dla jednostki jest być użyteczną dla społeczeństwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najważniejsze naśladowanie rzeczywistości, wierne jej oddawanie we wszystkich przejawach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie, że człowiek nie różni się od zwierząt, zdominowany jest przez instynkty, przekazywanie wszystkiego, nawet anomalii i rzeczy skrajnie drastycznych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę wielka powieść realistyczna (np. Lalka)  |  |   narrator wszechwiedzący, bohaterowie reprezentują różne typy, pokazany jest cały przekrój społeczeństwa, akcja trwa około roku, chronologia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie, że wzmocnienie rozwoju gospodarczego i kulturowego w dalszej perspektywie przygotuje kraj do niepodległości. Społeczeństwo jest organizmem, jeśli choruje jakiś organ, chora jest cała społeczność  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ukazywanie tego co ulotne, nietrwałe, sztuka miała zatrzymywać chwilę, coś ulotnego, subiektywizm MŁODA POLSKA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   poetyka krzyku, zwrócenie się ku emocjom, danie im wyrazu za pomocą sztuki, dynamiczne obrazy MŁODA POLSKA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   młodopolska koncepcja sztuki pozbawionej jakichkolwiek powinności, sztuki wyzwolonej, która jest celem sama w sobie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pesymistyczne nastroje ludzi końca XIX wieku, którzy mieli wrażenie, że wszystko już było, poczucie zbliżającej się katastrofy, ogólny bezsens  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sztuka nowoczesna, odkrywanie nowoczesności w estetyce sztuki, są to wszelkie przejawy artystycznego nowatorstwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zainteresowanie wsią i jej kulturą, fascynacja folklorem i życiem codziennym chłopów, ich życie inne niż inteligencji, beztroskie, piękne WESELE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kobieta tragiczna, tajemnicza, uwodzicielska, piękna i wyrachowana, przynosząca zgubę mężczyznom  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   od Nietzschego, pochwała indywidualizmu, koncepcja nadczłowieka- pana gardzącego słabszymi, odrzucanie wszystkiego co słabe,  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekazywanie tego, co tajemnicze, posługiwanie się symbolem, przekonanie, że jest częśc świata tajemnicza,  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pokolenie ludzi, urodzonych około 1920r., ich dorosłość to czas wojny, obcowanie z cierpieniem i śmiercią, niemożliwość korzystania z życia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek rezygnujący z zasad moralnych, celem człowieka jest przetrwanie, żyje zgodnie z nowymi, obozowymi zasadami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   technika opisu prze Borowskiego, bohaterowie są opisywani jedynie przez pryzmat zachowań zewnętrznych, brak koncentracji na emocjach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek w obozie, który przypominał państwo totalitarne- człowiek nie myślał samodzielnie, był inwigilowany, wypełniał rozkazy, kult wodza  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   u Borowskiego- dehumanizacja, deprawacja i demitologizacja  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odczłowieczenie, pozbawienie wartości humanitarnych, typowe u Borowskiego, człowiek chciał tylko przeżyć  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zepsucie moralne, upadek świata wartości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   obalenie podstawowych mitów dotyczących kultury europejskiej- czyli założeń, że człowiek jest wielki, okiełznał zło, człowiek jest w centrum, podporządkował sobie świat  |  |  | 
|  rozpocznij naukę poetyka ściśniętego gardła  |  |   Po doświadczeniach wojny, według Różewicza, niemożliwe było uprawianie poezji takiej jak dawniej. Twórca pisał bez patosu, jego poezja stała się rzeczowa i konkretna, nazywano ją „poezją ściśniętego gardła  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kierunek w malarstwie XX wieku (kub - bryła, sześcian, kostka). Kubizm sprowadza naturalne kształty do form geometrycznych (Picasso: Panny awiniońskie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kierunek w poezji XX wieku. Celem dadaistów był bunt przeciwko światu i sztuce. Utwory komponowali z dobranych przypadkowo wyrazów lub sylab  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kierunek w sztuce XX wieku, który za cel stawia sobie pokazanie głębszych pokładów ludzkiej psychiki, sięganie do podświadomości. Tworzy w dziele artystycznym rzeczywistość poza prawami logiki i norm estetycznych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespolenie elementów przeciwstawnych, których wzajemny stosunek odczuwa się jako dysharmonię  obecność form zdeformowanych, karykaturalnych  świat przedstawiony nie poddaje się logicznej weryfikacji, połączenie elementów sprzecznych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sztuka nieprzedstawiająca. Oddziaływuje poprzez środki formalne (grę linii, barw, płaszczyzn)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zdecydowane odcięcie się od tradycji, odrzucenie dziedzictwa przeszłości, poszukiwanie nowego języka sztuki, nakaz oddania przez literaturę zawrotnego tempa przemian współczesności, zerwanie z obowiązującymi normami interpunkcji i ortografii  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   apoteoza nowoczesnej cywilizacji, antyromantyzm, antysentymentalizm, przekonanie, że tworzenie sztuki to praca (wiersz jest konstrukcją), wprowadzenie nowoczesnej metafory - sprzęgającej najodleglejsze pojęcia (kondensacja znaczeń)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   absolutna wolność w doborze tematu i środków wyrazu  deklarowanie związków z teraźniejszością, kult codzienności i konkretności  pochwała wszelkich przejawów życia w jego biologicznej pełni i bujności (akcenty witalizmu i aktywizmu)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przekonanie, że człowiek pojawia się na świecie bez żadnego powodu, a jego życie jest absurdem, poczucie niepewności i kruchości losu, nie ma Boga, życia po śmierci, wiecznych wartości, człowiek jest skazany na wolność i będzie tym, czym sam siebie uczyni  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   koncepcja przewidująca rychłą zagładę świata  |  |  |