Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
jest to przypadek prądu elektrycznego okresowo zmiennego w którym wartość napięcia natężenia i dwubiegunowości podlegają zmianom w okresowy sposób i z określoną częstotliwością 50 Herc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oznacza że gdybyśmy zbudowali baterie o stałym napięciu 230 VAT i podłączyli do niej żarówkę to świeciła by ona tak samo jak podłączona do sieci domowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeżeli Przez włókno żarówki płynie prąd przemienny o natężeniu skutecznym jednego Ampera to świeci ona tak jasna jak gdyby Płynął przez nią prąd stały o natężeniu jednego ampera
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znajdują się na nich dane dotyczące danego urządzenia na przykład napięcia mocy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to jednostka energii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to energia pobrana przez urządzenie o mocy 1 kW w ciągu jednej godziny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to urządzenia rozłączające obwód gdy natężenie prądu przekroczy do rozpuszczalną wartość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
automatyczne są wyposażone w elektromagnes który wyłącza obwód Po przekroczeniu określonego natężenia prądu topikowe -cieki drucik umieszczony w ceramincznej obudowie gdy w skutek zwarcia rośnie natężenie prądu drucik się przepala i przestaje płynąć prąd
|
|
|
włączniki różnicowoprądowe rozpocznij naukę
|
|
zapobiega porażeniu elektrycznemu jej użytkownika a bezpiecznik chroni sieć tylko przed przeciążeniem wyłącznik różnicowoprądowy odcina dopływ prądu wpływającego do domowej sieci elektrycznej przewodem fazowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to przewód pod napięciem względem ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To przewód pod napięciem 0 V względem ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączenie najczęściej obudowy urządzenia z ziemią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to przestrzeń w której na inne magnesy działa siła magnetyczna Każdy magnes posiada dwa bieguny. Północny malowany na niebiesko Południowe malowane na czerwono
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
różne bieguny się przyciągają jednakowe bieguny się odpychają biegunów magnetycznych nie można rozdzielić
|
|
|
porównania oddziaływania magnesów z oddziaływaniem ładunków elektrycznych rozpocznij naukę
|
|
podobieństwa: ładunki jak i bieguny różnoimienne się przyciągają natomiast ładunki jednoimienne jednakowe bieguny się odpychają różnice: ładunki elektryczne mogą występować osobno a biegunów magnetycznych nie można rozdzielić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to obszar ferromagnetyka w którym atomowe magnsy są ustawione w te samą stronę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to substancja których poszczególne atomy mają własności magnetyczne czyli swoje bieguny Północne i południowe
|
|
|
przyciąganie żelaza przez magnes rozpocznij naukę
|
|
w nie namagnesowanej sztabce żelaza domane są ułożone bezwładnie do takiej sztabki przybliżamy magnez pod wpływem magnesu domeny się porządkują i sztabka staje się magnesem mamy więc dwa magnesy które się przyciągają
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to Graficzny obraz tego pola są krzywymi zamkniętymi to znaczy nie mają początku ani końca. zwrot linii pola magnetycznego na zewnątrz jest od bieguna północnego do Południowego
|
|
|
linie pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem rozpocznij naukę
|
|
linie pola magnetycznego wokół prostoliniowego przewodnika z prądem tworzą współśrodkowe okręgi, zwrot tych linii zależy od kierunku przepływu prądu w przewodniku a wyznaczamy go regułą prawej dłoni
|
|
|
pole magnetyczne zwojnicy rozpocznij naukę
|
|
linia pola magnetycznego na zewnątrz i w środku zwojnicy przypominają linie pola wytworzone przez magnes sztabkowy ustawienie biegunów zależy od kierunku przepływu prądu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to zwojnica nawinięta na pręt stalowy zwany rdzeniem zasadniczą zaletą elektromagnesu jest możliwość jego włączania oraz wyłączania co w przypadku zwykłego magnesu jest niemożliwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to siła która działa na poruszający się w polu magnetycznym ładunek powodując zmianę kierunku ruchu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to wielkość charakteryzująca pole magnetyczne jest wektorem stycznym do linii pola magnetycznego mierzymy ją w testach
|
|
|
określenie zwrotu i kierunku siły lorensa reguła lewej dłoni rozpocznij naukę
|
|
cztery palce lewej dłoni pokazują kierunek ruchu ładunku linie pola magnetycznego przekłuwają dłoń od wewnątrz odchylony kciuk pokazuje Kierunek i zwrot siły lorenza
|
|
|
siła Lorentza w przypadku gdy ładunek porusza się równolegle do linii pola rozpocznij naukę
|
|
Jeżeli ładunek porusza się równolegle do linii pola to na niego nie działa siła Lorentza i porusza się on ruchem jednostajnym prostoliniowym
|
|
|
siła lorentza w przypadku gdy ładunek porusza się prostopadle do linii pola magnetycznego rozpocznij naukę
|
|
ładunek i w tym przypadku porusza się ruchem jednostajnym po okręgu a siła lorentza przyjmuje wtedy maksymalną wartość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to siła z jaką pole magnetyczne działa na przewodnik z prądem
|
|
|
indukcja elektromagnetyczna rozpocznij naukę
|
|
to zjawisko otrzymania prądu elektr na skutek zmian pola magnetycznego Zjawisko zachodzi na przykład przy przybliżeniu i oddalaniu magnesu do zwojnicy warunkiem powstawania prądu indukcyjnego jest działanie na przewodnik zmiennym strumieniem magnetycznym
|
|
|
strumień indukcji magnetycznej rozpocznij naukę
|
|
są to linie pola magnetycznego przenikające przez powierzchnię
|
|
|