Pytanie |
Odpowiedź |
świadome ruchy dowolne są związane z czynnością...? rozpocznij naukę
|
|
1. górnego neuronu ruchowego, 2. układu piramidowego, 3. ruchowych nerwów opuszkowych i rdzeniowych
|
|
|
w drodze piramidowej objaw rozpocznij naukę
|
|
scyzoryka: NAP. SPASTYCZNE
|
|
|
w drodze pozapiramidowej objaw: rozpocznij naukę
|
|
rury ołowianej, koła zębatego=SZTYWNOŚĆ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dr siatkowato-rdzeniowa boczna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dr korowo-siatkowato-rdzeniowa przysrodkowa rozpocznij naukę
|
|
hamowanie PROSTOWNIKOW, pobudzanie ZGINACZY
|
|
|
dr korowo-pokrywowo-rdzeniowa rozpocznij naukę
|
|
koordynuje ruchy oczu, głowy i obręczy barkowej
|
|
|
dr przedsionkowo-rdzeniowa rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziury w polach wzrokowych(skotoma), trudność w umiejscowieniu widzianych obiektów, halucynacje wzrokowe, trudności z pisaniem/czytaniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia słuchu, rozumienia mowy, wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe I wzrokowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trudności w rozumieniu mowy(afazja Wernickiego=czuciowa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepodzielność uwagi, zła orientacja przestrzenna, zła koordynacja ruchu oczu i rąk, symultagnozja, apraksja wzrokowa-nieumiejetnosc skupienia wzroku na punkcie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieodróżnianie kierunków, dyskalkulią, anomia, agrafia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostronne zaniedbanie, brak świadomości niektórych obszarów przestrzeni i części ciała
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrata możliwości poruszania częściami ciała, afazja Broki=ruchowa. lewy=depresja, prawy=zadowolenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
złudzenia węchowe ich zanik, nadpobudliwość, niepokój
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
problemy z utrzymaniem równowagi i postawy ciała, brak koordynacji ruchów(asynergia), niezgrabnosc, hipotonia, niewyraźna mowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
śródmózgowie, most, rdzeń przedłużony, problemy z koordynacją, ruchami, zaburzenia snu, bezdech
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akt utrzymania osiągania lub przywracania stanu równowagi w trakcie utrzymywania postawy lub wykonywania aktywności
|
|
|
kontrola postawy odbywa się rozpocznij naukę
|
|
Za pomocą czynności automatycznych, uk. przedsionkowy i mozdzek
|
|
|
faza kontroli posturalnej rozpocznij naukę
|
|
mobilność, stabilność = równowaga, mobilność na stabilność=r. nastawcze, zręczność=podporowe obronne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płaszczyzna w której ciało człowieka jest podparte to znaczy posiada stały kontakt z ciała z podłożem płaszczyzna podparcie zmienia się wraz z ontogenezą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie środka ciężkości ciała i wszystkich innych punktów antropometrycznych w przód = nazywamy jego fazą aktywną, fazą reaktywną jest wykonanie kroku i ruchy kończyn górnych, jest automatyczny i ekonomiczny, rytmiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdolność neuronów i zbioru neuronow do dostosowania swojej aktywnosci do zmian w srodowisku lub we wzorcach ich uzytkowania, reorganizacja, adaptacja, zmienność, samonaprawa, uczenie się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to fizjologiczna funkcja układów ciała włączając funkcję psychologiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
części ciała na przykład organy kończyny i ich składowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykonywanie zadania lub akcji przez jednostkę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaangażowanie w sytuację życiową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ekonomiczna i ergonomiczna praca terapeuty, dawkowanie oporu własnym tułowiem, optymalny opór, współpraca między terapeutą a pacjentem
|
|
|
uszkodzenie ośrodkowego neuronu ruchowego rozpocznij naukę
|
|
rozkład piramidowy nieproporcjonalny osłabienie sprawności, spastyczność, klonus, odruch Babińskiego
|
|
|
uszkodzenie obwodowego neuronu ruchowego rozpocznij naukę
|
|
rozkład korzeniowy zgodnie z przebiegiem nerwów obwodowych lub globalnych, zanik w przewlekłym uszkodzeniu, napięcie prawidłowe lub zmniejszone, występują fascykulacje, odruchy ścięgniste są osłabione, występują odruchy brzuszne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uposledzenie funkcji mowy(czuciowa=Wernicki, ruchowa=Broka), PROGRAMOWANIE MOWY
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia mowy spowodowane nieprawidłowościami aparatu wykonawczego(mowa niewyraźna, bełkotliwa, zamazana)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niezborność ruchów, obniżona koordynacja ruchowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uposledzenie precyzyjnych, skomplikowanych ruchów, powód neurologiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opór manualny, i radiacja, trakcja, stretch, aproksymacja, normalna kolejność ruchu, mechanika ciała terapeuty, kontakt wzrokowy, słowny, manualny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmierna ruchomość stawów, hipermobilność stawów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidłowe, wzmożony napięcie mięśni, opór przy biernym rozciąganiu mięśni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podwyższone napięcie mięśniowe podczas ruchów zginania i prostowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niezdolność wykonywania naprzemiennych ruchów, np ruchy rękami(nawracanie i odwracanie) zachowaniem odpowiedniego tempa
|
|
|
atetoza(uk. pozapiramidowy przy uszkodzeniu OUN) rozpocznij naukę
|
|
zmienne napięcie mięśniowe, ruchy mimowolne w proksymalnych lub dystalnych odcinkach ciała – dystonia, sztywność, drżenie spoczynkowe
|
|
|
objaw uszkodzenia OUN w układzie piramidowym rozpocznij naukę
|
|
wzmożone napięcie mięśniowe – spastyczność, zaburzenie wykonywania i kontroli ruchu w dowolnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidłowa kontrola tułowia, zaburzenia odbioru i przetwarzania bodźców, nieprawidłowe odruchy, zaburzenia analizy planowania i wykonywania ruchu, zaburzenia orofacjalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
udary, uraz z czaszkowo-mózgowe, SM, oraz rdzenia kręgowego, PD, polineuropatię, dystrofie, guzy mózgu i rdzenia kręgowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyczyny udaru: niedokrwienie – zakrzep, zator, krwotok – nadoponowy, podoponowy, wewnątrzmózgowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od łańcucha zamkniętego do otwartego, od ruchu globalnych do ruchu selektywnych, od proksymalnych do dystalnych, od dużej płaszczyzny podporu do małej, wolne ruchy do Szybkich ruchów, z pozycji niskich do wysokich, fazy podporową później przenoszenia
|
|
|
PNF-techniki agonistyczne rozpocznij naukę
|
|
rytmiczne pobudzanie ruchu: odtwarzanie, replikacja ruchu, kombinacja skurczów izotonicznych, strech
|
|
|
PNF-techniki antagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
dynamiczna zwrotność ciągła, stabilizacja zwrotna, rytmiczna stabilizacja
|
|
|
ruchy hamujące w spastycznosci(PNF z zajęć) rozpocznij naukę
|
|
elewacja i depresja łopatki i miednicy, przetaczanie, masywne zgięcia tułowia, odwodzenie i zginanie w stawach barkowych, zginanie biodra i kolana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwyrodnienie utraty neuronów w jądrze ogoniastym i skorupie
|
|
|
choroba neuronu ruchowego SM rozpocznij naukę
|
|
1. stwardnienie zanikowe boczne (spastyka, wzmożony odruchy, osłabienie mięśni), 2. postępujące porażenie opuszkowe(mm. opuszkowe, ślinienie, dysartia, dysfagiq, zab. oddechowe), 3. postępujący zanik mm(niedowład kkd), 4. pierwotne stwardnienie boczne
|
|
|
uszkodzenie nerwów obwodowych rozpocznij naukę
|
|
polineuropatie, zespół post – polio, neuropatie ruchowe-czuciowe, urazy splotów, zespół Guillaina-barrego(GBS)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zmiany zwyrodnieniowe włókien mięśniowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
męczliwość mięśni, choroba autoimmunologiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
strukturalne, elektrofizjologiczny, biomechaniczne uszkodzenie włókien mięśniowych poprzecznie prążkowanych lub tkanki łącznej, zanik mięśni – proksymalnie!!!
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dystrofia miotoniczna – osłabienie zanik dystalnych mięśni kończyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pacjent cały czas patrzy w jedną stronę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
które zjawisko u pacjenta jest ostrzeżeniem przez zbliżającym sje omdleniem w czasie pionizacji biernej? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
afazja Wernickiego występuje przy uszkodzeniu...? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie najrzadziej powstają odleżyny przy lezeniu na plecach? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
specyficzne, mieszalne, akceptowalne, realistyczne, terminowe
|
|
|
przeciwwskazaniem do podjęcia terapii z pacjentem neurologicznym będzie: rozpocznij naukę
|
|
niewydolność krążeniowo-oddechowa
|
|
|
co nie jest Celem leczenia ułożeniowego dla porażonej kończyny pacjenta rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pasjan który nie rozumie poleceń To pacjent z: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
objawem występującym przy napięciu spastycznym to objaw: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badanie podmiotowe – wywiad chorobowy
|
|
|
zmiany pozycji ułożeniowej u pacjenta leżącego dokonuje się po upływie: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
fascykulacja występują przy uszkodzeniu: rozpocznij naukę
|
|
obwodowego neuronu ruchowego
|
|
|
Głównym celem wolnej aproksymacji będzie działanie na rzecz: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
technika irradiacji jest zaliczana do: rozpocznij naukę
|
|
pracy pośredniej z pacjentem
|
|
|
badanie fizjoterapeutyczne: podmiotowe i przedmiotowe ma na celu: rozpocznij naukę
|
|
określić problem funkcjonalny
|
|
|
para podium najbardziej przydatne będzie u pacjenta z: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
w kończynie górnej napięcia spastyczne powoduje rozpocznij naukę
|
|
Synergia zgięciową stawów kończyny górnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niedowład prawej lub lewej strony ciała
|
|
|
według KiF przeciwwskazania bezwzględne oznaczone są: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
to jest przykładem badania dodatkowego dla fizjoterapii rozpocznij naukę
|
|
czyli płaszczyznowa analiza chodu
|
|
|
co jest przeciwwskazaniem do pionizacji pacjenta do pozycji stojącej? rozpocznij naukę
|
|
świeży krwotoczny udar mózgu
|
|
|
nieumiejętność wypowiedzenia zdania ale swoboda w jego napisaniu jest najbardziej charakterystyczna dla rozpocznij naukę
|
|
|
|
|