Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
reakcje syntezy złożonych związków chemicznych z substancji prostszych, reakcje te są zwykle endoergiczne - wymagają dostarczenia energii świetlnej/chemicznej ---> produkty większości reakcji anabolicznych są bardziej zasobne w energię niż substraty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reakcje rozkłady złożonych związków chemicznych do substancji prostszych, reakcje te są zwykle egzoergiczne - w ich trakcie zachodzi uwalnianie energii ---> produkty większości reakcji katabolicznych są mniej zasobne w energię niż substraty część uwolnionej energii rozprasza się w postaci ciepła, a cześć zostaje zmagazynowana w wysokoenergetycznych związkach, głównie w ATP
|
|
|
wyjątek reakcji anabolicznej rozpocznij naukę
|
|
synteza amoniaku z azotu i wodoru - uwolnienie energii, produkty tej reakcji są mniej zasobne w energię niż ssubstraty
|
|
|
Do czego organizm używa energię? rozpocznij naukę
|
|
do przemian anabolicznych (syntezy związków), do poruszania się, transportu substancji przez błony biologiczne i innych procesów
|
|
|
Skąd pochodzi energia zużywana przez organizm? rozpocznij naukę
|
|
z przemian katabolicznych, głównie z oddychania tlenowego
|
|
|
Jak nazywają się uniwersalne przenośniki energii, które przenoszą energię z przemian katabolicznych? rozpocznij naukę
|
|
wolne rybonukleotydy (ATP, GTP, CTP, UTP)
|
|
|
budowa adenozynotrifosforanu rozpocznij naukę
|
|
ryboza, adenina, 3 reszty fosforanowe(V) (2 wiązania wysokoenergetyczne)
|
|
|
Dlaczego wiązania wysokoenergetyczne łatwo ulegają rozerwaniu pod wpływem wody? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1 min, intensywny wysiłek 0.5 min, ATP jest związkiem niestabilnym
|
|
|
Co jest podstawowym sposobem magazynowania i uwalniania energii w komórkach? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na czym polega cykl ATP-ADP rozpocznij naukę
|
|
polega on na naprzemiennych reakcjach syntezy ATP z ADP i P oraz rozkładu ATP do ADP i P
|
|
|
W jaki sposób synteza ATP jest sprzężona z reakcjami katabolicznymi? rozpocznij naukę
|
|
Energia uwolniona w wyniku tych reakcji zostaje wykorzystana do fosforylacji ADP - przyłączenia do niego reszty fosforanowej(V)
|
|
|
W wyniku czego energia zmagazynowana w ATP zostaje uwolniona? rozpocznij naukę
|
|
w wyniku hydrolizy ATP - jego rozkładu do ADP i reszty fosforanowej(V), z udziałem wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest on szybko zużywany na potrzeby przemian anabolicznych lub innych procesów wymagających dostarczenia tego związku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ATP + P + 30.5 kJ -> ATP + H20
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ATP + H20 -> ADP + P + 30 kJ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na odłączeniu reszty fosforanowej(V) oznaczonej (-P) od organicznego substratu o wyższej energii i przyłączeniu jej do ADP; w rezultacie powstaje inny związek organiczny o niższej energii oraz ATP
|
|
|
chemiosmoza tzw. właściwa fosforylacja rozpocznij naukę
|
|
synteza ATP z ADP i nieorganicznego fosforanu oznaczonego Pi z udziałem gradientu protonowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
różnica stężeń protonów (H+) po dwóch stronach błony biologicznej, stanowi on źródło energii wykorzystywane przez enzymatyczny kompleks białkowy - syntazę ATP - do przeprowadzania fosforylacji
|
|
|
Jak jest wytwarzany gradient protonowy? rozpocznij naukę
|
|
jest on wytwarzany w poprzek błon biologicznych dzięki działaniu pomp protonowych, które oddzielają różne przedziały organelli otoczonych dwiema błonami u kom. eukariotycznych lub różne przedziały kom. u bakterii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gradient protonowy powstaje dzięki transportowi elektronów przez szereg przenośników zlokalizowanych w błonie. Elektrony w zależności od rodzaju procesu metabolicznego mają różne źródła. Zawsze są obdarzone wysoką energią, która zostaje wykorzystana przez kiedy stężenie protonów w przedziale 2 osiągnie wysokie wartości, przepływają one z powrotem do przedziału 1. Tym razem transport protonów zachodzi zgodnie z gradientem stężeń przez kanał syntazy ATP. W rezultacie powstaje ATP. pompy protonowe do transportu protonów wbrew gradientowi stężeń z przedziału 1 do 2
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wbrew różnicy stężeń, wymaga nakładu energii z krążących elektronów
|
|
|
gdzie zachodzi chemiosmoza? rozpocznij naukę
|
|
fosforylacja z udziałem gradientu protonowego zachodzi głównie w trakcie oddychania tlenowego f. oksydacyjna i fotosyntezy f. fotosyntetyczne. (w komórkach prokariotycznych gradient protonowy powstaje w poprzek błony komórkowej zarówno podczas oddychania jak i fotosyntezy U organizmów eukariotycznych oddychanie zachodzi w mitochondriach (gradient w poprzek wewnętrznej błony mitochondrialnej), a fotosynteza w chloroplastach (gradient w poprzek błon tylakoidów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest dużym kompleksem białkowym, zbudowanym z wielu podjednostek, umocowanym w poprzek błony biologicznej składa się z rotora, trzonka, główki i kanału
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
katalizuje reakcje wytwarzania ATP z ADP i Pi. W trakcie reakcji przez kanał są transportowane protony. Ich ruch powoduje szybki obrót rotora oraz przyczepionego do niego trzonka. Wówczas podjednostki stanowiące szczytową cześć główki przyłączają reszty fosforanowe(V) do ADP. W ten sposób przekształcają energię mechaniczną w energię chemiczną cząsteczek ATP.
|
|
|
jak wydajna jest synteza ATP rozpocznij naukę
|
|
W ciągu 1 s może ona wytworzyć do 100 cząsteczek ATP
|
|
|
reakcje utleniania-redukcji, reakcje oksydoredukcyjne, reakcje redoks rozpocznij naukę
|
|
polegają na wymianie elektronów między dwoma substancjami. Jedna z substancji reduktor - oddaje elektrony, czyli ulega redukcji, a druga - utleniacz - przyjmuje elektrony, czyli ulega redukcji
|
|
|
Z udziałem czego odbywają się reakcje utleniania-redukcji w komórce? rozpocznij naukę
|
|
z udziałem związków pośrednich - uniwersalnych przenośników elektronów należą do nich dinukleotydy NAD+, NADP+ oraz FAD
|
|
|
W jakich przemianach uczestniczą głównie dinukleotydy? rozpocznij naukę
|
|
NAD+ i FAD katabolicznych, a NADP+ anabolicznych
|
|
|
utlenione przenośniki elektronów rozpocznij naukę
|
|
przyjmują elektrony od utlenianych zwiazków chemicznych i ulegają redukcji
|
|
|
zredukowane przenośniki elektronów rozpocznij naukę
|
|
oddają pobrane elektrony na związki redukowane i tym samym ulegają utlenieniu
|
|
|
czego wymagają wszystkie reakcje, które wchodzą w skład szlaków i cykli metabolicznych? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejmują ciągi reakcji przebiegających tylko w jednym kierunku, prowadzących do syntezy lub rozkładu określonej substancji
|
|
|
cykle metaboliczne, cykle przemian metabolicznych rozpocznij naukę
|
|
zamknięte ciągi reakcji chemicznych, jeden z produktów reakcji końcowej jest substratem dla pierwszej reakcji kolejnego cyklu
|
|
|
regulacja przebiegu szlaków metabolicznych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|