Pytanie |
Odpowiedź |
poziomy nauczania w epoce nowozytnej ( rozpocznij naukę
|
|
szkoły parafialne- uczono w nich pisania czytania podstaw łaciny rachunkow
|
|
|
etapy nauczania szkoly srednie rozpocznij naukę
|
|
a) gimnazja humanistyczne zakładane przez b) szkoly jezuickie zakladane orzez zakon jezuitow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) uniwersytet jagiellonski (akademia krakowska) zalozony orzez kazimierza wielkiego w 1364roku, odrestaurowany orzez krolowa jadwige orzez wladyslawa jagiełło
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) uniwersytet albertyna zalozony w 1544 roku, akademia protestancka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) uniwersytet albertyna zalozony w 1544 roku, akademia protestancka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akademia wieleńska zalozona orzez stefana batorego w 1579roku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uniwersytet jana kazimierza we lwowie w 1661
|
|
|
szkoly parafialne w oswieceniu rozpocznij naukę
|
|
a) szkoly parafialne -rozszerzyly edukacje o wiedze rzemieslicxa rolnicza i handlowa
|
|
|
rozwoj szkolnictwa oswiecenie rozpocznij naukę
|
|
b) kolegoum nobilium-utworzone w 1740roku w warszawie orzez stanislawa konarskiego, 7 letnia szkoła dla szlachty
|
|
|
biblitoteka zalustkich (oswiecenie) rozpocznij naukę
|
|
utworzona w 1747, pierwsza oubliczna biblioteka w warszawie
|
|
|
szkola rycerka (oswiecenie) rozpocznij naukę
|
|
utworzona w 1765, zalozona orzez stanislawa augusta poniatowskiego, komendantem szkoly byl ksiaze adam czartoryski
|
|
|
komisja edukacyjnej narodowej (oswiecenie) rozpocznij naukę
|
|
utworzona w 1773roku po likwidacji zakonu jezuitow ktorego majatek orzeznaczono na cele oswiatowe, KEN przeprowadziła ześwieccenie szkół
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) w krolestwie polskim rozwinela sie siec szkol elementarnych, gdy ministrem oswiaty byl stanislaw kostka potocki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1816- utworzenie uniwersytetu warszawskiego przez cara Aleksandra I
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utworzenie szkoly akademiczno gorniczej w kielcach przez stanislawa staszica w 1816 roku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po powstaniu styczniowym nasilila sie germanizacja i rusyfikacja a galicja podiadsla autonomie, zapewnila jezyk polski w urzedach i oswiatacie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pd wiekow malzenstwo pozwalało kobiecie na uzyskanie wyzszego statsusu spolecznego. nalzenstwa byly zawierane ze wzgledow ekonomicznych i spolecznych. przy wyborze małzonkizalecano kierowanie sie nie uroda a a cnotliwoscis, posluszenstwem i oracowitosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozycja kobiety zalezala od tego czy urodzi potomka, najlepiej plci meskiej bardzo duza była tez smiertelnosc nowo narodzonych niemowlat kobiety z wyzszych sfer mialy zapewniona dobra jak na owe czasy opieke medyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skiertlensoc poloznic byla rownie wysoka, o narodzinach nowoczesnej ginekologii mozna mowic dopiero w 2 polowie XIX wieku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
funkcje kucharza na dworach ziemianskich sprawowal glownie mezczyzna, ktory rzadko sam orzgotowywal posilki, decydowal glownie o jego wygladzie i smaku, do polowy XIX wieku wszystkie potrawy z wyjatkiem zup jadano palcami widelec sluzyl do nakladania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wudelec sluzyl do nakladania jedzenia z polmiskow, w bogatych domach orzykladano wage do do wstetyki stolu i serwowanych potraw, dzieci ktore nie opanowaly podstawowych podstaw jedzenia jadaly oddzielnie w kuchni
|
|
|
typowy model rodziny XIX XX rozpocznij naukę
|
|
rodzina tradycyjna, blisko 100%dzieci rodzi sie i wychowuje w malzenstwach, rozwodu rzadkoscia i wielu krajach zabronione, 4-8dzieci, rodzina wielopokoleniowa, pomoc dzieci lub odlozony kapitał zabezpieczeniem na starosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w XIX wieku oraca orzez dzieci byla normalnym zjawiskiem - zatrudnainie dzieci na masowa skale w fabrykach gdzie nie dbano o podstawy higieny i bezpoeczenstwo oracy, wlasciciele fabryk nieliczyli sie z orawami, zmuszali ich do ciezkiej wielogodzinnej
|
|
|
praca dzieci w fabrykach 2 rozpocznij naukę
|
|
zmuszali dzieci do ciezkiej wielogodzinnej pracy nawet po 12-16h oracy w ciezkich warunkach
|
|
|
praca dzieci w fabrykach 3 rozpocznij naukę
|
|
po polnocy dzieci w wieku od 8do 10 lat wychodzily z domu i zaspane przemierzaly ulice by dotrzec dk oracy na czas, okolo 1860 roku zaczelo pojawiac sie coraz wiecej glosow na temat zatrudniania nieletnich i wlascicele fabryk zastrzegali sie ze lepsze je
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od okolo 1900 roku uczesxcalo juz 90%dzieci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w XIX wieku chlopcy z bogatych domow byli zmuszani do nauki, zaprztali sobie glowe naukami scislymi szczegolnie matematyka i fizyka mieli orzeciez byc glowami rodzin, od dziewczat wymagano mniej bo jedynie podstawowych informacji z zakresu his, mat, geo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u dxiewczat stawiano na przysdtne umiejetnosci domowe, ubogie dzieci nic nie mogly osiagnac, ich rodzin nie bylo stac na eudkacje. w XX w zmienil sie stosunek wzgledem dzieci wywarla na to wplyw loteratura na co moze wskazywac mlodoposlki modernizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w galicji orlnoletnosc w wieku 19 lat, pozniej bylo to 21 bo biedna galicja rozrastala sie wzgledem ludnosci i wladze cesarskie podwyzszyly wiek pelnoletniosci by bylo mniej slubow, wiek 16 lat przy slubie byl niczym szczegolnym nawet 14 latkiwych. zamąż
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u mezczyzn zazwyczaj bylo to 19 lat na zawarcie 1 malzenstwa kolejne nywaly nawet w wieku 70lat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzieci w tamtych czasach szybciej stawaly sie dorosle i zdolne do zakladania rodzin -przeludnienei wsi sprawialo ze rodziny wydawaly dzieci w mlodym wieku by sie odciazyc- w kwestiach majatkowcych by rodzina mogla sie w jakis sposob wzbogacic
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poczatek 1789-1799, wielka rewolucja francuska koniec-lata 1848-49, w pl-lata 20XIXw, 1922 wydanie ballady i romanse adama mickiewicza koniec-1863powstsnie styczniowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okresla wielkoe i wspaniale uniesienia serca odrywajace od rzeczywistosci i swiata, uczucie piekne i glebokie dla romatykow milosc stanowila gwaltowny zywiol niszczacy czlowieka
|
|
|
cechy milosci romantycznej rozpocznij naukę
|
|
-demoluje czlowieka, sprowadza kochanow do zguby, niesczesliwa, nigdy nie moze dojsc do jej spelnienia, trwa wiecznie, nigdy sie nie wypala, potrafi zaburzycpuczucie zdrowego rozsadku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konrad wallenrod a mickiewicz, cierpienie mlodego wertera johnann wolfgang, gustaw 3 czesc dziadow a. mickiewicz, pan tadeusz jacek soplica a mickiewicz
|
|
|
Rewolucja naukowo-techniczna w latach 60 XX w. rozpocznij naukę
|
|
Przemiany w nauce i technice nabrały przyspieszenia. Proces ten trwający do dziś nazwano rewolucją naukowo-techniczną. Badania naukowe rozwinęły się na niespotykaną wcześniej skalę, ich rezultaty błyskawicznie znalazły zastosowanie w życiu codziennym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szczególną rolę w tym czasie odgrywało masowe upowszechnienie się telewizji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Możliwości kształcenia i zdobywania nowych kwalifikacji sprawiły, że ludzie mogli poprawić swój status społeczny i materialny. Częste zmiany miejsc pracy i zamieszkania spowodowały, że kontakty międzyludzkie miały charakter przypadkowy i nietrwały.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tradycyjne więzy rodzinne uległy rozluźnieniu. Wprowadzenie na rynek w 1962 r. pigułki antykoncepcyjnej, zaowocowało tzw. rewolucją seksualną, czyli rozluźnieniem norm moralnych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Większość kobiet pracowała zawodowo, przesunął się wiek, w którym podejmowano decyzję o urodzeniu dzieci, w niektórych krajach Europy normą stało się samotne wychowywanie dziecka przez jedno z rodziców.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Hippisi (dzieci kwiaty) kontrkultura kontestacyjna, II połowa lat 60 i początek lat 70 XX w. Była to subkultura młodzieżowa proklamująca bunt młodych przeciwko światu dorosłych i jego instytucjom:
|
|
|
ruch hipisowski 2 insytucje rozpocznij naukę
|
|
rodzinie, Kościołowi, szkole, zakładom pracy, szefom, rywalizacji pieniądza, wojsku, wojnie, normom, przymusom, zakazom, hipokryzji, koncepcji ubioru, własności prywatnej (życie w komunach)
|
|
|
hipisi zaangazowali sie w ruch orzeciwko rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
martin luther king zginal w zamachu w 1968, w 1964 zmieniono przeposy orzyznajace innym rasom szersze orawa rozpocznij naukę
|
|
Amerykański pastor, który rozpoczął walkę z przejawami dyskryminacji rasowej. Stosował taktykę biernego oporu: organizował demonstracje i marsze, bojkotował środki komunikacji miejskiej. W 1964 r. otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Po II wojnie światowej zaczął się szybko postępujący proces laicyzacji (zeświecczenia) w społeczeństwach zachodnich i krajach islamskich. Dokonaniem zmian w Kościele katolickim, mających na celu jego unowocześnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajął się Sobór Watykański II (1962-1965), zwołany przez papieża Jana XXIII (od 1963 r. nowy papież Paweł VI). Zmiany te polegały m.in. na wprowadzeniu języków narodowych do liturgii (zamiast łaciny) i zwiększeniu udziału świeckich w życiu Kościoła.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kapłan mógł odprawiać mszę świętą, stojąc twarzą do wiernych, a nie jak dotychczas plecami. Zdeklarowano wolę podejmowania dialogu z innymi religiami np. judaizmu, islamu
|
|
|