Pytanie |
Odpowiedź |
co to jest popyt w ochronie zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
popyt jest to potrzeba konsumenta, popyt są to ludzie którzy chcą skorzystać z usług medycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
popyt na zdrowie(jedna z form usługi medyczne), popyt na usługi zdrowotne (potrzeba świadczeń przy określonych ich cenach), popyt pierwotny (chęć świadczeń przez społeczność), popyt wtórny (odzew na popyt pierwotny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wsk. ekonomiczny (dochody, ceny, czas), wskaźnik demog. (wiek, poziom świadom.), potrzeby zdrow. (stan zdrowia) potrzeby psych-soc. (stan psych, pacjenta i chęć zdrowia,)
|
|
|
Co to jest podaż w ochronie zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
miejsca które umożliwiają usługi medyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość pieniędzy w systemie, liczba kadry medycznej, dostępność technologii, dostępność wiedzy,
|
|
|
jakie są rodzaje potrzeb? rozpocznij naukę
|
|
fizjologiczne, bezpieczeństwa (zdrowotne), przynależności, uznania, samorealizacji,
|
|
|
definicja potrzeb zdrowotnych: rozpocznij naukę
|
|
zakłócenia w stanie zdrowia wymagające interwencji
|
|
|
rodzaje potrzeb zdrowotnych? rozpocznij naukę
|
|
rzeczywiste, subiektywne, wyrażone, nie wyrażone, uświadomione, nie uświadomione, zaspokojone lub niezaspokojone
|
|
|
do czego podobna jest ocena stanu zdrowia i dlaczego? rozpocznij naukę
|
|
góra lodowa. konkretna jednostka chorobowa = wierzchołek. większość jest pod powierzchnią wody (potrzeby niewyrażone)
|
|
|
co to system ochrony zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
skoordynowany zespół do realizacji świadczeń (profilaktycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych)
|
|
|
Jaki ma cel system ochrony zdrowia rozpocznij naukę
|
|
zabezpieczenie i poprawa stanu zdrowia jednostki zbiorowości
|
|
|
Jakie są elementy systemu ochrony zdrowia rozpocznij naukę
|
|
konsument, płatnik, producent
|
|
|
jakie są zależności między potrzebami zdrowotnymi a systemem ochrony zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
1. czynnikiem motywującym do zachowań zdrowotnych jest konsument (pacjent) 2. czynnikiem umożliwiającym te działania jest świadczeniodawca (producent). 3. kryterium alokacji środków jest płatnik
|
|
|
jak kwalifikujemy modele systemów ochrony zdrowia? rozpocznij naukę
|
|
1. źródło finansowania 2. rola państwa 3. posiadania zasobów do prowadzenia świadczeń 4. zasady działania
|
|
|
Jak działają poszczególne modele? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to jest system mieszany rozpocznij naukę
|
|
stworzony przez konwergencję systemów
|
|
|
jakie asy w rękawie trzyma państwo na ochronę zdrowia rozpocznij naukę
|
|
władza, pieniądze, autorytet, przymus, regulacje prawne
|
|
|
zalety odpowiedzialności państwa w ochronie zdrowia rozpocznij naukę
|
|
prawo do opieki zdrowotnej, równość dostępu nie płacisz a dostajesz
|
|
|
wady rządu państwa w ochronie zdrowia rozpocznij naukę
|
|
limity, koszty administracyjne, pacjent nie równa się zleceniodawca, wady systemowe
|
|
|
Jakie mogą być wady systemowe i ich definicje rozpocznij naukę
|
|
*nadużycie czyli nad konsumpcja świadczeń zdrowotnych, **moralny hazard brak ryzyka konsekwencji swojego zachowania *niepotrzebne zabiegi. **odwoływanie wizyt = marnowanie terminów
|
|
|
jakie są mechanizmy sprzedaży na rynku rozpocznij naukę
|
|
brak dokładnej informacji: jakości, rodzaju, cenie, przyszłości produktu; oraz brak doskonałej konkurencji i wady systemowe
|
|
|
jakie mogą być wady systemowe i ich definicje rozpocznij naukę
|
|
*asymetria informacji nierówny rozkład informacji pacjent lekarz **relacja agencji lekarz podejmuje decyzję za pacjenta
|
|
|
Czego dotyczy doskonała konkurencja rozpocznij naukę
|
|
*konkurencja o czynniki pracy **konkurencja o usługi *dostępność, informacje specjalistyczne **jakość cena
|
|
|
jakie są koszty w ochronie zdrowia i przykłady rozpocznij naukę
|
|
*koszty pośrednie, **koszty bezpośrednie (medyczne, niemedyczne) i ***niemierzalne * zmniejszona produktywność na przykład zwolnienia lekarskie **leczenie typu leki badania, koszty choroby typu transport medyczny ***ból cierpienie typu straty fizyczne i psychiczne
|
|
|
jak finansowane są świadczenia rozpocznij naukę
|
|
kontrakty, negocjacje, konkurs ofert
|
|
|
jak finansowani są świadczeniodawcy rozpocznij naukę
|
|
retrospektywnie i perspektywnie
|
|
|
finansowanie retrospektywne co to i +, i - rozpocznij naukę
|
|
jest to zwrot poniesionych kosztów czyli opłata za usługę. (+): umożliwia podwyższenie jakości i ilości usług (-): dodatkowe niepotrzebne usługi medyczne, płatnik nie jest w stanie oszacować wydatków
|
|
|
Z czego składa się finansowanie perspektywne rozpocznij naukę
|
|
stawka kapitalistyczna(dochód), budżet lokalny osobodzień (od pobytu chorego w szpitalu) hospitalizacje (wg. liczby i rodzaju procedur), wg liczby przyjętych pacjentów(unik ciężkich przypadków), jednorodne grupy pacjentów(opł. od przebytych chorób).
|
|
|
czynniki obciążające finanse w ochronie zdrowia rozpocznij naukę
|
|
wiek, stopa rozproszenia pacjentów, samotność i starość pacjenta, pacjent alkoholowy, pacjent z zepsutym układem ruchowym.
|
|
|
jaki model systemu ochrony zdrowia jest w Polsce rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy jakich modeli łączy polski system ochrony zdrowia i jakie one są rozpocznij naukę
|
|
ubezpieczeniowy: (składki, równość w świadczeniu dawców pub. i pryw. możliwość wyboru świadczeniodawców przez świadczeniobiorców), budżetowy: (centralny płatnik (NFZ) ustala stawki, bezpłatność świadczeń)
|
|
|
z czego finansowany jest system ochrony zdrowia w PL rozpocznij naukę
|
|
składki 7,75%, budżet na procedury wysoko specjalistyczne, ubezpieczenie indywidualne na komercję
|
|
|
minusy polskiego systemu ochrony zdrowia rozpocznij naukę
|
|
brak pieniędzy i dokładniej wyceny świadczeń, słaba dostępność do świadczeniodawców, nierówny status placówek pub. i pryw., monopol płatnika
|
|
|
Co to jest Monopol w polskim systemie zdrowia rozpocznij naukę
|
|
NFZ ustala wszystko.
|
|
|
Czym kieruje się ubezpieczenie zdrowotne w Polsce rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie są zasady ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce rozpocznij naukę
|
|
wolny wybór świadczeniodawców, ubezpieczycieli i dostępu do świadczeń, samorządność NFZ, samofinansowanie, gospodarność i celowość działania, kontrola państwa
|
|
|
Czy zawsze trzeba płacić składkę żeby zostać ubezpieczonym rozpocznij naukę
|
|
można być współfinansowanym lub w pełni finansowanym.
|
|
|
kto jest ubezpieczony dzięki składce współfinansowaniu z budżetu, albo ubezpieczony przez budżet rozpocznij naukę
|
|
skladka (pracujący, prow. dział gosp., cudzoziemcy w Polsce, emeryci i renciści, bezrobotni) współfinansowani (sędziowie i prokuratorzy, rolnicy indywidualni, duchowni), ubesp. przez budżet (uchodźcy, inwal. wojenni, studenci, uczniowie szkół wychow)
|
|
|
Co to znaczy być współfinansowanym rozpocznij naukę
|
|
część kosztów ubezpieczenia pokrywa państwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
procent przychodów, procent zasiłków z pomocy społecznej, procent zasiłków dla bezrobotnych, 75% wynagrodzenia (dział. gosp.)
|
|
|
kto kwalifikuje się do współbezpieczenia rozpocznij naukę
|
|
małżonkowie, dzieci poniżej 18 lat, inni krewni w tym samym domu
|
|
|
Jak zgłosić chęć ubezpieczenia rozpocznij naukę
|
|
do NFZ za pośrednictwem zus-u lub bezpośrednio
|
|
|
Jakie są obowiązki płatnika rozpocznij naukę
|
|
opłaca i rozlicza składki na każdy miesiąc, za nieopłacone składki KRUS lub ZUS pobiera odsetki
|
|
|
kto ma prawo do świadczeń rozpocznij naukę
|
|
ubezpieczeni, osoby przed miesiącem do wygaśnięcia ubezpieczenia, studenci do 4 miesiecy od zakończenia szkoły.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świadczenia finansowane ze składek (podstawowe badania), świadczenia finansowane z budżetu (wyspecjalizowane szczepienia), świadczenia nie finansowane ze środków publicznych (chirurgia plastyczna natura terapia nadprogramowe szczepienia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
całkowity dobrostan umożliwiający normalne funkcjonowanie organizmu i adaptacje do zmian środowiska, zdolność do pełnienia ról społecznych i harmonia w otoczeniu
|
|
|
Co daje zdrowie w społeczeństwie rozpocznij naukę
|
|
zdrowie jest zasobem który gwarantuje rozwój społeczeństwa i środkiem do osiągnięcia wyższej jakości życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fizyczne, psychiczne, społeczne, duchowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stabilna sytuacja polityczna, dobry system ekonomiczny, zasoby naturalne w państwie, edukacja, środowisko, zatrudnienie, korzystanie z praw obywatelskich, warunki mieszkania i pracy, wykształcenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
współzależność stanu zdrowia do warunków życia i trosk
|
|
|
definicja Zdrowia Publicznego rozpocznij naukę
|
|
troska o zachowanie zdrowia społecznego, zorganizowany wysiłek społeczny służący do ochrony i promocji zdrowia
|
|
|
kogo i do czego tyczy się zdrowie publiczne rozpocznij naukę
|
|
odnosić się do jednostki rodziny społeczeństwa, wszystkie aspekty zdrowia społecznego
|
|
|
z czego finansowany jest zdrowie publiczne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rodzaje zdrowia publicznego i jej współzależności rozpocznij naukę
|
|
teoria i praktyka, razem rozwiązują problemy populacji
|
|
|
cztery fazy rozwoju zdrowia publicznego rozpocznij naukę
|
|
1. public health movement XIX wiek, 2. rozwój sanitarny i urbanistyczny XIX wiek, 3. era terapii XIX wiek, 4. zdrowie publiczne metoda lalonda 1970
|
|
|
podział zadań profilaktycznych w sprawie publicznym według WHO rozpocznij naukę
|
|
profilaktyka pierwotna, wczesna, pośrednia, wtórna,
|
|
|
co wchodzi w skład profilaktyki wczesnej rozpocznij naukę
|
|
zbieranie informacji, odrzucenie złych nawyków społ
|
|
|
Co wchodzi w skład profilaktyki pierwotnej rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie ryzyka powstawania chorób ograniczenie kominów wydalających CO2
|
|
|
Co wchodzi w skład profilaktyki pośredniej rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie rozprzestrzeniania się chorób
|
|
|
Co wchodzi w skład profilaktyki wtórnej rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie następstw choroby
|
|
|
podział profilaktyki zdrowotnej według Logana rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co wchodzi w skład pierwszej fazy logana rozpocznij naukę
|
|
zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób
|
|
|
Co wchodzi w skład drugiej fazy Logana rozpocznij naukę
|
|
wczesne wykrywanie i zapobieganie rozwojowi
|
|
|
Co wchodzi w skład w trzeciej fazy Logala rozpocznij naukę
|
|
zapobieganie trwałym skutkom chorób
|
|
|
Co to są pola Lolanda Wymień rozpocznij naukę
|
|
styl życia, środowisko, genetyka, opieka zdrowotna
|
|
|
Co wchodzi w skład poszczególnych pól rozpocznij naukę
|
|
*styl życia (aktywność, odżywianie, stres ryzyko zdrowotne) **środowisko (naturalne, życiowe, pracy) ***opieka zdrowotna (organizacja, poziom medycyny, rehabilitacja)
|
|
|
Jakie są wymiary Zdrowia Publicznego (działania:) rozpocznij naukę
|
|
1. rządowe 2. regiony nie ma wpływu jednostka np. jakość wody 3. dobro wspólne 4. problemów środowiska społ np. używki 5. dla osób w trudnej sytuacji 6. problemów szczególnie ważnych np. AIDS 7. maksymalizacji (niska cena ale wysoka jakość)
|
|
|
funkcje zdrowia publicznego dla społeczeństwa rozpocznij naukę
|
|
1. identyfikacja i likwidacja chorób 2. zapobieganie wypadkom i organizacja pomocy nadzór 3. epidemiologiczny 4. promocje zdrowia 5. kształcenie personelu medycznego 6. regulacje prawne dotyczące medycyny
|
|
|
funkcje Zdrowia Publicznego dla jednostki rozpocznij naukę
|
|
1. dostępność szczepień 2. wczesne wykrywanie i leczenie chorób zakaźnych 3. dostępność pomocy medycznej 4. zakres świadczeń bezpłatnych 5. porady dla osób wysokiego ryzyka 6. pomoc dla instytucji charytatywnych
|
|
|
kryteria zdrowia i co oznaczają rozpocznij naukę
|
|
1. medyczne (fizyczne) 2. witalistyczne (duchowe) 3. równowagi (umiejętność radzenia sobie z problemami) 4. funkcjonalistyczne (sprawne wywiązywanie się z obowiązków) 5. funkcjonalistyczne zmodyfikowane (rozwój zdolności i wykorzystywanie ich)
|
|
|
pozytywne mierniki zdrowia rozpocznij naukę
|
|
średnia długość życia, wskaźnik sprawności fizycznej, płodność, dzietność, przyrost naturalny, wydolność płucna, wydolność krążeniowa, parametry krwi
|
|
|
negatywne mierniki zdrowotne rozpocznij naukę
|
|
zachorowalność, chorobowość, umieralność, śmiertelność, DAILY, PYLL, absencja chorobowa w pracy, umieralność niemowląt, zgony do uniknięcia
|
|
|
rodzaje mierników zdrowotnych i co oznaczają rozpocznij naukę
|
|
mierniki obiektywne (wspólne) i mierniki subiektywne (indywidualne dla jednego badanego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
imigracja chorych emigracja zdrowych, długi czas choroby, długie przechodzenie choroby, zwiększenie nowych zachorowań
|
|
|
chorobowość a zachorowalność rozpocznij naukę
|
|
chorobowość miara chorób przewlekłych zachorowalność miara chorób zakaźnych, chorobowość przypadki zachorowania w danym czasie zachorowalność nowe zachowania w danym okresie czasu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umieralność liczba zgonów śmiertelność procent liczby zgonów przez wszystkich chorych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wskaźnik stanu zdrowia w społeczeństwa (lata życia utracone przez przedwczesną śmierć)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
potencjalne utracone lata życia (liczba lat utraconych poprzez zgody przed wiekiem umierania)
|
|
|
jakie są czynniki ryzyka? rozpocznij naukę
|
|
populacyjne (zanieczyszczenia: woda, gleba, powietrze, klimat) osobnicze (otyłość, papierosy, pod. cholesterol, pod. ciś. tęt., stresy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wsk. poziomu i satysfakcji życia, uwzględnia wszystkie sfery życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
syt. materialna, klimat, zdrowie, praca, bezpieczeństwo, rodzina, wol. polityczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wsk. oceny stanu zdrowia i występujących w nim nierówności
|
|
|
co wchodzi w skład piramidy zdrowia rozpocznij naukę
|
|
opieka szpitalna, opieka podsawowa, samoleczenie, profilaktyka, promocja zdrowia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidłowość (przewlekła, masowa, warunki życia)
|
|
|
co to jest choroba społeczna rozpocznij naukę
|
|
przewlekła, trudno wyleczalna, całodobowa opieka, minimum 5% społeczeństwa.
|
|
|
przykłady chorób społecznych rozpocznij naukę
|
|
alkoholizm nikotynizm cukrzyca
|
|
|
co to choroby cywilizacyjne rozpocznij naukę
|
|
globalna, powszechna, spowodowana, rozwojem cywilizacyjnym, śmiertelność 80%
|
|
|
przykłady chorób cywilizacyjnych rozpocznij naukę
|
|
nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, nowotwory, otyłość, zaburzenia psychiczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawidłowa dieta, brak ruchu, nieprzyjazne środowisko
|
|
|
zależności między chorobami rozpocznij naukę
|
|
choroby mogą współuczestniczyć, wpływać jedna na drugą
|
|
|