Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
to wyrazy bliskoznaczne lecz niejednoznaczne na przykład odzież ubiór strój
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to jest kilka wyrazów oznaczających to samo na przykład ziemniak kartofel
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazy o tym samym brzmieniu Ale innym znaczeniu na przykład lód- lud
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeden wyraz ma różne znaczenie na przykład klucz wiolinowy do mieszkania francuski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazy o znaczeniu przeciwnym na przykład mały duży dobro zło mądry głupi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epitet sprzeczny np. zimny ogień, miękki kamień
|
|
|
onomatopeja wyrazy dźwiękonaśladowcze rozpocznij naukę
|
|
za pomocą dźwięków naśladują głosy natury na przykład dzyń dzyń buch szeptać szeleścić huk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
autor nie kończy zaczętego zdania bądź pozostawiając resztę domyślności czytelnika bądź na skutek nadmiaru uczucia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarza pojedynczy wyraz lub całe zwroty wersy by położyć nacisk i zwrócić uwagę na jakieś pojęcia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
figura retoryczna polegająca na zwracaniu się do osoby nieobecnej lub zmarłej do rzeczy pojęcia oderwanego abstrakcyjnego na przykład orszula moja wdzięczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dla wywołania silnego wzruszenia czytelnika kładziemy obok siebie dwa wyrazy lub dwa zdania mające sprzeczne pojęcia myśli na przykład ten głos zabija a nas on wskrzesza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwrot który powstaje wtedy gdy nie wymieniamy właściwego miana osoby lub przedmiotu ale określamy je przez w szczególne jakiegoś przedmiotu lub czynności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swobodna przeróbka tekstu zachowująca podobieństwo do pierwowzoru aluzyjne naśladowanie stylu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to zestawienie dwóch z jakiegokolwiek względu podobnych przedmiotów lub czynności połączonych wyrazem jak jakby niby na przykład blady jak ściana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest to postać mowy powstająca wtedy gdy zamiast właściwego przedmiotu lub czynności wymienimy inne im podobne na przykład poorane czoło
|
|
|
personifikacja uosobienia rozpocznij naukę
|
|
jest postać mowy polegająca na tym że roślinom zwierzętom rzeczą martwe lub pojęciem oderwanym przypisujemy czynności i przymioty osób na przykład drzewo mówi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisanie tworzą nieożywionym zjawiskom natury cech ich zachowań istot żywych na przykład gwiazda mruga kwiat zasypia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie uczuć psychicznych na przykład smutne drzewo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest metaforą rozciągającą się na cały utwór lub na jego pewną część stanowiąc całość myślową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na tym że jakieś osobie lub przedmiotowi przypisujemy jakiś przymiot lub czynność w znacznie większą lub znacznie mniejszą od istotnego zakresu na przykład cięki jak zapałka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określenie przebytykowe lub rzeczownikowe wyrażające stałą cechę przedmiotu jest określane ozdobne czasem oryginalne na przykład mgły perłowe brzoza płaczka okrągłe słoneczniki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tego samego wyrazu na początku na przykład każdego wersu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie ostatnich wyrazów w wersach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
element językowy w danym znaczeniu lub formie nie występujące w języku współcześnie na przykład czwarzyć- droczyć się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pytanie które nie wymaga odpowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyraz zastępujący inny który nie powinien być użyty z jakiegoś powodu w danej sytuacji na przykład niedelikatny zamiast wulgarny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zastąpienie jednego wyrazu innym będącym w nim logicznym związku na przykład czytać Mickiewicza zamiast czytać utwory Mickiewicza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakończenie zdania W następnym wersie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie jakichś elementów na przykład refren
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtórzenie tych samych głosek mający na celu u melodyjnie nie utworu na przykład refreny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdrobnienie danego wyrazu na przykład skrzydełka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zgrubienie danego wyrazu na przykład bucior
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ominięcie opuszczenia jakiegoś słowa w zdaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wypowiedź zakończona wykrzyknikiem
|
|
|