Wykład 3-4 główne paradygmaty psychologii

 0    38 fiszek    jakubolejnik30
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
(nie)świadomość
rozpocznij naukę
1 intensywne pobudzenie 2 czujność 3 swobodne czuwanie 4 senność 5 lekki sen 6 głęboki sen 7 coma
intensywne pobudzenie
rozpocznij naukę
ograniczenie świadomości i rozproszenie uwagi
czujność
rozpocznij naukę
pełna świadomość i selektywna uwaga
swobodne czuwanie
rozpocznij naukę
płynna uwaga i tendencja do swobodnych skojarzeń
senność
rozpocznij naukę
ograniczenie świadomości, lekkie stany pomroczne
lekki sen
rozpocznij naukę
zniesienie świadomości, marzenie senne
głęboki sen
rozpocznij naukę
całkowite zniesienie świadomości, słaba wrażliwość na symulację
coma
rozpocznij naukę
brak świadomości, niewrażliwość na stymulację
pobudzenie typu a
rozpocznij naukę
energetyczne - rześkość i aktywność a zmęczenie i brak energii
pobudzenie typu b
rozpocznij naukę
afektywne, stres a relaks
zachowanie nieświadome automatyczne
rozpocznij naukę
czynności wegetatywne (odruchy np. kichanie)
zachowanie nieświadome kontrolowane
rozpocznij naukę
nie wiadomo
zachowanie świadome automatyczne
rozpocznij naukę
chodzenie, jazda na rowerze, prowadzenie samochodu
zachowanie świadome kontrolowane
rozpocznij naukę
zdawanie egzaminu, nauczanie, kierowanie
koncepcja psychologiczna człowieka
rozpocznij naukę
jawny lub ukryty zbiór założeń dot. uniwersalnych i ponadczasowych właściwości człowieka proponowany przez dany nurt teoretyczny w psychologii
wspólne założenia psychologicznych koncepcji człowieka
rozpocznij naukę
1 człowiek to WYODRĘBNIONA JEDNOSTKAi pozostaje w relacjach z otoczeniem 2 istnieją obszary PODOBIEŃSTWA między ludźmi 3 pewni ludzie wykazują stabilność swoich właściwości 4 czynniki zewnętrzne w sposób przewidywalny oddziałują na funkcjonowanie ludzi
koncepcje psychologiczne człowieka - pytania
rozpocznij naukę
1 kim jest człowiek 2 jaki jest 3 jakie są podst. mechanizmy jego funkcjonowania 4 jaki jest udział czynników bilogicznych i psycho-społ w rozwoju i funkcjonowaniu człowieka 5 czy jest wolny 6 znaczenie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
człowiek w koncepcji psychoanalitycznej
rozpocznij naukę
człowiek to istota targana WRODZONYMI INSTYNKTAMI, ograniczona przez kulturę, pełna konfliktowości
struktury aparatu psychicznego
rozpocznij naukę
1 id 2 ego 3 superego
podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka - koncepcja psychoanalityczna
rozpocznij naukę
1 popędy/instynkty 2 libido, thanatos
biologia vs uczenie się (psychoanalityczna koncepcja człowieka)
rozpocznij naukę
sposób realizacji popędów zmienia się w życiu zgodnie z biologicznie uwarunkowanym porządkiem
człowiek w koncepcji behawiorystycznej
rozpocznij naukę
istota reaktywna, sterowana przez przeszłe doświadczenia i cechy bieżącej sytuacji
zachowanie człowieka w koncepcji behawiorystycznej
rozpocznij naukę
analizowane w kategoriach: 1 wielkości popędu 2 rodzaju reakcji 3 konsekwencji
podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka - koncepcja behawiorystyczna
rozpocznij naukę
1 popędy (stany determinujące siłę reakcji) 2 bodźce (bezwarunkowe i warunkowe) 3 wzmocnienia (pozytywne, negatywne, kary)
biologia vs uczenie się - koncepcja behawiorystyczna
rozpocznij naukę
1 podstawowe znaczenie uczenia się 2 determinizm przeszłości (historii uczenia się) oraz teraźniejszych sytuacji
człowiek w koncepcji humanistycznej
rozpocznij naukę
wewnątrzsterowny podmiot, immanentnie zdolny do rozwoju i wolności
perspektywa podmiotowa badania psychologicznego - koncepcja humanistyczna
rozpocznij naukę
spotkania 2 osób, pozostających w dialogu, komunikujących się, także z odbiorcami wyników, procesu wymagającego empatii
podstawowe mechanizmy funkcjonowania człowieka - koncepcja humanistyczna
rozpocznij naukę
1 dążenie do rozwoju i potrzeba samoaktualizacji 2 dążenie do uniezależnienia się od zewnętrznego sterowania
samoaktualizacja
rozpocznij naukę
proces dążenia do stawania się tym, kim się jest
psychika człowieka w koncepcji psychoanalitycznej
rozpocznij naukę
psychika obejmuje obszar świadomy, przedświadomy i podświadomy
podstawowe tendencje w rozwoju człowieka
rozpocznij naukę
1 różnicowanie się od innych 2 integrowanie 3 aktualizacja własnego doświadczenia
potrzeby uniwersalne
rozpocznij naukę
1 więzi (opieki, przynależności...) 2 autonomii (samodzielne regulowanie działań) 3 kompetencje (skuteczność i możliwość opanowywania przedmiotów)
specyficzne potrzeby rozwojowe
rozpocznij naukę
1 stabilne otoczenie 2 aktywności zgodne z własną wolą 3 kontakt z nowymi środowiskami społ. 4 ćwiczenie i uznanie kompetencji 5 poszukiwanie tożsamości
biologia vs uczenie się w koncepcji humanistycznej
rozpocznij naukę
1 potrzeby są wrodzone 2 podstawowe znaczenie teraźniejszości
człowiek w koncepcji poznawczej
rozpocznij naukę
podmiot aktywnie przetwarzający informacje, NAIWNY BADACZ RZECZYWISTOŚCI
mechanizmy psychiczne koncepcji poznawczej
rozpocznij naukę
1 antycypacja 2 zachowania podporządkowane przewidywaniu zdarzeń 3 dążenie do redukcji rozbieżności 4 poznawcza oszczędność 5 racjonalność w funkcjonowaniu
system poznawczy osoby - koncepcja poznawcza
rozpocznij naukę
jest zindywidualizowany w efekcie podmiotowej historii doświadczeń i rekonstruowania reprezentacji, nie jest ściśle logiczny ani spójny 3 nie odzwierciedla bezpośrednio rzeczywistości
doświadczenie człowieka - koncepcja poznawcza
rozpocznij naukę
oparte na przeszłości, służy przewidywaniu przyszłości i działaniu w teraźniejszości

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.