psycholingwistyka

 0    76 fiszek    kamilablomkvist
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
cel psycholingwistyki
rozpocznij naukę
poznanie procesów psychicznych, dzięki których ludzie uczą się języka i porozumiewają się nim
psycholingwistyka rozwojowa
rozpocznij naukę
jak dzieci uczą się języka ojczystego
uczenie się języków obcych
rozpocznij naukę
procesy nabywania kolejnych języków
neurony lustrzane
rozpocznij naukę
grupa komórek nerwowych, które stają się aktywne podczas obserwowania jakiejś czynności
Co powoduje uszkodzenie Hipokampu?
rozpocznij naukę
upośledzenie w uczeniu się, on decyduje co trafi do pamięci długo a co krótkotrwałej
uczenie się to
rozpocznij naukę
tworzenie połączeń synaptycznych i rozrastanie się dendrytów
teroria gramatyki generatywno - transformacyjnej
rozpocznij naukę
reguły gramatyczne są regułami ludzkiej kompetencji językowej, wrodzona cecha ludzka
struktura hierarchiczna języka
rozpocznij naukę
zdania, wyrazy, dźwięki można łączyć w nowe wypowiedzi
struktura koherentna języka
rozpocznij naukę
łączeniem symboli rządzą określone zasady
neuropsychologia
rozpocznij naukę
nauka zajmująca się podłożem neurofizologicznym wszelkich funkcji psychicznych
lokalizacja mózgowa funkcji językowych
rozpocznij naukę
okolica Broki i okolica Wernickiego
afazja Broki
rozpocznij naukę
zdania niegramatyczne, osoba ma problemy z powtórzeniem, nie czyta i nie pisze
afazja Wernickiego
rozpocznij naukę
słowotok, pacjent nie widzi problemu w swojej mowie
afazja przewodzenia
rozpocznij naukę
chorzy mówią dużo, ale w sposób niekoherentny
zaburzenia na poziomie fonologicznym
rozpocznij naukę
zaburzenia w koordynacji ruchów artykulacycjych
zaburzenia na poziomie leksykalnym
rozpocznij naukę
trudności z nazwaniem przedmiotów
zaburzenia na poziomie syntaktycznym
rozpocznij naukę
na poziomie percepcji mowy
lateralizacja
rozpocznij naukę
pojęcie, że daną funkcję psychologiczną lub behawioralną pełni w większym stopniu jedna z półkul
lewa półkula
rozpocznij naukę
odpowiada za porównywanie, odbiór czasu, myślenie analityczne
prawa półkula
rozpocznij naukę
uczucia, rozpoznawanie twarzy, melodia
obszar Broki
rozpocznij naukę
odpowiada za produkcję mowy
obszar Wernickiego
rozpocznij naukę
odpowiada za percepcję i rozumienie mowy
krytyczna hipoteza wieku
rozpocznij naukę
przedział czasu rozwojowego najlepiej dostosowanego do nabywania określonego zachowania
afazja anatomiczna
rozpocznij naukę
mowa płynna i poprawna gramatycznie, ale pełna niejasności
afazja globalna
rozpocznij naukę
spowodowana jest urazami wielu obszarów mózgu, pacjenci nie potrafią mówić i słabo rozumieją
dyzartria
rozpocznij naukę
artykulacja jest uszkodzona przez paraliż lub spastyczność mięśni
słuch fizjologiczny
rozpocznij naukę
zdolność odbioru i analizy zjawisk akustycznych, zaburzenie = głuchota
słuch fonematyczny
rozpocznij naukę
zdolność rozpoznawania fonemów i dźwięków charakterystycznych dla danego języka
Co to jest język?
rozpocznij naukę
abstrakcyjny system dźwięków i znaków graficznych dla określonej grupy etnicznej lub społecznej
język ojczysty
rozpocznij naukę
język nabywany w dzieciństwie, język więzi i kraju w którym żyje jednostka
przyswajanie języka
rozpocznij naukę
poszerzenie wiedzy językowej bez większego wysiłku intelektualnego
nauka języka
rozpocznij naukę
wymaga sporego wysiłku intelektualnego, próba zapamiętywania słów i jego znaczenia
etapy rozwoju mowy u dzieci
rozpocznij naukę
melodii, wyrazu, zdania, swoistej mowy dziecięcej
okres melodii (do 1 roku życia)
rozpocznij naukę
płacz, krzyk, głużenie, gaworzenie, pierwsze sylaby
okres wyrazu (1-2 rok życia)
rozpocznij naukę
wymawianie pierwszych samogłosek, tworzenie pierwszych wyrazów
okres zdania (2-3 rok życia)
rozpocznij naukę
dziecko płynnie posługuje się zdaniami, wymawia spółgłoski i samogłoski
okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia)
rozpocznij naukę
swobodnie posługiwanie się mową
wczesne dzieciństwo 0-3 r.ż.
rozpocznij naukę
formy przedwerbalne, pierwsze słowa i krótkie zdania
wiek przedszkolny 3-6 r. ż.
rozpocznij naukę
rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych, zdolność do realizacji intencji
wiek szkolny od 6/7 r. ż.
rozpocznij naukę
mowa pisana i mowa czytana
maksymy konwersacyjne
rozpocznij naukę
mogą ułatwić skuteczne porozumiewanie się
maksyma ilości
rozpocznij naukę
komunikat powinien zawierać tyle informacji ile to konieczne
maksyma jakości
rozpocznij naukę
mówca powinien mówić prawdę
maksyma odniesienia
rozpocznij naukę
mówca nie powinien odbiegać od głównego wątku
maksyma sposobu
rozpocznij naukę
mówca powinien mówić jasno i zrozumiale
asercje
rozpocznij naukę
przedstawianie sądów danej rzeczy
dyrektywy
rozpocznij naukę
wywarcie nacisku, rozkazy, prośby, pozwolenia
komisywy
rozpocznij naukę
obietnice, zobowiązania
ekspresywy
rozpocznij naukę
wyrażanie stanów psychicznych i emocjonalnych
deklaratywy
rozpocznij naukę
określenie za pomocą słów, zmiana stanu rzeczy
uprzejmość pozytywna
rozpocznij naukę
skierowanie uwagi na słuchacza, okazywanie zainteresowania
uprzejmość negatywna
rozpocznij naukę
pesymizm, mówienie ogólnymi regułami, bezosobowe mówienie o sobie i słuchaczu
aspekt lokucyjny
rozpocznij naukę
wyrażanie treści wynikającej z systemu języka, zastosowanie języka bez uwzględnienia sytuacji oraz uczestników aktów mowy
aspekt illokucyjny
rozpocznij naukę
określa nadaną intencję i treść, wiążę się to z tym, co chcemy uzyskać przez daną wypowiedź
aspekt perlokucyjny
rozpocznij naukę
uboczny rezultat aktu komunikacyjnego, zlekceważenie, obraza, skomplementowanie, rozbawienie.
dwujęzyczność
rozpocznij naukę
fakt posługiwania się przez grupę społeczną lub jednostkę równorzędnie dwoma językami w mowie i piśmie
czynniki biologiczne wpływające na funkcjonowanie mowy u dzieci
rozpocznij naukę
uwarunkowania genetyczne, dysfunkcje układu nerwowego lub narządów
czynniki psychologiczne wpływające na funkcjonowanie mowy u dzieci
rozpocznij naukę
stopień inteligencji, emocje, motywacja, zaburzenia, wykształcenia funkcji poznawczej
czynniki środowiskowe wpływające na funkcjonowanie mowy u dzieci
rozpocznij naukę
wykształcenie rodziców, środowisko przebywania dziecka i grupa społeczna do której należy
czynniki odgrywające ważną rolę w procesie przyswajania języka obcego
rozpocznij naukę
motywacja, zdolność do akwizycji językowej, interferencja języka ojczystego, pojemność pamięci, doświadczenie
teoria kognitywna
rozpocznij naukę
akwizycja języka ojczystego to nie dar wrodzony, łączenie akwizycji języka ojczystego z poznawaniem przez dziecko otoczeniem przez działania sensoryczno-motoryczne
teoria natywistyczna akwizycji
rozpocznij naukę
gramatyka uniwersalna umożliwia dziecku kreowanie nowych słów, struktur zdaniowych, których wcześniej nie słyszało. Struktury naszego mózgu działają tak, abyśmy samodzielnie, bez zbędnej pomocy nauczyli się mówić
behawiorystyczna koncepcja akwizycji języka
rozpocznij naukę
każda istota przyswajająca język ojczysty musi być do tego stymulowana, w procesie przyswajania ważne jest pozytywne wzmacnianie
hipoteza przyswajania - uczenia się
rozpocznij naukę
nowa wiedza jest magazynowana w umyśle podświadomie, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nabywamy wiedzę
hipoteza naturalnego porządku
rozpocznij naukę
nabywanie reguł językowych jest przewidywalne, niektóre reguły przyswajamy wcześniej, a inne później
hipoteza monitorowania
rozpocznij naukę
akwizycja inicjuje produkcję języka w postaci mowy i jest odpowiedzialna za naszą biegłość w języku
hipoteza wkładu
rozpocznij naukę
język przyswajamy tylko poprzez kontakt z treściami, które są dla nas zrozumiałe, treści nie mogą być ani zbyt łatwe ani zbyt trudne
hipoteza aktywnego filtra
rozpocznij naukę
negatywne emocje utrudniają przyswajanie języka
teoria kognitywna
rozpocznij naukę
akwizycja języka to nie dar wrodzony
teoria natywistyczna akwizycji
rozpocznij naukę
gramatyka uniwersalna umożliwia dziecku kreowanie nowych słów, struktur, których wcześniej dziecko nie słyszało
behawiorystyczna koncepcja akwizycji języka
rozpocznij naukę
osoba ucząca się języka musi być do tego stymulowana, ważne jest pozytywne wzmacnianie
hipoteza przyswajania / uczenia się
rozpocznij naukę
nie jesteśmy świadomi zachodzenia tego procesu, nabywać język możemy poprzez przyswajanie lub uczenie się
hipoteza naturalnego porządku
rozpocznij naukę
nabywanie reguł językowych jest przewidywalne, niektóre rzeczy przyswajamy najpierw, następne później
hipoteza wkładu
rozpocznij naukę
język przyswajamy tylko poprzez kontakt z treściami, które są dla nas zrozumiałe
hipoteza aktywnego filtra
rozpocznij naukę
negatywne emocje utrudniają przyswajanie językac
czynniki biologiczne wpływające na funkcjonowanie mowy u dzieci
rozpocznij naukę
uwarunkowania genetyczne, dysfunkcje układu nerwowego lub narządów

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.