Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
pochodzi z języka greckiego utworzono od dwóch wyrazów oikos oznaczające dom w środowisko lub miejsce życia oraz Logos oznaczając umysł
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka zajmująca się badaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wymagania które muszą być spełnione aby organizmy danego gatunku mogły przeżyć i wydać na świat potomstwo tego budynek zajmuje charakterystyczną dla siebie niższą ekologiczną
|
|
|
co się składa na nisze ekologiczną rozpocznij naukę
|
|
warunki środowiska w których żyje dany organizm dostępność zasobów środowiska powiązania organizmu z innymi organizmami pojęcie niż ekologicznej można także odnosić do całego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar który zamieszkuje dane organizm zostało wyodrębnione na podstawie cech geograficznych klimatycznych i glebowych na terenie Siedliska może znajdować się wiele niż ekologicznych
|
|
|
Siedlisko a nisza ekologiczna rozpocznij naukę
|
|
Siedlisko jest często mylone zniszczą ekologiczną na przykład siedliskiem łosia jest las Olchowy a niższą są wszystkie jego wymagania życiowe w tym samym siedlisku może występować wiele różnych organizmów ale nigdy nie będą one miały takich samych niż
|
|
|
czynniki wpływające na organizmy ożywione rozpocznij naukę
|
|
organizmy tego samego gatunku organizmy innych gatunków
|
|
|
czynniki wpływające na organizmy nieożywione rozpocznij naukę
|
|
temperatura wilgotność powietrza na słonecznie Nie stężenie tlenu i dwutlenku węgla zawartość soli mineralnych ukształtowanie terenu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność przystosowywania się organizmu do zmian zachodzących w środowisku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powodują że liście pomidora żółkną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w glebie sprawia że pomidory rozwija się najlepiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chcieliście pomidora stają się brązowe i opadają
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeżeli jakiś czynnik osiąga wartość dużo wyższą lub niższą od Optimum organizm Przestaje się prawidłowo rozwijać
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w ocenie stanu środowiska są organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej wobec podanego czynnika czyli organizmy wskaźnikowe organizmami wskaźnikowymi mogą być zarówno roślinne jak i zwierzęta na przykład larwy jętek pomagają ocenić jakość wód
|
|
|
Do czynników największym stopniu wpływających na występowanie organizmów zalicza się rozpocznij naukę
|
|
dostępność wody temperatury natężenie światła oraz stężenie soli mineralnych w wodzie i w glebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po prostu ustawione od najmniej do najbardziej wrażliwych tworzą tak zwaną skalę porostową która służy do oceny stopnia zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki SO2 w badanej okolicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa osobników tego samego gatunku żyjących na określonym obszarze w tym samym czasie organizmy jednego gatunku tworzą wiele populacji na przykład dzięcioły czarne z Borów Tucholskich stanowią inną populację niż dzięcioły czarne z Puszczy Białowieskiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli liczba wszystkich osobników danego gatunku występujących na określonym obszarze w tym samym czasie na przykład populacja żubra w polskiej części Puszczy Białowieskiej pod koniec 2016 roku liczyła 596 osobników
|
|
|
ważne wskaźnik charakteryzujący populację jest również rozpocznij naukę
|
|
zagęszczenie to liczba osób przypadających na określoną jednostkę powierzchni lub objętości środowiska na przykład metr kwadratowy łąki lub metr sześcienny wody w jeziorze
|
|
|
czynniki wpływające na liczebność i zagęszczenie populacji rozpocznij naukę
|
|
rozrodczość imigracja emigracja śmiertelność
|
|
|
populacja w przestrzeni rozmieszczenie losowe rozpocznij naukę
|
|
osobniki żyjące pojedynczo lub po kilka różnych odległościach od siebie to na przykład rozmieszczenie losowe może ono świadczyć o dogodnych warunkach środowiska poszczególne organizmy nie muszą rywalizować o pożywienie czy Schronienie
|
|
|
populacja w przestrzeni rozmieszczenia równomierne rozpocznij naukę
|
|
jeżeli osobniki danej populacji żyją Niemal w jednakowych odległościach od siebie to mamy do czynienia z rozmieszczeniem równomiernym można je zaobserwować między innymi U niektórych gatunków roślin występujących na pustyniach itp.
|
|
|
populacja w przestrzeni rozmieszczenie skupiskowe rozpocznij naukę
|
|
w przyrodzie osobniki danej populacji najczęściej żyją w oddalonych od siebie grupach takie rozmieszczenie organizmów nazywamy rozmieszczeniem skupiskowym można je zaobserwować na przykład u owadów żyjących w społecznościach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwierzętom polującą w stadzie łatwiej osaczyć i polować nawet znacznie większą ofiarę stado zwierząt znacznie łatwiej jest obronić swoje terytorium lub przekonnicy drapieżnika zwierzęta wspólnie opiekujące się młodymi zwiększają ich szanse przezycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasoby środowiska są ograniczone to między osobnikami danej populacji dochodzi do konfliktów a w liczących wiele osobników zdecydowani łatwiej rozprzestrzeniaa się choroby i pasożyty w sezonie godowym zwierzeta prowadzą walki o dominację i partnerki
|
|
|
trzy główne okresy młodzieńczowe rozpocznij naukę
|
|
1okres młodzieńczy trwa od narodzin Do chwili gdy osobnik osiąga dojrzałość płciową 2okres rozrodczy trwa od osiągnięcia dojrzałości płciowej do utraty rozmnażania się 3okres starości jest w momencie utraty zdolności rozmnażania i trwa aż do śmierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobników żeńskich do męskich W populacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobników w poszczególnych okresach rozwojowych
|
|
|
populacja rozwijająca się rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje znaczna przewaga osobników młodocianych liczebność takiej populacji będzie rosła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczebność osobników w poszczególnych okresach rozwojowych jest zbliżona liczba ludność takiej populacji będzie się utrzymywała na stałym poziomie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje się znaczną przewagą osobników dojrzałych i starych nad młodocianymi taka populacja będzie maleć a więc grozi jej wymarcie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
takie zależności mogą się tworzyć między organizmami należącymi do tego samego gatunku lub to różnych gatunków jeśli przynoszą straty choć jednej ze stron co oddziaływania ujemne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli żadna ze stron nie ponosi start a przynajmniej jedna z nich odnosi korzyści są to oddziaływania dodatnie czyli
|
|
|
konkurencja wewnątrzgatunkowa rozpocznij naukę
|
|
jeżeli współzawodniczą ze sobą osobniki tego samego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy organizmy rewalizują o te same ograniczone zasoby środowiska
|
|
|
konkurencja międzygatunkowa rozpocznij naukę
|
|
gdy o te same zasoby środowiska zabiegają organizmy różnych gatunków małe do czynienia z
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na szczęście i dostęp do światła wody i soli mineralnych oraz o zwierzętach zapylające kwiaty lub rozsiewające nasiona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najczęściej konkurują o pokarm dostęp do wody partnera do rozrodu terytorium lub miejsca schronienia
|
|
|
Jak wygrać w walkę o zasoby rozpocznij naukę
|
|
Im bardziej zasoby środowiska są ograniczone tym intensywniej organizmu o nie konkurują współzawodnictwo w murze na osobnikach wykształcenie i modyfikacje różnych cech budowy ciała oraz strategii zachowań które zwiększają szanse zwycięzcy porywalizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
terytorium pokarm partner do rozrodu miejsce do gniazdowania soli mineralne światła
|
|
|
konkurencja wewnątrzgatunkowa rozpocznij naukę
|
|
może doprowadzić także do śmierci słabszych osobników na przykład w wyniku walki lub braku pokarmu czy innych zasobów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jedna z antagonistycznych zależności między gatunkowych polega ona na tym że dla jednych organizmów inne organizmy są pokarmem populacje drapieżnika odnosi z tej zależności korzyści a populacja ofiary ponosi straty
|
|
|
przystosowania organizmów do drapieżnictwa rozpocznij naukę
|
|
długi ogon smukłe ciało Obszerna klatka piersiowa i duża płuca dobrze rozwinięte narządy zmysłów szerokie nozdrza ostra kły silnie umięśnione tylne kończyny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upodabnianie się do podłoża udawanie rośliny tworzenie pułapek paraliżowanie ofiary wzbudzanie zainteresowania wapienie przynętą skradanie się atak z ukrycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
udawanie martwego pancerz kolce upodabnianie się do groźnych gatunków kamuflaż substancje toksyczne w ciele
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
antagonistyczna zależność międzygatunkowa w której roślinożerca zjadając części roślin odnosi korzyści a rośliny zwykle podnoszą straty większość roślinożerców żywi się różnorodnym pokarmom na przykład sarny żywią się pędami traw i krzewów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roślinożercy zwykle zjadają tylko część rośliny dlatego rzadko stanowią bezpośrednią przyczynę i śmierci uszkodzony organizm jest jednak osłabiany i może zginąć na przykład na skutek ataku pasożytów takich jak grzyb lub bakterie
|
|
|
Jak bronią się przed zjedzeniem rośliny rozpocznij naukę
|
|
wytwarzają obrone np ciernie i kolce albo upodapniają się do podłoża aby obronić się przed zjedzeniem roślina odstrasza roślinożerców za pomocą substancji chemicznych kilka z nich ma odstraszający zapach i smak lub podrażniają skórę i błony śluzowe
|
|
|
przystosowania organizmów do roślinożerności rozpocznij naukę
|
|
szerokie zęby umożliwiają staranne rozcieranie pokarmu jelita przeżuwacze są dłuższe od jelit zwierząt odżywiającym się innych pokarmem ze względu na konieczność dłuższego trawienia żołądek przeżuwa czy składa się z czterech komór ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zależność w której jeden organizm czyli pasożyt żyje kosztem drugiego organizmu zwanego żywicielem żywiciel jest dla pasożyta źródłem powierzchniwienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żyją na powierzchni ciała swoich żywicieli na przykład kleszcze Piaski czy pchły
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czy ją wewnątrz ciała swoich żywiciel na przykład tasiemca owsiki czytlisty ludzkie
|
|
|
przystosowania organizmów do pasożytnictwa rozpocznij naukę
|
|
narządy czepne duża liczba potomstwa sposoby pobierania pokarmu wytwarzanie substancji chemicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pasożytnicza odżywiająca się krwią kręgowców jeśli nie znajdują się substancje chirurdzyna zapobiegająca krzepnięcie krwi histamina rozgrzewająca naczynia krwionośne żyeiciela substancje znieczulające dzięki której przecięcie jego skóry jest bezbolesna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwana mutualizmem obligatoryjnym jest to związek niezgody do przeżycia obu stronom jeśli jeden z organizmów został nie pozbawiony partnera ginie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mutalizmem fakulatywnym jest to związek który przynosi korzyści obu organizmu ale nie jest warunkiem niezbędnym do ich przeżycia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zależność w której jeden gatunek czerpie korzyści jest obecności drugiego nie wyrządzając mu szkodę ani nie przynosząc korzyści
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór elementów ożywionych i nieożywionych które wzajemnie na siebie wpływają obszar zajmowany przez pojedyncze ekosystem może mieć bardzo różną wielkość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstało bez udziału człowieka i jego wpływ na funkcjonowanie takiego systemów jest ograniczona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstało w wyniku działalności człowieka i są przez niego cały czas przekształcane Należą do nich między innymi pola Sady parki miejskie
|
|
|
Do czego wykorzystujemy ekosystemu rozpocznij naukę
|
|
pozyskiwanie żywności uzyskiwania surowców niematerialne użytkowanie ekosystemu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
producent konsument pierwszego rzędu konsument drugiego rzędu i Konsumenta trzeciego rzędu
|
|
|
poziomy troficzne producenci rozpocznij naukę
|
|
podwaliłam związki organiczne ze związków nieograniczonych producentami są organizmy samożywne do których zalicza się większość roślin Niektóre bakterie oraz część protistów
|
|
|
poziomy troficzne konsumenci rozpocznij naukę
|
|
potrzebne związki organiczne uzyskując innych organizmów konsumentami są organizmy cudzożywne czy ci zwierzęta pozarotnicze oraz grzybnie które bakterie oraz część protistów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w ciągu organizmów z których każdy jest zjadany przez kolejne pierwszym ogniwem łańcucha atomowego są producenci
|
|
|