Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
negatywne oddziaływanie człowieka na środowisko przyrodnicze
|
|
|
podaje przykłady zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, wynikających z działalności człowieka rozpocznij naukę
|
|
wzrost liczby ludności, nadmierne wykorzystywanie zasobów naturalnych Ziemi, zmniejszeni się powierzchni lasów, zanieczyszczenie powietrza
|
|
|
wymienia filary zrównoważonego rozwoju rozpocznij naukę
|
|
wzrost gospodarczy, ochrona środowiska, integracja społeczna
|
|
|
podaje źródła zanieczyszczeń atmosfery spowodowane działalnością człowieka rozpocznij naukę
|
|
energetyczne, przemysłowe, komunikacyjne, rolnicze, komunalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
smog typu londyńskiego i typu Los Angeles
|
|
|
wymienia gazy cieplarniane oraz główne źródła ich emisji rozpocznij naukę
|
|
dwutlenek węgla(spalanie surowców energetycznych) metan(rozkład szczątków roślinnych na terenach bagiennych) freony(w 20 wieku stosowanie w chłodziarkach i aerozolach), tlenki azotu(spalanie surowców energetycznych i używanie nawozów azotowych) para wodna
|
|
|
wymienia źródła zanieczyszczeń hydrosfery spowodowane działalnością człowieka rozpocznij naukę
|
|
eksploatacja zasobów wodnych, zanieczyszczenie wód
|
|
|
wymienia zagrożenia dla środowiska przyrodniczego jakie niesie działalność rolnicza rozpocznij naukę
|
|
erozja i degradacja gleb, pustynnienie, wylesianie, nadmierna eksploatacja wód, zmniejszenie liczby owadów zapylających w wyniku stosowania pestycydów, zanieczyszczenie gleb i wód nawozami mineralnymi i pestycydami
|
|
|
wymienia rodzaje górnictwa rozpocznij naukę
|
|
górnictwo odkrywkowe, głębinowe i otworowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przywracanie wartości użytkowych lub przyrodniczych terenom zniszczonym przez działalność człowieka
|
|
|
wymienia kierunki rekultywacji terenów pogórniczych rozpocznij naukę
|
|
kierunek wodny, rekreacyjny i przyrodniczy
|
|
|
wymienia zanieczyszczenia emitowane przez środki transportu rozpocznij naukę
|
|
dwutlenek węgla, tlenki azotu, tlenek węgla, węglowodory, tlenki siarki, metale ciężkie i pyły
|
|
|
co to pojemność turystyczna rozpocznij naukę
|
|
maksymalna liczba osóbktóre mogą jednocześnie przebywać na danym obszarze w warunkach prawidłowego zaspokajania ich potrzeb i bez szkody dla walorów turystycznych
|
|
|
co to krajobraz kulturowy rozpocznij naukę
|
|
krajobraz który ma elementy przyrody i wytworów działalności człowieka
|
|
|
wymienia czynniki kształtujące krajobraz kulturowy rozpocznij naukę
|
|
polityczne, historyczno-kulturowe, ekonomiczne, technologiczne, przyrodnicze, demograficzne i społeczne
|
|
|
co to degradacja krajobrazu rozpocznij naukę
|
|
przekształcanie krajobrazu na taki, w którym, ani przyroda, ani gospodarka nie są w stanie prawidłowo funkcjonować
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kompleksowe działania, które mają za zadanie przywrócić właściwe funkcjonowanie społeczeństwa i przyrody na obszarach zdegradowanych
|
|
|
podaje przykłady rewitalizacji rozpocznij naukę
|
|
Nikiszowiec w Katowicach, Manufaktura w Łodzi, Strefa Kultury w Katowicach
|
|
|