Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
kwasy, wodorotlenki, sole
|
|
|
wymień mocne elektrolity a potem słabe rozpocznij naukę
|
|
widorotlenki w pierwszej grupie, sole, kwasy jednoprotonowe; reszta czyli wodorotlenki w innych grupach i kwasy wieloprotonowe
|
|
|
H2SO4 posiada wyjątek, jaki? rozpocznij naukę
|
|
mimo bycia słabym elektrolitem, w pierwszym stopniu zapisuje się tylko jedną strałkę, w reszcie etapów już dwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wzór na dys. wodorotlenków: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zasada zachowania ładunków: rozpocznij naukę
|
|
suma ładunków po obu stronach musi być taka sama
|
|
|
nazewnictwo jonów kwasów: 1. niekońcowe etapy 2. końcowy etap rozpocznij naukę
|
|
1. kation wodoru, anion wodorokwaskowy 2. kation wodoru, anion kwaskowy (wyjątek z fosforem - fosworanowy, i z borem - boranowy)
|
|
|
nazewnictwo jonów wodorotlenkowych: 1. niekońcowe etapy 2. końcowy etap rozpocznij naukę
|
|
1. kation hydroksometalu, anion wodorotlenkowy 2. kation metalu, anion wodorotlenkowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kation metalu, anion kwaskowy (wyjątek: fosforanowy, boranowy)
|
|
|
co to stopień dysocjacji elektrolitycznej? rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby moli zdysocjowanych do całkowitej liczby moli w rostworze LUB stosunek stężenia zdysocjowanych cząsteczek do całkowitego stężenia roztworu
|
|
|
wzory na stosunek dys. elektrolitycznej rozpocznij naukę
|
|
α = (nz/nw) * 100% LUB α = (C/C0) * 100%
|
|
|
od czego zależy stopień dysocjacji elektrolitycznej? rozpocznij naukę
|
|
1. rodzaj elektrolitu 2. stężenie elektrolitu 3. obecność innych jonów w roztworze 4. temperatura 5. rodzaj rozpuszczalnika (polarność)
|
|
|
moc elektrolitów ze względu na wartość stopnia dysocjacji: rozpocznij naukę
|
|
α ≈ 100%: mocny; α > 5%: średniej mocy; α < 5%: słaby
|
|
|
w czym są lepsze mocne elektrolity? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co się dzieje z α co każdy stopień dysocjacji? rozpocznij naukę
|
|
Co kolejny stopień dysocjacji, α maleje, czyli elektrolit staje się słabszy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy masz H+, odczyn jest kwasowy; gdy masz OH-, odczyn jest zasadowy; gdy nie masz powyższych, pH jest neutralne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakwaszenie wód, kwaśne opady, degradacja gleby, smog
|
|
|
jakie właściwości ma gleba? rozpocznij naukę
|
|
absorbcyjne, czyli wchłania wode i cząsteczki i jony
|
|
|
uniwersalny papierek barwy: rozpocznij naukę
|
|
kwasowy - czerwony, zasadowy - niebieski, neutralny - żółty
|
|
|
urządzenie do badania odczynu gleby rozpocznij naukę
|
|
kwasomierz Helliga i płyn Helliga
|
|
|
jaką glebę lubią roślinki rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W reakcji zobojętnienia jaki powinien wyjść wzrór końcowy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Końcowy wynik reakcji strącenia: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
reakcje strącenia zobojętnienia co sie w nich robi rozpocznij naukę
|
|
krzyżowo zamieniasz pierwsze pierwiastki np. H2SO4 + 2 KOH --- K2SO4 + 2 H2O
|
|
|
Nie zapomnij o zrobieniu paru obliczeń!!! rozpocznij naukę
|
|
|
|
|