Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Państwo jest podstawową jednostką podziału politycznego świata. To suwerenna, czyli samodzielna i niezależna od innych krajów organizacja terytorialna.
|
|
|
Na co składa się ]aństwo? rozpocznij naukę
|
|
Na terytorium (wyznaczone przez granicę), ludność (zamieszkującą na terytorium), suwerenna władza (utrzymywanie relacji międzynarodowych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Terytorium państwa to ląd wraz z wodami śródlądowymi oraz przestrzenią powietrzną nad danym państwem. Pas wód o szerokości 12 mil i 2-stu milowa strefa ekonomiczna. Kraje nadmorskie, posiadają jeszcze wody terytorialne i wyłączna strefę ekonomiczną.
|
|
|
Co to są terytoria zależne? rozpocznij naukę
|
|
Mają one pewną autonomię, czyli mogą przeprowadzić samodzielnie lokalne wybory, jednak pozostają w strefie wpływów innego kraju.
|
|
|
Z czego wynikają terytoria zależne? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Które kraje to terytoria zależne? rozpocznij naukę
|
|
Wielka Brytania, Francja, Holandia i Stany Zjednoczone.
|
|
|
Jaki warunek musi spełniać państwo aby nazwać go "wielkim"? rozpocznij naukę
|
|
Jego powierzchnia nie może być mniejsza niż 2mln km².
|
|
|
Jaki warunek musi spełniać państwo zostało nazwane "mini-" albo "mikroskopijnymi"? rozpocznij naukę
|
|
Powierzchnia ma mniej niż 1000km².
|
|
|
Jakie są największe państwa? rozpocznij naukę
|
|
1. Rosja 2. Kanada 3. Stany Zjednoczone, 4. Chiny, 5. Brazylia
|
|
|
Jakie są najmniejsze państwa? rozpocznij naukę
|
|
1. Watykan 2. Monako 3. Nauru 4. Tuwalu 5. San Marino
|
|
|
Ile jest państw na świecie wg. ONZ? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie są kryteria, aby państwo mogło istnieć? rozpocznij naukę
|
|
- formalnie lub historycznie uzyskana niepodległość. -uznanie międzynarodowe. -sprawowanie realnej władzy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kolonializm to proces historyczny, który polegał na podboju i utrzymywaniu przez kraje europejskie kontroli politycznej i gospodarczej nad słabiej rozwiniętymi obszarami Azji, Afryki i obu Ameryk.
|
|
|
Jakie były wielkie imperial kolonialne? rozpocznij naukę
|
|
Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Francja.
|
|
|
Jakie były skutki kolonializmu? rozpocznij naukę
|
|
Niewolnictwo, zaszły zmiany w strukturze odmian ludzkich, wyznaniowej, językowej. Były narzucane europejskie wzorce życia, intensywne eksploatowano surowce naturalne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dekolonizacja to proces, w wyniku którego dochodziło do rozpadu kolonii, a kraje skolonizowane odzyskiwały niepodległość.
|
|
|
Jak został nazwany rok 1960? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie były przyczyny dekolonizacji? rozpocznij naukę
|
|
Osłabienie gospodarcze i polityczne kolonialnych mocarstw europejskich w wyniku wojen światowych. Podważenie idei wyższości, Wzrost świadomości narodowej, Wzrost świadomości społecznej w krajach Eu. i Ameryki Północnej. Rywalizacji ZSRR i Stanów Zj.
|
|
|
Jakie były skutki dekolonizacji? rozpocznij naukę
|
|
Zwiększenie się liczby suwerennych państw, Odzyskanie dostępu do zasobów naturalnych, Utrwalenie występowania różnych odmian ludzkich oraz zmiany w strukturze wyznaniowej, językowej. Liczne konflikty na tle religijnym, krwawe walki o władze. Migracje.
|
|
|
Jaki wpływ miała kolonializm i dekolonizacja? rozpocznij naukę
|
|
Zarówno kolonializm, jak i dekolonizacja miały wpływ na ludność (np. migrację, jezyk), sytuację społeczno-polityczną (np. konflikty etniczne) oraz gospodarkę.
|
|
|
Na czyn polegają "Procesy integracyjne"? rozpocznij naukę
|
|
Polegają między innymi na łączeniu się państw albo na nawiązywaniu współpracy politycznej, gospodarczej, militarnej.
|
|
|
Na czym polegają procesy "dezintegracyjne"? rozpocznij naukę
|
|
Dotyczą one głównie podziałów obszarów lub zaprzestania współpracy gospodarczej.
|
|
|
W wyniku przemian politycznych po 1989r... rozpocznij naukę
|
|
w Europie nastąpił rozpad ZSRR, Czechosłowacji i Jugosławii, a doszło do zjednoczenia Niemiec.
|
|
|
Organizacja Narodów Zjednoczonych rozpocznij naukę
|
|
"ONZ" to największa organizacja międzynarodowa działają na rzecz współpracy. Skupią niemal wszystkie państwa świata. Przedmiotem jej działań są: Zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie, poszanowanie praw człowieka, współpraca między narodami, walka z ubóstwem.
|
|
|
Przykład integracji politycznej i gospodarczej na świecie jest... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Najczęstszymi źródłami konfliktów na świecie są? rozpocznij naukę
|
|
Kwestie ekonomiczne, polityczne i społeczne.
|
|
|
Jakie skutki mają konflikty? rozpocznij naukę
|
|
Wyniszczenie ludności (M. in śmierć, kalctwo), fale uchodźców, rozpad rodzin, zubożenie społeczeństwa, głód, niedożywienie, choroby, osłabienie gospodarcze, izolacja gospodarcza i polityczna od reszty świata.
|
|
|
Jakie są główne obszary konfliktów zbrojnych? rozpocznij naukę
|
|
Obecnie Afryka, Azja Południowo-Wschodnia oraz Bliski Wschód.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Terroryzm to forma walki zbrojnej, która poprzez przemoc (M. in zamachy bombow) ma prowadzić do osiągają określonych celów politycznych, społecznych i gospodarczych.
|
|
|
Jakie czynniki decydują o dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczego? rozpocznij naukę
|
|
Decydują o tym czynniki przyrodnicze, historyczne, kulturowe, polityczne i ekonomiczne.
|
|
|
Jakie są podstawowe czynniki rozwoju społeczno-gospodarczego? rozpocznij naukę
|
|
Produkt krajowy brutto (PKB) na jednego mieszkańca, wskaźnik rozwoju społecznego (HDI).
|
|
|
Co to jest produkt krajowy brutto? rozpocznij naukę
|
|
To wartość wszystkich wytworzonych towarów i świadczonych usług w danym państwie w ciągu roku. Dla celów porównawczych wartość PKB danego kraju jest przeliczna na 1 mieszkańca.
|
|
|
Co sie stosuje aby uzyskać rzeczywisty obraz poziomu życia mieszkańców kraju lub regionu? rozpocznij naukę
|
|
Wskaźnik rozwoju społecznego (HDI). Jest on obliczany, między innymi na podstawie poziomu edukacji, czyli liczby lat nauki dzieci i osób w wieku 25 lat i starszych, sredniej długości trwania życia oraz wartości PKB na 1 mieszkańca.
|
|
|
Co sie używa do oceny ubóstwa? rozpocznij naukę
|
|
Wielokryterialny wskaźnik ubóstwa (MPI). Opiera się on na trzech składowych: zdrowia, edukacji oraz standardu życia.
|
|
|
Jakie kraje mają wysoki wskaźnik ubóstwa? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|