Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi stwierdzające, że tak, a tak jest albo tak, a tak nie jest. Pełnią funkcję semantyczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź opisowa, która opisuje pewien fragment rzeczywistości zgodnie z tym, jak ta rzeczywistość się ma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź opisowa, która ujmuje jakiś stan rzeczy inaczej niż na to wskazuje jego faktyczny kształt
|
|
|
podział wypowiedzi pozaopisowych rozpocznij naukę
|
|
1. wypowiedzi ekspresywne, 2. wypowiedzi performatywne, 3. wypowiedzi sugestywne (dyrektywalne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi pozaopisowe, które wyrażają różnego rodzaju przeżycia intelektualne, wolicjonalne, emocjonalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi, które wyrażają aprobatę albo dezaprobatę jakiegoś stanu rzeczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena dotycząca efektu przeżycia aprobatu albo dezaprobaty danego stanu rzeczy, bez kwalifikowania tego stanu rzeczy jako bardziej cennego, mniej cennego albo równo cennego w odniesieniu do innego ocenianego stanu rzeczy
|
|
|
ocena porównawcza (preferencyjna) rozpocznij naukę
|
|
ocena polegająca na przekładaniu jednego stanu rzeczy nad drugi albo stwierdzeniu, że obie rzeczy są aksjologicznie nieodróżnialne
|
|
|
ocena zasadnicza samoistna rozpocznij naukę
|
|
ocena polegająca na aprobacie albo dezaprobacie jakiegoś stanu rzeczy ujmowanego za cenny sam przez się
|
|
|
ocena zasadnicza podbudowana instrumentalnie rozpocznij naukę
|
|
ocena polegająca na aprobowaniu jakiegoś stanu rzeczy ze względu na to, że służy jako środek do osiągnięcia jakiegoś innego stanu rzeczy, który jest już aprobowany samoistnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena niesprowadzalna już do ocen prostszych, a odnosi się do stwierdzalnych empirycznie jednorodzajowych cech ocenianego obiektu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena danego obiektu będąca wypadkową wielu ocen składowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena ma taki charakter, gdy podmiot oceniający nie jest w stanie podjąć oceny stanowczej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź ustna lub pisemna poprzez sformułowanie której dokonuje się czynności konwencjonalnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określone zachowanie psychofizyczne określonych osób w określonych okolicznościach, któremu mocą przyjmowanych reguł, nadaje się sens inny niż jedynie sens dokonania danej czynności psychofizycznej albo czynności konwencjonalnej niższego stopnia
|
|
|
czynność konwencjonalna niższego stopnia rozpocznij naukę
|
|
czynność konwencjonalna, z której powstaje kolejna czynność konwencjonalna (wyższego stopnia)
|
|
|
wypowiedź sugestywna (dyrektywalna) rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź mająca na celu oddziaływanie jako swoisty bodziec na zachowanie tych, ku którym jest skierowana
|
|
|
rodzaje wypowiedzi sugestywnych rozpocznij naukę
|
|
1. sugestie, 2. apele, 3. wezwania, 4. ostrzeżenia, 5. rady, 6. prośby, 7. rozkazy, 8. normy postępowania, 9. dyrektywy celowościowe, 10. reguły sensu czynności konwencjonalnych, 11. optatywy
|
|
|
dyrektywa celowościowa (teleologiczna, techniczna) rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź, która głosi, co należy uczynić, aby osiągnąć określony skutek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdanie w sensie logicznym o postaci implikacji, którego wartość logiczna decyduje o trafności dyrektywy celowościowej
|
|
|
reguły sensu czynności konwencjonalnych rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi dyrektywalne, które określonym czynnościom psychofizycznym bądź czynnościom konwencjonalnym niższego stopnia nakazują przypisywać określony sens kulturowy. Konstruują czynność konwencjonalną, mogą być ustalone wyraźnie albo zwyczajowo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź sformułowana w określonym języku, która określonym podmiotom nakazuje albo zakazuje określonego postępowania w określonych okolicznościach, wyrażenie dotyczy tylko czynów zależnych od woli danej jednostki
|
|
|
składniki normy postępowania rozpocznij naukę
|
|
1. adresat, 2. okoliczności, 3. postępowanie będące przedmiotem obowiązku
|
|
|
adresat normy postępowania rozpocznij naukę
|
|
podmiot, któremu norma wyznacza obowiązek określonego postępowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spowodowanie zmian w zastanym układzie świata albo zapobieganie zmianom, które pojawiłyby się bez celowej interwencji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstrzymanie się od powodowania zmian w określonym kierunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mowa o nim, gdy jego przedmiotem jest określone proste działanie bądź zaniechanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obowiązek osiągnięcia bądź utrzymania określonego stanu rzeczy
|
|
|
zakres zastosowania normy rozpocznij naukę
|
|
klasa takich możliwych przyszłych sytuacji, w których norma znajduje zastosowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasa przyszłych zachowań adresata normy, które norma ta wyznacza mu do spełnienia
|
|
|