Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Nauka polegająca na matematycznym ujęciu losów leku w organiźmie.
|
|
|
Etapy procesów farmakokinetycznych rozpocznij naukę
|
|
Uwalnianie, Wchłanianie, Dystrybucja, Metabolizm, Wydalanie
|
|
|
Uwalnianie od czego głównie zależy? rozpocznij naukę
|
|
Od czynników technologicznych podjętych przez producenta np. przyspieszenie uwalniania sub. z leku.
|
|
|
Wchłanianie co to i z czym jest związane? rozpocznij naukę
|
|
To procesy związane z przejściem leku z miejsca podania do krążenia ogólnego i związane jest z tym w jakiej formie podamy lek czyli którędy go dostarczymy.
|
|
|
Czynniki wpływające na wchłanianie (5) rozpocznij naukę
|
|
Właściwości fizykochemiczne- stopień jonizacji, rozpuszczalność w tłuszczach, budowa chemiczna, intensywność i szybkość rozpuszczania.
|
|
|
Transport substancji leczniczych przez błony biologiczne może odbywać się na zasadzie (5): rozpocznij naukę
|
|
dyfuzji, par jonowych, przenikania przez pory, transportu przenośnikowego aktywnego i ułatwionego oraz pinocytozy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ułamek dawki sub. leczniczej, który dostaje się w formie aktywnej farmakologicznie do krążenia ogólnego po podaniu pozanaczyniowym (oraz szybkość z jaką ten proces zachodzi)—> 100% takiej biodostępności tylko w podaniu dożylnym leku.
|
|
|
Efekt pierwszego przejścia rozpocznij naukę
|
|
Intensywność metabolizowania leku w czasie pierwszego przepływu przez wątrobę—> pewna porcja leku zneutralizowana, wiec dla niektórych forma doustna leku będzie nieskuteczna bo organizm zostanie oczyszczony z leku.
|
|
|
Co warunkuje dystrybucje? rozpocznij naukę
|
|
ukrwienie tkanek, przepuszczalność błon biologicznych, wiek pacjenta, stosunek tk. mięśniowej do tłuszczowej, stopień wiązania cząsteczek leku z białkami (bo takie są nieaktywne farmakologicznie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szereg procesów biochemicznych, których celem jest unieczynnienie leku i ułatwienie jego eliminacji z organizmu. Głównie przebiega w wątrobie (może też w jelitach, nerkach, śledzionie, skórze, płucach).
|
|
|
Czynniki wpływające na metabolizm leku: rozpocznij naukę
|
|
wiek pacjenta, płeć, stany chorobowe
|
|
|
Gdzie zachodzi wydalanie? rozpocznij naukę
|
|
Głównie nerki ale też z żółcią w masach kałowych, ze śliną, z powietrzem lub potem też.
|
|
|
Z eliminacją jest związane pojęcie klirensu leku: rozpocznij naukę
|
|
objętość osocza całkowicie oczyszczonego z leku przez dany narząd w jednostce czasu.
|
|
|
Metabolizm wątrobowy dzielimy na dwie fazy: rozpocznij naukę
|
|
1- proste reakcje chemiczne (utlenianie, redukcja, hydroliza) prowadzące do powstania metabolitu. 2- procesy ułatwiajace rozpuszczanie w wodzie powstałego metabolitu (ułatwienie eliminacji nerkowej).
|
|
|
Jakie grupy składników farmakologicznie czynnych mogą być stosowane na skórę (ok. 16) rozpocznij naukę
|
|
środki odkażające, leki przeciwgrzybicze, leki przeciwpasożytnicze, środki w leczeniu brodawek płciowych, środki przeciwzapalne, leki przeciwświądowe, leki w zaburzeniach rogowacenia, leki keratolityczne, preparaty enzymatyczne, czynniki wzrostowe, filtry
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
środki utleniające, alkohole np. etanol
|
|
|
leki przeciwgrzybicze/ przeciwłupieżowe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Środki w leczeniu brodawek płciowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glikokortykosteroidy, leki immunosupresyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Leki w zaburzeniach rogowacenia rozpocznij naukę
|
|
łuszczyca —> retinoidy, trądzik—> retinoidy czy kwas azelainowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mocznik 20-40%, kwas mlekowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(enzymy proteolityczne) kolagenaza czy fibrynolizyna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
EGF—> naskórkowy czynnik wzrostu czy FGF—> czynnik wzrostu fibroblastów
|
|
|
substancje promieniochronne rozpocznij naukę
|
|
chemiczne np pochodne kwasu cynamonowego (Parsol MCX), fizyczne (tlenki tytanu, cynku)
|
|
|
Środki poprawiające pigmentację skóry rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
środki regulujące potliwość rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Naturalne, Chemiczne, Mechaniczne, Hormonalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metoda rytmu płciowego, metoda Billingsów, metoda termiczna, metoda objawowo- termiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płukanie pochwy, środki chemiczne (substancje plemnikobójcze)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezerwatywy, błony pochwowe, kapturki, wkładki wewnątrzmaciczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zastrzyki, plastry, tabletki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Metoda prowadzenia eksperymentu klinicznego badającego wpływ substancji —> osoby przyjmujące leki trzymamy w nieświadomości czy to lek czy placebo.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy pacjent po przyjęciu placebo naprawdę zdrowieje, ale też jest druga strona medalu kiedy pacjent myśli że zdrowieje ale w rzeczywistości stan jego zdrowia nie polepsza się
|
|
|
Mechanizmy działania antybiotyków (4) rozpocznij naukę
|
|
Blokowanie biosyntezy ściany komórkowej, Uszkodzenie błony protoplazmatycznej, blokowanie syntezy DNA, blokowanie biosyntezy białka
|
|
|
Blokowanie biosyntezy ściany komórkowej rozpocznij naukę
|
|
To nieodwracalne hamowanie transpwptydaz (białka z którymi łączą sie antybiotyki beta laktamowe w komórce bakteryjnej czyli enzymów niezbędnych do syntezy mureiny która jest składnikiem ściany komórkowej bakterii.np. beta- laktamy czy glikopeptydy
|
|
|
Uszkodzenie błony protoplazmatycznej rozpocznij naukę
|
|
uszkodzenie błony cytoplazmatycznej bakterii prowadząc do jej lizy np. leki przeciwgrzybicze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. leki przeciwwirusowe, sulfonamidy
|
|
|
Blokowanie biosyntezy białka rozpocznij naukę
|
|
Antybiotyki hamują biosyntezę białka bakteryjnego łącząc się z bakteryjnym rybosomem np. tetracykliny
|
|
|
Jak mogą działać antybiotyki rozpocznij naukę
|
|
bakteriobójczo- śmierć bakterii lub bakteriostatycznie- ograniczać rozmnażanie się wpływając na jej metabolizm.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to systemy obronne bakterii skierowane przeciw lekom przeciwbakteryjnym. Oprocz bakterii zjawisko oporności obserwujemy u pierwotniaków, pasożytów wielokomórkowych, komórek nowotworowych.
|
|
|
Jaka może być oporność drobnoustrojów? rozpocznij naukę
|
|
Wrodzona lub nabyta przez formę chromosomalną lub plazmidową (na drodze koniugacji).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadużywanie antybiotyków lub chemioterapeutyków, mutacje genetyczne, wymiana materiału genetycznego między bakteriami, zwiększona produkcja enzymów niszczących leki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substancja zdolna do swoistego wiązania się z receptorem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Substancja pobudzająca receptor, wiąże się z receptorem wywołując zmiany.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Blokuje receptor wiążąc się z nim i nie wywołuje zmian.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Każdy uczestnik naprzemiennie dostaje leczenie eksperymentalne i kontrolne przy określonej kolejności i czasie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rodzaj badania klinicznego gdzie uczestnik przypisany jest do jednej z obserwowanych grup, a obserwacja jest równoległa.
|
|
|
Typy receptorów komórkowych rozpocznij naukę
|
|
Typ I receptory jonotropowe, Typ II Receptory związane z białkiem G Typ III Receptory związane z kinazą Typ IV Receptory kontrolujące transkrypcję genów
|
|
|
Typ I Receptory jonotropowe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Typ II Receptory związane z białkiem G rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Typ III Receptory związane z kinazą rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Typ IV Receptory kontrolujące ekspresję genów rozpocznij naukę
|
|
Receptory hormonów tarczycy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Obecność mogących się namnażać wirusów we krwi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Adsorpcja, Penetracja, Odpłaszczenie, Synteza enzymu (wczesne białko), Replikacja kw. nukleinowego, Synteza białek strukturalnych (późne białka), Dojrzewanie, Uwalnianie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na stosowaniu trzech leków antyretrowirusowych (dwóch nukleozydowych inhibitorów odwrotnej transkryptazy i jednego inhibitora proteazy)
|
|
|
Mechanizmy działania leków przeciwwirusowych rozpocznij naukę
|
|
Hamowanie: odpłaszczenia, syntezy kw. nukleinowych, proteazy HIV, dojrzewania i uwalniania, adhezji/wnikania
|
|
|
Kategotie lekóe według FDA rozpocznij naukę
|
|
Określa klasy leków które wskazują na potencjalne ryzyko stosowania podczas ciąży. W oparciu o stopień ryzyka teratogennego leków wykazany w czasie badań u zwierząt doświadczalnych oraz obserwacji klinicznych(amerykańska Agencja Leków i Żywności) Klasyfikacja ma 5 kategorii A, B, C, D, X
|
|
|
A - w badaniach nie wykazano ryzyka rozpocznij naukę
|
|
melisa witaminy rozp. w wodzie kwas foliowy
|
|
|
B- badania na zwierzetach nie wykazaly ryzyka lub badania na zwierzetach wykazały ryzyko ale nie zostało ono potwierdzone na kobietach rozpocznij naukę
|
|
paracetamol penicyliny nystatyna
|
|
|
C- badania na zwierzetach wykazaly ryzyko a badania na kobietach są niedostępne lub brak wiarygodnych wyników rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
D- udowodnione ryzyko ale gdy korzysci ze stosowania leku w okreslonych sytuacjach przewyższaja ryzyko to mogą byc stosowane rozpocznij naukę
|
|
wszystkie NLPZ w III trymestrze (ibuprofen, ketaprofen) czy tetracykliny
|
|
|
X- badania u zwierzat/ u ludzi wykazaly anomalie płodowe sa to leki przeciwwskazane u kobiet w ciazy lub starajacych sie o potomstwo. Ryzyko przewyzsza korzysci ze stosowania leku. rozpocznij naukę
|
|
Estrogeny, testosteron, szczepienia np odra różyczka świnka, pochodne wit A
|
|
|