Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
klasyczna, modalna, deontyczna, niemonotoniczna, podważalna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakteryzuje przede wszystkim zwolenników pozytywizmu prawniczego, rozumowanie na podstawie metodologii nauk ścisłych
|
|
|
Podejście antyformalistyczne rozpocznij naukę
|
|
Argumentacyjne (rozum praktyczny) - zwolennicy teorii argumentacji prawniczej, uważają że rozumowanie prawnicze ma charakter autonomiczny, uważają że wypowiedzi prawne nie mogą być rozpatyrywane w kategorii prawdy i fałszu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W ramach logiki rozpatrujemy sposób rozumowania prawników oraz analizujemy go pod kątem logicznym
|
|
|
Ujęcie postulatywne (normatywne) rozpocznij naukę
|
|
Postulujemy sposób, w jaki prawnicy powinni rozumować
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wykorzystanie logiki prawniczej do uzasadniania rozstrzygnięć sądowych i analiz prawnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stosowana do kontekstu odkrycia - działań prawników, które poprzedzają wydanie decyzji - znalezienie przesłanek dla owych decyzji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
System prawa jest często rekonstruowany przy uwzględnieniu pewnych postulatów logicznych - w szczególności, gdy system posiada sprzeczności i braki (system musi być niesprzeczny i zupełny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Reguły interpretacyjne; reguły walidacyjne; reguły inferencyjne systemu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wyznaczają sposób interpretacji językowej, systemowej i funkcjonalnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rozstrzygają kwestie kolizji normatywnych - między normami np. lex posterior derogat legi priori)
|
|
|
Reguły inferencyjne systemu rozpocznij naukę
|
|
Mają charakter quasi-logiczny, nie są to bezpośrednio reguły logiki formalnej, ale pewną logikę można w tych regułach dostrzec
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Logikę nazw; najwyższe prawa myślenia (zasada tożsamości, zasady sprzeczności, zasada wyłączonego środka); Sylogizm kategoryczny i modalny; Odróżnienie możliwośći jednostronnej i dwustronnej; wnioskowanie z sylogizmu kategorycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zawierają funktory "musi" lub "może"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zasada tożsamości (principium identiatis); zasada niesprzeczności (principium non contraditionis); zasada wyłączonego środka (principium tertio exclusi)
|
|
|
Zasada tożsamości (principium identitatis) rozpocznij naukę
|
|
Oznaczana wzorem P<->P - każdy byt jest tym, czym jest, ponieważ nie może być czymś innym (problem z nazwami pustymi)
|
|
|
Zasada niesprzeczności (principium non contradictionis) rozpocznij naukę
|
|
Ujmowana wzorem ~(p^~p) Mówi ono, zaprzeczenie koniunkcji zdania z jego negacją jest prawdziwe, ponieważ koniunkcja: p ∧ ¬ p jest zdaniem sprzecznym. "Niepodobna, ażeby coś zarazem było i nie było"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mówiącą, iż żadnemu przedmiotowi nie może zarazem przysługiwać i nie przysługiwać ta sama cecha, tzn. byt jest niesprzeczny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twierdzącą, że dwa sądy, z których jeden przyznaje danemu przedmiotowi daną cechę, a drugi nie przyznaje temu przedmiotowi tej cechy, nie mogą być zarazem prawdziwe; „zdania sprzeczne nie mogą być zarazem prawdziwe”, ~ (p ^ ~p)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głoszącą, że dwa przekonania, którym odpowiadają dwa sądy sprzeczne, nie mogą istnieć w tym samym czasie w jednym umyśle; „ niepodobna, aby ktokolwiek był jednocześnie przekonany o tym samym, że jest i że nie jest ”.
|
|
|
Zasada wyłączonego środka (principium tertio exclusi) rozpocznij naukę
|
|
zapisywane jest wzorem: p∨¬p. dla dowolnego zdania "p" albo prawdziwe jest ono samo, albo prawdziwe jest jego zaprzeczenie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zasada w rozumowaniach zakresowych. Co jest prawdziwe dla wszystkich jest prawdziwe dla poszczególnych
|
|
|
Zasada racji dostatecznej (leibniz) rozpocznij naukę
|
|
Zasada dot. możliwości uzasadniania twierdzeń, które wygłaszamy - teoria/stwierdzenie są warte tyle, co ich uzasadnienie.
|
|
|
Zasada podwójnego przeczenia (negacji) rozpocznij naukę
|
|
Podwójna negacja prowadzi do asercji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tylko gdy z prawdy robi się fałsz 1->0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Założyciel Zenon z Kition, Chryzyp z Soloi, Diodoros Kronos - Stoicy - twórcy pierwszego pełnego systemu logiki zdań (jeżeli ... to ...), definicje negacji, koniunkcji, alternatywy rozłącznej (także wieloczłonowej), logika oparta na aksjomatach
|
|
|
Modus Ponendo Ponens (MPP) rozpocznij naukę
|
|
Jeżeli pierwsze to drugie; ale pierwsze: więc drugie ((p →q) ^ p) →q
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeżeli pierwsze to drugie; ale nie drugie: więc nie pierwsze,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rzeczy abstrakcyjne istnieją niezależnie od umysłu. Będąc realistami i rozważając pojęcie sprawiedliwości, zakładamy iż pojęcie sprawiedliwości istnieje rzeczywiście i ma określoną naturę, którą możemy poznać.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rzeczy abstrakcyjne to zależne od umysłu pojęcia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tylko słowa są uniwersalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
~p → (p →q) lub częściej p →(~p →q) - z fałszu wynika wszystko. Implikacja w której poprzednikiem jest zdanie fałszywe jest zawsze prawdziwa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie należy mnożyć bytów ponad konieczność - powinno się redukować teorie do jak najprostszych
|
|
|
Gottfried Wilhelm Leibniz rozpocznij naukę
|
|
Projekt uniwersalnego języka symbolicznego - characteristica universalis; prekursor myślenia informatycznego, idea stworzenia maszyny liczącej; Definicja identyczności (x i y są identyczne wtedy i tylko wtedy gdy posiadają te same własności)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Logika Formalna - dziedzina badająca i ustalająca schematy rozumowań niezawodnych (rozumowań w których dochodzi do transmisji prawdy z przesłanek na wnioski); zdania modalne; zdania analityczne i syntetyczne; zdania a priori i a posteriori
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Orzekają coś już zawartego w podmiocie np. Kawaler nie ma żony.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdania rozszerzające - wychodzą poza wiedzę czysto językową, orzekają coś niezawartego w podmiocie np. Jan ma dwie siostry.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznajemy je niezależnie od naszego doświadczenia - nie potrzebujemy potwierdzenia prawdziwości tych zdań za pomocą zmysłów czy obserwacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są rezultatem wcześniejszego doświadczenia ludzkiego - to doświadczenie stanowi uzasadnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Negacja Koniunkcji i negacji alternatywy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Negacja koniunkcji jest równoważna alternatywie negacji ~(p^q) <-> (~p v ~q)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Negacja alternatywy jest równoważna koniunkcji negacji ~(p v q) <-> (~p ^ ~q)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przedstawiciel empiryzmu brytyjskiego; koncepcja indukcji eliminacyjnej (metodologia nauk - kanon jedynej zgodności); teoria nazw - wykład o nazwach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Typ rozumowania redukcyjnego określany jako wnioskowanie od szczegółu do ogółu - wnioskowanie o prawdziwości racji z prawdziwości następstw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tzw. schematy wnioskowania indukcyjnego. Miały pomóc w rozwiązaniu problemu indukcji. Pozwalają ustalić związki przyczynowe między występowaniem zjawisk różnego rodzaju.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotyczy związków pomiędzy przyczyną a skutkiem danego zjawiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma miejsce wtedy, kiedy możemy wskazać warunki niezbędne do zaistnienia danej sytuacji;
|
|
|
Kanon zmian towarzyszących rozpocznij naukę
|
|
możemy zastosować wówczas, kiedy zaobserwujemy zmiany w natężeniu zjawiska w zależności od sytuacji towarzyszących;
|
|
|
Idea funkcji prawdziwościowej rozpocznij naukę
|
|
funkcji, której dziedziną jest nie zbiór liczb (jak przy funkcjach matematycznych) lecz dwa byty abstrakcyjne, obecnie zwane wartościami logicznymi: prawda (V,1) i fałsz (F,0)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bada schematy rozumowań niezawodnych (rozumowań które "nie gubią prawdy")
|
|
|
Logiczna teoria języka (semiotyka logiczna) rozpocznij naukę
|
|
Ogólna teoria znaku i znaczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nauka o metodach nauk - analiza czynności i rezultatów badawczych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rozumowanie, w którym przesłanka potrzebna do tego, aby rozumowanie było poprawne logicznie, nie została wypowiedziana Np. Dzisiaj jest poniedziałek -> jutro jest wtorek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wnioskowanie, w którym głównym funktorem jest implikacja (której celem jest wyrażenie, iż mamy do czynienia z wnioskowaniem). Po lewej stronie formuły sylogizmu hipotetycznego są przesłanki wnioskowania, po prawej jest wniosek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
KRZ, klasyczny rachunek predykatów, KRP jest nadbudowane nad KRZ. Obydwa z tych rachunków obowiązują te same zasady.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie jest to logika dwuwartościowa (0/1) lub gdy jest probabilistyczna (w %); dotyczy wypowiedzi, które nie posiadają wartości logicznej np. logiki pytań; logika nie spełnia jakiegoś z podstawowych praw logiki klasycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ogólna teoria znaku i znaczenia dzieli się na trzy działy
|
|
|
Syntaktyka/Syntaksa (gramatyka) (semiotyka logiczna) rozpocznij naukę
|
|
Najbardziej abstrakcyjna; bada relację pomiędzy znakami na poziomie struktury, reguły poprawnego przekształcania i budowania wyrażeń językowych.
|
|
|
Semantyka (semiotyka logiczna) rozpocznij naukę
|
|
Średnio abstrakcyjna; bada relację między symbolem a jego znaczeniem oraz jego odniesieniem (przedmiotem o którym symbol może być orzekany).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Najmniej abstrakcyjna; bada relację między znakami a tymi, którzy je nadają lub odbierają oraz rzeczywistością "trójkąt komunikacji". Dopiero na poziomie pragmatyki można mówić o funkcji performatywnej
|
|
|
Norma według Johna Austina rozpocznij naukę
|
|
Norma jako rozkaz suwerena + nawyk posłuchu - interpretacja na płaszczyźnie czysto syntaktycznej
|
|
|
Norma według szkoły poznańskiej, Zygmunta Ziembińskiego rozpocznij naukę
|
|
Wyrażenie (jednoznacznie) określające kto, w jakich okolicznościach, jak powinien się zachować - norma definiowana na płaszczyźnie semantycznej - skupiamy się na treści normy - znaczeniu
|
|
|
Norma według Jerzego Wróblewskiego rozpocznij naukę
|
|
Wypowiedź której znaczeniem jest wzór powinnego zachowania - definiowana na płaszczyźnie semantycznej - skupiamy się na treści normy/znaczeniu
|
|
|
Norma według Marka Zirk-Sadowskiego rozpocznij naukę
|
|
Norma jako wypowiedź, która spełnia funkcję wpływającą (sugestywną) wobec adresatów, nakłaniając ich do pewnego zachowania - definiowana na płaszczyźnie pragmatycznej (przez funkcję jaką spełnia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ostatnia z dyscyplin w ramach logiki; nauka o metodach nauk (analiza czynności i rezultatów badawczych) Dwa typy metodologii: Metodologia pragmatyczna i metodologia apragmatyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Czynności badawcze (metody prowadzenia badań naukowych przez naukowców)
|
|
|
Metodologia apragmatyczna rozpocznij naukę
|
|
Analizy rezultatów - tez, twierdzeń itp.
|
|
|
Zasada racji dostatecznej rozpocznij naukę
|
|
"nic nie istnieje bez racji, zaś każda prawda może i powinna zostać uzasadniona za pomocą prawd pierwotniejszych"; ZRD to jedno z najwyższych praw myślenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Język jako system znaków, scharakteryzowany przez słownik, reguły gramatyczne oraz semantyczne (znaczeniowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Język etniczny np. polski angielski niemiecki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Cechy języków naturalnych rozpocznij naukę
|
|
Spontaniczność; Wyrażenia definiowane ostensywnie (wskazują jego desygnat); Uniwersalność; Wyrażenia okazjonalne (np. dzisiaj); zmienność znaczeń; nadmiarowość; intensjonalność
|
|
|
Zdania w sensie logicznym rozpocznij naukę
|
|
Posiadają wartość logiczną (0 lub 1); normy, dyrektywy, problem wypowiedzi niezupełnych - trzeba konkretyzacji lub kwantyfikacji; Zdania analityczne i zdania syntetyczne; zdania aprioryczne i zdania aposterioryczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(język pierwszego stopnia) to język w którym odnosimy się do rzeczywistości pozajęzykowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(język drugiego stopnia) to język służący do opisu jakiegoś innego języka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
język w którym formułowane są teksty prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
język w którym analizowane są teksty prawne, w którym mówimy o prawie (metajęzyk w stosunku do języka prawnego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Język jako system znaków mający charakter konwencji (faktu społecznego) - badany synchronicznie (badany w danym momencie) lub diachronicznie (analizy historyczno-porównawcze)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zalicza się do niego język prawny i prawniczy; wypowiadanie, komunikacja, praktyczne posługiwanie się langue
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdolność danego człowieka do tworzenia wyrażeń w danym języku, rozumienia go (przede wszystkim natvie speakerzy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykonawstwo językowe; akty komunikacji możliwe dzięki posiadaniu linguistic performance
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Aby zrozumieć wyrażenie, musimy wyjść poza język
|
|
|
Semantyka niereferencjalna rozpocznij naukę
|
|
Wyjście poza język nie jest konieczne dla zrozumienia wyrażenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nurt ten przyjmuje, iż norma posiada wartość poznawczą i można mówić o niej w kategoriach prawdy/fałszu. W nurcie tym wyodrębniamy dwie strategie: supernaturalizm i naturalizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u podstaw norm leżą pewne fakty i/lub zjawiska empiryczne. Norma wyraża relacje o charakterze faktycznym, mo być redukowana do faktów empirycznych.
|
|
|
Nurt antykognitywistyczny rozpocznij naukę
|
|
nurt ten zakłada, iż normy nie posiadają jednoznacznej wartości poznawczej prawda/fałsz. Dwie strategie to tutaj: emotywizm i preskryptywizm
|
|
|
Emotywizm (nurt antykognitywistyczny) rozpocznij naukę
|
|
wypowiedzi o charakterze normatywnym nie posiadają żadnej wartości poznawczej, są pewną fikcją znaczenia, mają wpływ na nasze zachowanie, ale nic nie znaczą (czyste emotywy).
|
|
|
Preskryptywizm (nurt antykognitywistyczny) rozpocznij naukę
|
|
z jednej strony normy nie mają znaczenia opisowego/poznawczego z drugiej posiadamy pewne analogie przypisujące im analogony prawdziwości.
|
|
|
Klasyczna teoria prawdy (teoria korespondencyjna/zgodności) - Arystoteles rozpocznij naukę
|
|
Prawdziwość zdania polega na jego zgodności z rzeczywistością (wiodąca teoria prawdy, jedyna "niekryterialna" - nie podaje kryterium prawdziwości)
|
|
|
Kryterialne koncepcje prawdy rozpocznij naukę
|
|
Prawdziwość zdania polega na spełnieniu przez zdanie (myśl) pewnych kryteriów
|
|
|
Teoria oczywistości (zagadnienie prawdy) - Kartezjusz rozpocznij naukę
|
|
"myślę, więc jestem" - oczywistość to coś jasnego i wyraźnego; oczywistość jest kryterium prawdy, jeśli coś nie jest jasne i wyraźne to nie może być prawdziwe
|
|
|
Koherencyjna teoria prawdy - rozpocznij naukę
|
|
Wiek XIX - kryterium prawdy jest spójność ze zdaniami wcześniej uznanymi za prawdziwe (spójność to niesprzeczność plus powiązanie treściowe)
|
|
|
Pragmatyczna teoria prawdy - William James rozpocznij naukę
|
|
Kryterium prawdziwości jest użyteczność (zdanie jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy gdy jest użyteczne)
|
|
|
Teoria zgody powszechnej - Jurgen Habermas rozpocznij naukę
|
|
Kryterium prawdziwości jest powszechna zgoda (nie wszyscy żyjący ludzie muszą się na nie zgadzać - byłoby to nierealistyczne, powinni się zgadzać wszyscy eksperci w danej dyscyplinie)
|
|
|
Teoria konsensualna prawdy rozpocznij naukę
|
|
Kryterium prawdziwości jest konsens uzyskany racjonalnym dyskursem praktycznym
|
|
|
Semantyczna koncepcja Alfreda Tarskiego rozpocznij naukę
|
|
Najsłynniejsza, XX-wieczna teoria prawdy. Zdanie stwierdzające "p" jest prawdą tylko i tylko wtedy gdy p jest prawdą -
|
|
|
Prawda w sensie ontologicznym - św. Augustyn rozpocznij naukę
|
|
Prawdziwe jest wszystko to, co istnieje
|
|
|
Kumulatywizm (koherencyjna koncepcja prawdy) rozpocznij naukę
|
|
Każde nowe odkrycie jest tylko wzbogaceniem istniejących już teorii - kumulatywistyczna zasada korespondencji - nowa teoria, żeby zostać przyjętą musi wchłonąć starą teorię jako swój szczególny przypadek
|
|
|
Antykumulatywizm (koherencyjna koncepcja prawdy) rozpocznij naukę
|
|
Nauka to proces, który rozwija się poprzez krytykę tego, co zastane i formułowanie nowych teorii, a więc przez przełamanie paradygmatu - rewolucję naukową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wyraz lub wyrażenie jest nazwą = nadaje się na podmiot lub orzecznik w zdaniu "X jest Y"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to każdy przedmiot, o którym (w stosunku do którego) można orzec zgodnie z prawdą językową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zbiór wszystkich desygnatów danej nazwy
|
|
|
Zbiór w sensie dystrybutywnym rozpocznij naukę
|
|
Zbiór elementów posiadających wspólne cechy
|
|
|
Zbiór w sensie kolektywnym rozpocznij naukę
|
|
Zbiór elementów należących do całości złożonej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rola kontekstu (decyduje o tym jakie desygnaty zaliczamy do zakresu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Składają się z jednego wyrazu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Składają się z jednego lub dwóch wyrazów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nazwy przedmiotów (rzeczy oraz osób), oraz czegoś co sobie wyobrażamy jako rzecz albo osobę np. Bóg Olimpijski ((np. KREDENS))
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Każda nazwa, która nie jest nazwą konkretną np. Burza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie posiadają ani jednego desygnatu np. Krasnoludek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Posiadają pojedynczy desygnat np. Adam Mickiewicz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Posiadają dwa lub więcej desygnatów np. sosna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nazwa nie posiadająca definicji słownikowej, znaczenia językowego - nie da się zidentyfikować jej desygnatu wyłącznie za pomocą wiedzy językowej np. Katowice, Alpy, Merol
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Posiada znaczenie językowe i definicję słownikową np. górnik, auto, śnieżyca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Powstaje z połączenia indywidualnej i generalnej - jest nieco bardziej zbliżona charakterem do nazwy indywidualnej, bo znajomość wiedzy językowej nie wystarcza zidentyfikować desygnat nazwy hybrydowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ma "pusty brzeg" np. prawnik - takie co do których użytkownik nie ma wątpliwości czy może je nazwać tą nazwą czy nie KAŻDA NAZWA PUSTA JEST OSTRA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ma "niepusty brzeg" Użytkownik ma wątpliwości językowe czy może tak nazwać np. stary przyjaciel (od jakiego progu staje się on stary)
|
|
|
Rodzaj nieostrości - Skalarna rozpocznij naukę
|
|
Jedna własność stopniowalna - stary pies, młody pies
|
|
|
Rodzaj nieostrości - Wielokierunkowa rozpocznij naukę
|
|
(wiele własności stopniowalnych): katastrofa
|
|
|
Rodzaj nieostrości - Wielostronna rozpocznij naukę
|
|
(pole semantyczne): sprawca–współsprawca-sprawca kierowniczy–podżegacz–pomocnik–nieostre niejasne granice pomiędzy jednym pojęciem a drugim będącym na tym samym polu semantycznym
|
|
|
Rodzaj nieostrości - Struktura otwarta rozpocznij naukę
|
|
potencjalna nieostrość: otwarta struktura pojęć np.: prawnych i prawniczych to potencjalna nieostrość–podważalność np.: pojazd (zakaz pojazdów w parku)
|
|
|
Skrajny realizm pojęciowy rozpocznij naukę
|
|
"spór o uniwersalia" - Wywodzi się od Platona - realizm - pojęcia abstrakcyjne istnieją realnie; skrajny pojęcia abstrakcyjne istnieją samoistnie (mają desygnaty w formie idei) i nie potrzebują żadnego nośnika
|
|
|
Umiarkowany realizm pojęciowy rozpocznij naukę
|
|
Wywodzi się od arystotelesa - umiarkowany bo pojęcia abstrakcyjne mają desygnaty ponieważ mają nośniki - inne byty, którym można przypisać to pojęcie - pojęcia abstrakcyjne istnieją niesamoistnie np. sprawiedliwość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nazwy abstrakcyjne posiadają desygnaty, ale tymi desygnatami są wyłącznie pewne treści umysłowe (brak desygnatów w świecie realnym) np. desygnatem nazwy „mądrość” jest pojęcie mądrości, istniejące w naszym umyśle.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazwy abstrakcyjne są wyłącznie nazwami i nie posiadają żadnych desygnatów (tzn. wszystkie nazwy abstrakcyjne są nazwami pustymi)
|
|
|
Synonimy (definicja w sensie logicznym) rozpocznij naukę
|
|
Nazwy równoznaczne, tzn. zakresy tych nazw są identyczne (np. dobrobyt - dostatek)
|
|
|
Homonimy (definicja w sensie logicznym) rozpocznij naukę
|
|
Wyrazy wieloznaczne, których poszczególne znaczenia nie są ze sobą powiązane (np. golf, granat)
|
|
|
Polisemy (definicja w sensie logicznym) rozpocznij naukę
|
|
wyrazy wieloznaczne, których poszczególne znaczenia są ze sobą powiązane treściowo (np. okno - w budynku albo okno programu komputerowego) - wyspa - masa lądowa lub wyspa kuchenna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stosunki między zakresami nazw
|
|
|
Klasa uniwersalna (uniwersum) rozpocznij naukę
|
|
Jest to zbiór pełny (każdy przedmiot/desygnat należy do tego zbioru) np. student (S) i nie-student (S') = zbiór pełny (uniwersum)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zachodzi gdy zakresy nazw A i B są identyczne (wzajemne zawieranie się zakresów - np. auto i samochód)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zachodzi gdy nazwa jest nadrzędna względem B (zakres nazwy B zawiera się w zakresie nazwy A) np. Prawnik i Adwokat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zachodzi gdy nazwa A jest podrzędna względem B (nazwa A zawiera się w nazwie B) np. Adwokat i Prawnik (JEST TO PRZECIWIEŃSTWO NADRZĘDNOŚCI)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Specyficzny stosunek zakresowy (jedyny w którym występują wszystkie 4 KATEGORIE) des. AB, A'B, AB' i A'B' np. Poliglota i Prawnik ___ Zakres nazwy A nie zależy od B i vice wersa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Od niezależności różni się tym, że nie ma w nim klasy nie-A, nie-B (A'B') np. Lekarz i Nie-kardiolog
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zachodzi gdy całe uniwersum składa się z zakresów nazw A i B i się wzajemnie wykluczają (B=A') np. Kobieta i mężczyzna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zakresy nazw A i B nie pokrywają się w żadnym stopniu np. Włoch i Francuz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Logika Erotetyczna - Kazimierz Ajdukiewicz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To wyrażenie zbudowane z partykuły pytajnej oraz zdania w sensie logicznym lub fragmentu takiego zdania zakończone pytajnikiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Funkcja zdaniowa, wyznaczona przez treść pytania i partykułe pytajną
|
|
|
Pytania pozbawione schematu odpowiedzi rozpocznij naukę
|
|
Pytania otwarte np. co sądzisz o kampanii prezydenckiej?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Partykuła "czy" lub inwersja; mogą być jedno- lub dwuczłonowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zawierają inne niż "czy" partykuły
|
|
|
Pytania rozstrzygnięcia dwuczłonowe rozpocznij naukę
|
|
Mają dwie możliwe odpowiedzi (tak/nie), które pozostają w sprzeczności
|
|
|
Pytania rozstrzygnięcia jednoczłonowe rozpocznij naukę
|
|
Mają 3 lub więcej możliwych odpowiedzi, które pozostają w przeciwieństwie np. Czy Wisła przepływa przez Kraków, Wrocław i Poznań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Posiada schemat odpowiedzi - każde pytanie rozstrzygnięcia jest zamknięte (max 2 odp.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie posiada schematu odpowiedzi - każde pytanie otwarte jest pytaniem dopełnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chodzi nam o uzyskanie jednej informacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chodzi nam o uzyskanie więcej niż jednej informacji
|
|
|
Pytanie właściwie postawione rozpocznij naukę
|
|
Pytanie którego założenie (twierdzenie, którego prawdziwość przyjmujemy, gdy stawiamy na serio dane pytanie) jest prawdziwe/trafne
|
|
|
Pytanie niewłaściwie postawione rozpocznij naukę
|
|
Pytanie, którego założenie (twierdzenie, którego prawdziwość przyjmujemy, gdy stawiamy na serio dane pytanie) jest fałszywe/mylne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Może polegać na nakierowaniu odpowiadającego na udzielenie określonej odpowiedzi, przekazywanie pewnych, nieznanych lub zapomnianych przez odpowiadającego informacji/wpływanie na jego oceny lub stosunek do czegoś
|
|
|
Eroteza (pytanie retoryczne) rozpocznij naukę
|
|
Nie oczekujemy odpowiedzi uznając ją za oczywistą (wyraża pogląd lub sugestię) - np. czy wiesz która jest godzina?! (do hałasującego w nocy)
|
|
|
Erotema (pytanie retoryczne) rozpocznij naukę
|
|
Wymaga jednoznacznej odpowiedzi - tak albo nie i służy zdobyciu przewagi w dyskusji/sporze np. Czy mnie kochasz?
|
|
|
Ajtiologia (pytanie retoryczne) rozpocznij naukę
|
|
Zadanie pytania sobie samemu i udzielenie na nie oczywistej odpowiedzi (?) np. Czy można przyjąć, że mój klient przyznał się do popełnienia przestępstwa? Oczywiście że nie.
|
|
|
Aporia (pytania retoryczne) rozpocznij naukę
|
|
Retoryczne wyrażenie (zazwyczaj pozornych wątpliwości lub niepewności np. Czy ta okrutna zbrodnia ma pozostać bez kary?
|
|
|
Odpowiedzi prawdziwe/fałszywe rozpocznij naukę
|
|
Odpowiedź prawdziwa zgodna z rzeczywistością, fałszywa jest niezgodna z rzeczywistością - czasem powyższe kryteria krzyżują się z kryterium subiektywnym (odpowiedzi szczere/nieszczere)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Odpowiedź właściwa (ścisła, bezpośrednia) to zdanie zbudowane wg. schematu odpowiedzi, w którym niewiadoma pytania X jest zastąpiona przez jakąś wartość, należącą do zakresu niewiadomej pytania)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To każda odpowiedź o innej budowie lub w której zastąpiono niewiadomą pytania X przez wartość nie należącą do zakresu niewiadomej pytania (kto odkrył amerykę? - nie wiem)
|
|
|
Odpowiedź całkowita wprost rozpocznij naukę
|
|
Odpowiedź właściwa (zgodna ze schematem z niewiadomą zastąpioną przez wartość należącą do zakresu niewiadomej pytania)
|
|
|
Odpowiedzi całkowite nie wprost rozpocznij naukę
|
|
Odpowiedź z której wynika odpowiedź właściwa np. Jaki obywatel Polski zdobył nagrodę Nobla z fizyki? - "Polka, która odkryła rad i polon."
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pozwala wykluczyć niektóre odpowiedzi właściwe (ale nie jest całkowitą nie wprost) - np. Nie był nim Jan Czochralski
|
|
|
Odpowiedzi znoszące fałszywe (mylne, błędne) założenia pytania rozpocznij naukę
|
|
np. Kto jest królem Francji - Francja nie jest królestwem i nie ma aktualnie króla
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zależność która zachodzi pomiędzy przedmiotami; symbol xRy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rówieśnictwo, pokrewieństwo, bycie starszym, bycie wyższym, stosunki zakresowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zbiór wszystkich podmiotów (poprzedników relacji) pozostających w określonej relacji z innymi przedmiotami (następnikami relacji)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zbiór wszystkich następników relacji do których co najmniej jeden przedmiot (poprzednik relacji) pozostaje w określonej relacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Suma dziedziny i przeciwdziedziny relacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Relacja odwrotna; relacja, która zachodzi między y a x
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np równość w zbiorze liczb
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dana relacja nigdy nie jest zwrotna np. relacja bycia przodkiem - nikt nie może być własnym przodkiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dana relacja może być zwrotna lub może nie być zwrotna, w zależności od tego, w jakim obszarze pola relacji ją rozpatrujemy np. Relacja darzenia sympatią - można darzyć siebie samego sympatią lub nie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zakres nazwy X taki sam jak zakres nazwy Y (np. zakres nazwy ziemniak równoważny nazwie kartofel)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Relacja funkcjonuje w obie strony: ta sama relacja zachodząca pomiędzy x i y (xRy) zachodzi pomiędzy y i x (yRx)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Relacje przeciwsymetryczne rozpocznij naukę
|
|
Typy relacji które nigdy nie są symetryczne np bycie starszym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dana relacja może być symetryczna lub może nie być symetryczna, w zależności od tego, w jakim obszarze pola relacji ją rozpatrujemy np. bycie lubianym
|
|
|
Przechodniość (tranzytywność) rozpocznij naukę
|
|
Czy jeżeli dana relacja zachodzi pomiędzy x i y oraz y i z too zachodzi pomiędzy x i z
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np bycie starsym (matka starsza od córki, córka starsza od syna, matka starsza od syna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dana relacja może być przechodnia lub może nie być przechodnia, w zależności od tego, w jakim obszarze pola relacji ją rozpatrujemy np. Bycie znajomym/najbliższym sąsiadem
|
|
|
Relacje przeciwprzechodnie rozpocznij naukę
|
|
Dana relacja nigdy nie jest zwrotna np. bycie matką, bycie babcią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Czy relacja zachodzi (w jakimś kierunku) pomiędzy dwoma dowolnymi elementami jakiegoś zbioru (to czy relacja jest spójna czy nie zależy od tego, na jakim określona jest zbiorze)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Np. Relacja bycia większym w zbiorze liczb naturalnych - wybranie dwóch dowolnych liczb z takiego zbioru gwarantuje wybranie jednej mniejszej i drugiej większej - relacja bycia większym będzie spajać wszystkie pary elementów w zbiorze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. bycie starszym w zbiorze, w którym są rówieśnicy - "na dwoje babka wróżyła" - nie gwarantuje zajścia relacji bycia starszym pomiędzy członkami tej pary (można wybrać rówieśników)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwrotna, symetryczna i przechodnia (np. rówieśnictwo w zbiorze ludzi)
|
|
|
Relacja słabo porządkująca rozpocznij naukę
|
|
Przeciwzwrotna, przeciwsymetryczna, przechodnia i niespójna (np bycie starszym w zbiorze w którym są rówieśnicy)
|
|
|
Relacja silnie porządkująca rozpocznij naukę
|
|
Przeciwzwrotna, przeciwsymetryczna, przechodnia i spójna (bycie starszym w zbiorze, w którym nie ma rówieśników)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Proces myślowy, polegający na dobraniu nazw podrzędnych do nazwy, której zakres dzielimy w ten sposób, żeby zakresy tych nazw podrzędnych się wykluczały, a ich suma dawała zakres nazwy dzielonej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dokonywany w oparciu o naturalne kryterium, co sprawia że desygnaty należące do zakresów takich naturalnych podziałow są do siebie zwykle podobne na wielu płaszczyznach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dokonywany w oparciu o sztuczne kryterium, co sprawia że desygnaty należące do zakresów takich sztucznych podziałów zwykle mają niewiele wspólnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Całość dzielona (nazwa, której zakres dzielimy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kryterium (podstawa) podziału; aby podział był poprawny, musi mieć jedno ostre kryterium
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rodzaj podziału logicznego - podział zakresu nazwy na desygnaty posiadające pewną cechę i te jej nie posiadające (np. podział zwierząt na słonie i nie-słonie) - zawsze jest poprawnych podziałem logicznym, ponieważ zawsze jest zupełny i rozłączny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wielostopniowy (skrzyżowany) podział logiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uporządkowanie oparte na podobieństwie do pewnego przedmiotu wzorcowego, zwanego "typem idealnym"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To instrument myślowy, pozwalający na opracowanie danych empirycznych w drodze ich systematyzacji np. Arnold Schwarzenegger, Mariusz Pudzianowski - "typy idealne" dla pojęcia atletyczny
|
|
|
Typy legitymizacji władzy państwowej rozpocznij naukę
|
|
Charyzmatyczna, tradycyjna, legalistyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wedle rodzajów, stylizacji, budowy, funkcji (celów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przedmiotowej - język przedmiotowy; semantycznej - tylko definiendum w cudzysłowie np. "leukocyt" to...; słownikowej definiendum i definiens w cudzysłowie np. "leukocyt" to "..." (gdy nie ma cudzysłowia to język przedmiotowy)
|
|
|
Podział definicji według budowy rozpocznij naukę
|
|
Definiendum - człon definiowany; spółka definicyjna - zwrot wyrażający identyczność lub równoważność; Definiens - człon definiujący
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zbudowana wedle schematu definiendum+spółka definicyjna+definiens - wizualnie składa się z jednego zdania - charakteryzuje warunek eliminowalności/przekładalności - można stosować przemiennie definiendum i definiens
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Definicje równościowe w których definiendum występuje tylko ten wyraz/wyrażenie, które jest definiowane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Definicja składająca się z rodzaju i różnic; A jest to B mające cechy C - wybiera się rodzaj jak najbliższy gatunkowi który definiuje.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
definicje przez wyliczenie (zakresowe lub enumeratywne) np. definicja ordynacji podatkowej: za członków rodziny podatnika uważa się zstępnych, wstępnych itd.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Definicje równościowe w których definiendum występuje wyraz/wyrażenie definiowane w otoczeniu innych wyrazów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każda definicja, która ma budowę nieprzystającą do schematu definicji równościowej (definiendum+spójka definicyjna+definiens). Może być więcej niż jednozdaniowa.
|
|
|
Definicje cząstkowe (częściowe) rozpocznij naukę
|
|
wyjątkowo dozwolona do użytku przez prawodawcę. Podaje tylko niektóre kryteria zastosowania definiowanego terminu = termin definiowany pozostaje nieostry.
|
|
|
Definicje indukcyjne (rekurencyjne) rozpocznij naukę
|
|
składają się z 2 części: warunku wyjściowego (przedmioty do zakresu nazwy definiowanej) i warunku indukcyjnego (pośrednio wskazuje inne przedmioty należące do zakresu przez wskazanie relacji, w jakiej pozostają z przedmiotami w kierunku wyjściowym
|
|
|
Definicje przez postulaty (aksjomatyczne) rozpocznij naukę
|
|
Składają się z 2 lub więcej zdań zawierających wyrażenie definiowane. prawdziwe (jako aksjomaty) a nie prawdziwe w relacji do rzeczywistości) i zgodnie z semantyką polskiego języka prawnego i ich współprawdziwość określa znaczenie wyrażenia definiowanego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stwierdzające istnienie pewnego stanu rzeczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stwierdzające konieczność (albo niemożliwość) pewnego stanu rzeczy (Kp)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stwierdzające możliwość (albo niekonieczność) pewnego stanu rzeczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Możliwe, że p implikuje, że możliwe że ~p (np. Jan zakocha się w Zosi. Możliwe że "jan nie zakocha się w Zosi")
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nie wyklucza konieczności (logia modalna przyjmuje)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Każdy człowiek musi umrzeć/ Jan może zdać egzamin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Konieczne, że każdy człowiek umrze/ Możliwe, że Jan musi umrzeć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdania stwierdzające, że pewien czyn jest nakazany, zakazany lub dozwolony z uwagi na normy pewnego systemu
|
|
|
Uzasadnianie bezpośrednie rozpocznij naukę
|
|
Spostrzeżenia, obserwacje, eksperymenty naukowe, konwencje terminologiczne, oczywistość, intuicja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Więcej niż jedna przesłanka -> wniosek/wnioski (np. wnioskowanie z sylogizmu kategorycznego)
|
|
|
Wnioskowanie entymematyczne rozpocznij naukę
|
|
Wniosek W wynika entymematycznie ze zbioru przesłanek P1... Pn ze względu na przesłankę Pn+1
|
|
|