17.5 Prawoznawstwo - wykładnia prawa

 0    31 fiszek    jakubolejnik30
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
kształtowanie katalogu dyrektyw interpretacyjncyh
rozpocznij naukę
należy przede wszystkim do DOKTRYNY i ORZECZNICTWA, prawodawca formułuje je tylko w wyjątkowych przypadkach
podział dyrektyw interpretacyjnych
rozpocznij naukę
1 dyrektywy językowe 2 dyrektywy pozajęzykowe (funkcjonalne i systemowe)
dyrektywy językowe
rozpocznij naukę
na ich podstawie formułuje się NAKAZ DO INTERPRETATORA, by odtwarzając normy z przepisów posługiwał się REGUŁAMI JĘZYKA TEKSTÓW PRAWNYCH - zarówno regułami języka etnicznego jak i budowy tekstów prawnych
dyrektywy językowe - 1 grupa
rozpocznij naukę
wskazują jak na podstawie przepisów budować wypowiedzi normokształtne - wypowiedzi o konstrukcji normy postępowania
przepis głoszący, że A czyni C - grupa 1
rozpocznij naukę
interpretować jako formułujący NAKAZ czynienia C
przepis głoszący, że A NIE CZYNI C - grupa 1
rozpocznij naukę
interpretować jako formułujący ZAKAZ czynienia C
przepis głoszący, że A czyni Ck, a Ck ma charakter czynności konwencjonalnej - grupa 1
rozpocznij naukę
interpretować jako udzielający A upoważnienia do dokonania czynności konwencjonalnej tego typu i formułujący NAKAZ skorzystania z tego upoważnienia
przepis głoszący, że A MOŻE czynić Ck - grupa 1
rozpocznij naukę
interpretować jako udzielający upoważnienia do dokonania Ck z pozostawieniem A swobody decyzji co do skorzystania z upoważnienia
przepis głoszący, że sprawca określonego czynu podlega określonej karze - grupa 1
rozpocznij naukę
dwie normy: 1 norma zawierająca ZAKAZ dokonywania tego czynu 2 norma NAKAZUJĄCA wymierzyć karę temu, kto owego zakazanego czynu się dopuści
dyrektywy językowe - grupa 2
rozpocznij naukę
przekształcają uzyskane wypowiedzi normokształtne w pełni rozwiniętą i doprecyzowaną NORMĘ POSTĘPOWANIA
domniemanie języka potocznego - grupa 2
rozpocznij naukę
jęz. reguła wykładni, stwierdza że zwrotom interpretowanym BEZ DOSTATECZNYCH POWODÓW nie przypisuje się swoistego znaczenia prawnego, ale gdy się je ustali, to należy się nim posługiwać ZAWSZE
znaczenie zwrotu interpretowanego ustalone w DEFINICJI LEGALNEJ - grupa 2
rozpocznij naukę
zwrot w całym tekście prawnym ma KONSEKWENTNIE to samo znaczenie
brak definicji legalnej interpretowanego zwrotu - grupa 2
rozpocznij naukę
1 należy nadać znaczenie określone regułami JĘZYKA POTOCZNEGO 2 o znaczeniu w j. powszechnym należy zdecydować przy użyciu SŁOWNIKA J. POLSKIEGO 3 zwrot ma więcej niż jedno znaczenie - wybór tego, które wskazane jest jako PIERWSZE
zakaz wykładni homonimicznej - grupa 2
rozpocznij naukę
jęz. reguła wykładni, nakazuje RÓWNOKSZTAŁTNYM zwrotom przypisywać konsekwentnie TAKIE SAMO ZNACZENIE
zakaz wykładni synonimicznej - grupa 2
rozpocznij naukę
jęz. reguła wykładni, nakazuje RÓŻNOKSZTAŁTNYM zwrotom przypisywać ODMIENNE znaczenia
zakaz wykładni per non est - grupa 2
rozpocznij naukę
jęz. reguła wykładni - każde słowo użyte w tekście artykułowanym należy traktować jako NIEZBĘDNE dla zrekonstruowania co najmniej jednej normy postępowania
adresat normy wskazany przez określenia "ktoś", "obywatel" - grupa 2
rozpocznij naukę
nalezy przyjąć, że dana norma jest adresowana do wszystkich, którzy posiadają STOSOWNĄ CECHĘ
przepisy nie precyzują okoliczności podjęcia zachowania będącego obowiązkiem - grupa 2
rozpocznij naukę
należy przyjąć, że dany obowiązek należy spełnić WE WSZYSTKICH OKOLICZNOŚCIACH
pewien podmiot wydaje akt normatywny "W UZGODNIENIU" z innym podmiotem - grupa 2
rozpocznij naukę
należy przyjąć, że oba podmioty MUSZĄ DOJŚĆ DO POROZUMIENIA co do treści aktu
pewien podmiot wykonuje czynność "po zasięgnięciu opinii" innego podmiotu - grupa 2
rozpocznij naukę
należy przyjąć, że podmiot 1 ma obowiązek zasięgnięcia opinii podmiotu 2, ale nie ma obowiązku jej uwzględniania
wykładnia aksjologiczna
rozpocznij naukę
wykładnia dokonywana na podstawie systemu aksjologicznego prawodawcy - zespołu uznawanych przez prawodawcę wartości
potwierdzenie rezultatu wykładni językowej poprzez wskazanie wartości uzasadniających tę normę
rozpocznij naukę
jeżeli po zastosowaniu jęz. dyrektyw interpretator otrzyma 1-znaczną normę postępowania z uzasadnieniem aksjologicznym i spójną -> KONIEC procesu odtwarzania normy
interpretowany tekst jest wieloznaczny - użycie dyrektyw jęz. pozwala na sformułowanie więcej niż 1 normy postępowania
rozpocznij naukę
1 argumentum ab absurdum 2 jeżeli takich norm jest więcej niż jedna, to rezultatem wykładni powinna być ta z NAJSILNIEJSZYM UZASADNIENIEM AKSJOLOGICZNYM
argumentum ab absurdum
rozpocznij naukę
wybór normy - ostatecznego wyrazu woli prawodawcy polega na: 1 odrzuceniu norm bez uzasadnienia aksjologicznego albo z przeciwuzasadnieniem, jeżeli po tym zabiegu pozostanie jedna norm - to będzie OSTATECZNY WYNIK WYKŁADNI
niejasność tekstu prawnego
rozpocznij naukę
sytuacja, gdy reguły językowe wykładni nie są wystarczające do zakończenia procesu interpretacji
pytania powstałe w toku czynności interpretacyjnych - 1
rozpocznij naukę
czy norma zawarta w przepisach nakłada obowiązki tylko na podmioty w sposób niebudzący wątpliwości jako ADRESACI, czy też na TE PODMIOTY ORAZ IM PODOBNE?
pytania powstałe w toku czynności interpretacyjnych
rozpocznij naukę
czy obowiązki te powinny być realizowane jedynie w okolicznościach NIEWĄTPLIWIE WSKAZANYCH przez normę, czy TYCHŻE OKOLICZNOŚCIACH ORAZ IM PODOBNYCH?
pytania powstałe w toku czynności interpretacyjnych - 3
rozpocznij naukę
czy przedmiotem obowiązku jest wyłącznie postępowanie niewątpliwie UJĘTE W NORMIE, czy też takie postępowanie oraz POSTĘPOWANIE PODOBNE
pytania powstałe w toku czynności interpretacyjnych - odpowiedzi
rozpocznij naukę
odpowiada na nie wykładnia ANALOGIA LEGIS poprzez użycie ARGUMENTUM A SIMILI albo ARGUMENTUM A CONTRARIO
argumentum a simili (z podobieństwa)
rozpocznij naukę
jeśli zostanie stwierdzone, że ELEMENTY PODOBNE odpowiadają systemowi wartości prawodawcy - wynikiem wykładni będzie norma obejmująca elementy z pasa nieostrości odpowiednich ustaw
argumentum a contrario (z przeciwieństwa)
rozpocznij naukę
jeśli podobieństwa konstruujące normę o szerszym zakresie zastosowania lub normowania NIE ZNAJDUJĄ UZASADNIENIA w ocenach prawodawcy, odrzucamy wynik takiej wykładni i przyjmujemy jako obowiązującą normę pierwszego rodzaju

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.