Pytanie |
Odpowiedź |
1. Przedmiotem badań w analizie ekonomiczno-przestrzennej najczęściej są rozpocznij naukę
|
|
-zasoby ekonomiczne, społeczne, środowiskowe regionu, kraju, jednostki lokalnej -osiągnięte poziomy rozwoju społeczno-przestrzennego obiektów
|
|
|
2. Jakie są najczęściej stosowane w różnych rodzajach badań związanych z przestrzennymi oddziaływaniami podejścia do rozumienia podejścia, przestrzeni” (rodzaje przestrzeni) rozpocznij naukę
|
|
-kulturowa -geodezyjna -geograficzna -społeczna
|
|
|
3. W praktyce badań ekonomiczno-przestrzennych najczęściej wykorzystuje się jako obiekty jednostki rozpocznij naukę
|
|
-pseudonaturalne -oparte na strukturach naturalnych -oparte na podziałach administracyjnych -sztuczne
|
|
|
4. Jaki jest warunek poprawności pomiaru w analizie ekonomiczno-przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-uzyskiwanie takich samych wyników
|
|
|
5. Wskaż typowe sposoby pomiaru wielkości ekonomicznych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
7. Wskaż typowe struktury danych stosowane w badaniach przestrzennych rozpocznij naukę
|
|
-cechy cechy -obiekty cechy -obiekty obiekty
|
|
|
9. Kryteria doboru metod analizy ekonomiczno-przestrzennej ze względu na ich przydatność dla planowania społeczno-gospodarczego i przestrzennego rozpocznij naukę
|
|
-umożliwiają zbadanie istotnych elementów struktury społeczno-gospodarczej obszaru
|
|
|
10. Jakie są zasady doboru cech do wielocechowych badań ekonomiczno- przestrzennych rozpocznij naukę
|
|
-kompatybilność -brak jednakowego charakteru (zmienne ciągle i bierne) -istnienie korelacji międzycechowej
|
|
|
11. Najczęściej stosowane metody standaryzacji cech w analizie ekonomiczno- przestrzennej opierają się na formułach zawierających rozpocznij naukę
|
|
-średnie wartości cech -odchylenie standardowe cech
|
|
|
12. Jakiego rodzaju zjawiska przestrzenne można badać posługując się macierzami danych rozpocznij naukę
|
|
-rozmieszczenie przestrzenne danego zjawiska -kowariancje przestrzenną
|
|
|
13. W jaki sposób możemy prowadzić klasyfikację w analizie ekonomiczno- przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-grupowanie obiektów -podział zbioru obiektów
|
|
|
14. Klasyfikacja dedukcyjna to rozpocznij naukę
|
|
-podział zbioru obiektów i przypisanie ich do klas
|
|
|
15. Wskaż etapy procedury wydzielania klas rozpocznij naukę
|
|
-redukcja wymiarów przestrzenni obserwacji -wybór metody i techniki klasyfikacji
|
|
|
16. Najprostsza metoda klasyfikacji w analizie ekonomiczno-przestrzennej to rozpocznij naukę
|
|
podział dychotomiczny zbioru
|
|
|
17. Diagram podobieństwa to metoda rozpocznij naukę
|
|
-porządkowania macierzy podobieństwa
|
|
|
18. Wskaż metody służące do wydzielania klas typologicznych w analizie ekonomiczno- przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-współczynników podobieństwa -dendrografu wielokryterialnego
|
|
|
19. Elementami tzw. Kryterium Z. Hellwiga są następujące wielkości rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
20. Stosując do badań tzw. Tabelę znaków - ile cech (charakterystyk) obiektów jest analizowana rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
21. Wskaż typowe metody analizy rozkładu przestrzennego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
22. Do wspólnych elementów algorytmów stosowanych w metodach taksonomicznych należą rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
23. Posługując się tzw. Sum standaryzowanych – czy odległości od wzorca mają tu zastosowanie rozpocznij naukę
|
|
-wyznacza się średnią arytmetyczną z wartości standaryzowanych cech odpowiadających poszczególnym obiektom – nie mają -dokonuje się najpierw standaryzacji zmiennych – nie mają
|
|
|
24. Na poziomie regionalnym jednostki NUTS powinny być porównywalne pod względem -powierzchni rozpocznij naukę
|
|
-liczby mieszkańców -statusu administracyjnego
|
|
|
25. Procedury normalizacyjne - wskaż założenia metody polegającej na rangowaniu zmiennych rozpocznij naukę
|
|
-zastępowanie realizacji zmiennych diagnostycznych ich rangami -uporządkowanie obserwacji zgodnie z rosnącymi wartościami zmiennych
|
|
|
1. Wskaż metody służące do wydzielania klas typologicznych w analizie ekonomiczno- przestrzennej: rozpocznij naukę
|
|
-taksonomia wrocławska -tzw. Diagram Czekanowskiego
|
|
|
2. Określ główne cechy metody taksonomicznej, którą opracował Jerzy Perkal rozpocznij naukę
|
|
-pozwala uporządkować jednostki przestrzenne względem siebie na osi liczbowej -odwołuje się do rzeczywistych wielkości cech -identyfikuje odległości pomiędzy obiektami o liniowym uporządkowaniu
|
|
|
3. Jaki jest główny cel stosowania porządkowania liniowego w badaniach odnoszących się do przestrzeni rozpocznij naukę
|
|
-uszeregowanie obiektów w kolejności od najlepszego do najgorszego -pozwala na ustalenie hierarchii obiektów -uporządkowanie obiektów wg kryterium poziomu zjawiska złożonego
|
|
|
4. Jaki jest warunek poprawności pomiaru w analizie ekonomiczno-przestrzennej -istotność statystyczna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
5. Ile etapów zwykle obejmuje procedura kwalifikacyjna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
6. Procedury normalizacyjne - wskaż założenia metody polegającej na rangowaniu zmiennych rozpocznij naukę
|
|
-zastępowanie realizacji zmiennych diagnostycznych ich rangami -uporządkowanie obserwacji zgodnie z rosnącymi wartościami zmiennych
|
|
|
7. Analiza ekonomiczno-przestrzenna najczęściej zajmuje się rozpocznij naukę
|
|
-rozmieszczeniem zasobów jednostek przestrzennych -strukturą przestrzenną zmiennych -poszukiwaniem powiązań pomiędzy rozmieszczeniem charakterystyk obiektów
|
|
|
8. Jakie stosuje się kryteria diagnostyczności cech rozpocznij naukę
|
|
merytoryczne statystyczne
|
|
|
9. Analiza przy użyciu tzw. Tabeli znaków daje dobre efekty badawcze, jeżeli liczba analizowanych cech wynosi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
10. Zaznacz kryteria doboru metod analizy ekonomiczno-przestrzennej ze względu na ich przydatność dla planowania rozpocznij naukę
|
|
-istnienie zinterpretowanych przykładów wcześniejszych zastosowań -duże możliwości interpretacyjne statystyczno-analityczne i kartograficzne
|
|
|
11. Jaki jest główny cel klasyfikacji indukcyjnej rozpocznij naukę
|
|
-grupowanie obiektów z klasy
|
|
|
12. Jakie są zasady doboru charakterystyk cech do wielocechowych (wielozmiennych) badań ekonomicznoprzestrzennych rozpocznij naukę
|
|
-możliwość wyrażania wartości cech w wielkościach relatywnych
|
|
|
13. Najczęściej stosowane metody standaryzacji cech opierają się na formułach zawierających rozpocznij naukę
|
|
-wartości rzeczywiste cech -odchylenie standardowe cech
|
|
|
14. Jakim kryteriom powinno odpowiadać prowadzenie wartościowej poznawczo klasyfikacji rozpocznij naukę
|
|
-zupełności -rozłączności
|
|
|
15. Wskaż etapy procedury wydzielania klas rozpocznij naukę
|
|
-redukcja wymiarów przestrzeni obserwacji -wybór metody i techniki klasyfikacji
|
|
|
16. Siła unifikująca i różnicująca w układach wielkości miast – kiedy można mówić o przewadze tej pierwszej rozpocznij naukę
|
|
-gdy siła unifikująca przewyższa siłę różnicującą, analizowany układ osadniczy zawiera mała liczbę małych miejscowości -gdy siła unifikująca przewyższa siłę różnicującą występuje znaczna liczba miejscowości dużych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nomenklaturę Jednostek Terytorialnych dla Celów Statystycznych
|
|
|
18. Wskaż wśród wymienionych najprostszą metodę klasyfikacji rozpocznij naukę
|
|
-wyodrębnienie dwóch części zbioru z uwzględnieniem wartości granicznej
|
|
|
19. Do czego używa się diagramu podobieństwa w analizie ekonomiczno-przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-jest to metoda estymacji podobieństwa obiektów z uwzględnieniem wielu cech
|
|
|
20. Jakie typy jednostek przestrzennych (obiektów) można stosować w analizie ekonomiczno-przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-naturalne -pseudonaturalne -sztuczne
|
|
|
21. Wskaż typowe sposoby pomiaru wielkości ekonomicznych rozpocznij naukę
|
|
-porządkowanie -numerowanie
|
|
|
23. LAU (Local Administrative Units – EUROSTAT) - wskaż główne cechy tego typu jednostek przestrzennych rozpocznij naukę
|
|
-pokrywają obszar gospodarczy najlepiej rozwijających krajów EU -pokrywają cały obszar gospodarczy krajów UE
|
|
|
24. Jakie są ważniejsze przekształcenia wyjściowych zmiennych naturalnych rozpocznij naukę
|
|
-stałe indeksy dynamiki -jednorodne wskaźniki natężenia
|
|
|
25. Do jakich celów używa się tzw. Kryterium Z. Hellwiga rozpocznij naukę
|
|
-określenie odległości krytycznej w podziale dendrytu najbardziej podobnych obiektów
|
|
|
26. Wskaż najczęściej stosowane metody wskaźnikowe w analizie ekonomiczno- przestrzennej rozpocznij naukę
|
|
-kombinacja odchylenia standardowego -pośredniego rangowania -wskaźnika syntetycznego
|
|
|