Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
stanowisko głoszące, że prawda jest zmienna, stopniowalna i że zależy od tego, kto coś twierdzi i w jakich okolicznościach (sofiści)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztuka mowienia (sofiści)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie istnieje jedna prawda, wszystko zależy od punktu widzenia (sofiści)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czy w naszym świecie – obok przedmiotów indywidualnych, takich jak kamienie czy budynki – istnieją również przedmioty ogólne, czyli tak zwane uniwersalia. Kandydatami na uniwersalia są tu przede wszystkim własności, takie jak bycie czerwonym czy kulistym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyn moze być moralnie akceptowalny nawet wówczas, gdy rodzi zły skutek o ile ten zły skutek nie był bezpośrednim celem działania. św. Tomasz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspólne działanie mające na celu zblizenie sie do prawdy i wzajemne wzbogacenie wiedzy o porudzanych kwestiach
|
|
|
metoda zbijania - elenktyczna rozpocznij naukę
|
|
polegała na zbijaniu argumentów rozmówcy. Sokrates udawał podziw dla wiedzy swojego rozmówcy, czym usypiał jego czujność. Pozornie niewinne pytania sprawiają, że rozmówca zaczyna błądzić, przeczyć samemu sobie i popadać w absurd i aporię.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od szczegółu do ogółu. na podstawie obserwacji wielu przypadków potrafimy odkryć prawdę ogólną (Sokrates)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność Sokratesa do wyciagania od swoich rozmówców samodzielnych przemyśleń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyłącznie wewnetrzna wartość. cecha bardzo indywidualna. należało ja rozwijać w zgodzie z samym sobą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
etyka soktatesa. cnota jest nauką i tylko przez rozum i wiedzę czlowiek jest w stanie odróżnić dobro od zła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprowadzanie czynu moralnego wyłącznie do rangi aktu poznania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cnota nie ma konkretnego znaczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sokratejska etyka zostawia jednostkę na pastwę losu, nie dając żadnego kryterium etycznego do ktorego można by sie odnieść
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to powszechny cel ludzkich dążeń, szczęście polegające na posiadaniu najwyższej miary rozmaicie pojmowanych dóbr;
|
|
|
kluczowe skladniki moralności u Sokratesa rozpocznij naukę
|
|
- panowanie nad sobą, -wewnętrzna wolność, -ideał samowystarczalności mędrca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka o bycie. powstała w celu rozwiania problemu konfliktu miedzy jednością a wielością. byt jrst wieczny i niepodzielny
|
|
|
teoria form (teoria idei) rozpocznij naukę
|
|
Teza, że ponad zmiennym światem rzeczy materialnych istnieje świat prawdziwego bytu złożony z wiecznych i niezmiennych Form (Idei
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaprzeczenie zmysłom i doświadczeniu jako źródłu poznania, ktore jest wyłączną domeną rozumu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- poziom niewiedzy, - poziom mniemania, - poziom episteme
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypomnienje. przed urodzeniem dusza nieśmiertelnie przebywa w duszami bogów. po narodzinach zapomina o tym ale doswoadcza różnych rzeczy, bedacych kopiami form i budzi to w duszy wspomnienia
|
|
|
państwo idealne platona sklada sie z rozpocznij naukę
|
|
strażników filozofów, strażników pomocników, obywateli wytwórców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa polegająca na reali- stycznej i racjonalnej ocenie rzeczywistości, analizowaniu możliwości i podejmowaniu ta- kich działań i decyzji, które będą skuteczne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeznaczone dla wtajemniczonych (uczniów). fizyka, metafizyka, logika, nauki przyrodnicze,...
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeznaczone dla szerokiego grona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
logika, fizyka, fizjologia fierwsza, etyka i polityka, estetyka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawieranie się czegoś w czymś
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podstawowy element języka, który odnosi sie bezpośrednio do rzeczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzone ze słów, zlożone wypowiedzi znaczące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozumowanie, w którym prwne zdania są konieczną konsekwencją innych zdań. opiera sie na dedykcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najważniensza z kategorii. zakłada istnienie i rządzi wszystkimi pozostałymi. Arystoteles
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określa substancje. to takie cechy które nie mogą się zmieniać ponieważ gdyby się tak stało dana substancja nie byłaby już tą samą substancją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określa substancje. to takie właściwości które nie definiują istoty substancji
|
|
|
3 rodzaje dusz wg Arystotelesa rozpocznij naukę
|
|
dłuższe wegetatywną posiadają rośliny, zwierzęta posiadają dusze zmysłową, ludzie posiadają duszę rozumną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Arystoteles obserwował świat i wyciągał racjonalne wnioski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
według Arystotelesa jest to zazwyczaj coś co znajduje się w połowie jest złotym środkiem między dwiema skrajnościami jednej wynikającej z nadmiaru drugiej z niedostatku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojęcie filozoficzne oznaczające zjawisko tworzenia iluzorycznych wartości oraz ocen moralnych jako rekompensaty własnych niemocy i ograniczeń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
negacja, odrzucenie jako wartości tego co naprawdę jest wartością pierwszym nihilizmem jest chrześcijaństwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tłumaczone jako miłość ale również jako przyjaźń. jest to słowo które jest używane do nazywania silnych emocji uczuć do innej osoby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tłumaczone jako miłość ale również pragnienie
|
|
|