Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Wschodnie Cesarstwo Rzymskie założone po podziale Imperium Romanum na dwa cesarstwa w 395 r, najświetniejszy okres rozwoju przypada na okres panowania cesarza Justyniana (527-565), historię Bizancjum kończy podbój przez Turków w 1453 r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
półkolista nisza/wnęka przypominająca apsydę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
druga kondygnacja naw bocznych, ew. obejścia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
narożne sferyczne wycinki sklepienia umożliwiające oparcie kopuły na planie czworoboku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od.gr. eikon – obraz, przedstawienie) - obraz kultowy, przeznaczony do modlitwy, wyobrażający osoby święte, sceny biblijne i religijno-symboliczne, wg wyznawców ikon zawierający w sobie pełną łaski obecność Świętego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres w historii Bizancjum, w którym dążono do zniesienia kultu świętych obrazów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada kompozycji wielofigurowej, którą cechuje ustawienie głów na tej samej wysokośc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świątynia obrządku wschodniego prawosławnego i grekokatolickiego. Cerkiew dzieli się na trzy części: sanktuarium (prezbiterium), część nawowa i narteks.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w cerkwi przegroda oddzielająca prezbiterium od nawy głównej, z zawieszonymi lub namalowanymi ikonami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wszechwładca - typ ikonograficzny przedstawienia Jezusa Chrystusa jako władcy siedzącego na tronie z uniesioną prawą ręką w geście błogosławieństwa i Księgą Ewangelii. To przedstawienie symbolizuje Chrystusa jako Władcę i Sędziego Świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chrystus na Majestacie - przedstawienie Chrystusa jako boskiego władcy, tronującego na kuli świata bądź tęczy, w mandorli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
świetlisty otok wokół postaci, lub samej głowy, symbolizujący boskość postaci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(od mandorle – migdał) - rodzaj aureoli otaczającej postać tronujących Jezusa lub Maryi w kształcie owalu o ostrych zakończeniach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
scena ukazująca Zmartwychwstanie Jezusa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obraz z przedstawieniem twarzy Chrystusa, uważany za powstały w sposób nadnaturalny, najbardziej popularny to tzw. Mandylion czyli twarz odbita na chuście św. Weroniki, o długich włosach z brodą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w sztuce przedstawienie Boga równocześnie w trzech postaciach: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty w postaci gołębicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Umilenie; MB Czuła) – typ ikonograficzny przedstawienia MB z Dzieciątkiem ukazujący czułość między Matką a Synem przytulającym policzek do Jej twarzy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typ ikonograficzny przedstawienia MB, w którym MB wskazuje na Chrystusa trzymanego na lewym ramieniu, w sztuce bizantyńskiej czasem trzyma, prezentuje Dzieciątko przed sobą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
–typ ikonograficzny przedstawienia Chrystusa w środku a po Jego bokach Maryję oraz Jana Chrzciciela.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Święta Rozmowa) – typ ikonograficzny w którym MB zajmuje centralne miejsce, a po jej bokach symetrycznie ustawieni są święci.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór psalmów używany jako modlitewnik bądź śpiewnik
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najmłodsza z religii monoteistycznych wyznająca wiarę w jednego Boga, która rozwinęła się wśród mieszkańców Półwyspu Arabskiego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miejsce modlitwy, gdzie pada się na twarz. Sala modłów jest głównym pomieszczeniem, nie ma ołtarza i nie wolno używać pojęcia „kościół”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mukła wieża przy meczecie, z której wierni przez muezzina wzywani są 5 razy dziennie do modlitwy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łuk typowy dla islamu, przypominający kształtem grecką Ω.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ornament roślinny ze stylizowanej wici roślinnej, zakomponowany symetrycznie o geometrycznej ścisłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symetryczny ornament stworzony z mocno przestylizowanej wici roślinnej, która wypełnia całą płaszczyznę.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dosłownie “lęk przed pustką”, to cecha określająca nadmierną dekorację wypełniającą całkowicie powierzchnię.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dosłownie „umiłowanie pustki”, to cecha określająca oszczędną dekorację, z dużymi pustymi powierzchniami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres w historii w kręgu kultury europejskiej (V w. – XV w.). Nazwa o charakterze pejoratywnym miała podkreślać „pustkę” między Starożytnością a jej „odrodzeniem” w renesansie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztuka rozwijająca się we wczesnym średniowieczu od przełomu VIII i IX w. do X w.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwszy okres rozwoju sztuki po upadku Imperium Romanum za panowania Karola Wielkiego, który chciał odrodzić wielkość Cesarstwa, także za pomocą sztuk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kościół przy którym jest zakon.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
główny kościół biskupa diecezjalnego, arcybiskupa bądź patriarchy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha architektury romańskiej określająca prostotę budowli złożonej z podstawowych brył geometrycznych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obejście wokół prezbiterium, powstałe z przedłużenia naw bocznych, char. zwłaszcza dla kościołów pielgrzymkowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozbudowana zachodnia część bazyliki, charakterystyczna dla architektury przedromańskiej, zawierająca empory.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sala w klasztorze przeznaczona do zebrań zakonników, przeważnie o charakterze reprezentacyjnym, miejsce narad
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pracownia mnichów przepisujących i dekorujących księgi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kwadratowy lub prostokątny ogród umieszczony wewnątrz murów klasztornych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zewnętrzny ciąg komunikacyjny wzdłuż ściany budynku, najczęściej od strony dziedzińca, ogrodu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sala sypialna zakonników w klasztorze.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ozdobna księga liturgiczna zawierająca teksty 4 Ewangelii.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciągły ornament złożony z linii, pasów, taśm, listew, wici roślinnych itd.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ornament oparty na motywach zaczerpniętych z realnego bądź fantastycznego świata zwierząt.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
styl w sztukach plastycznych rozwijający się od XI – do XIII w. w epoce średniowiecza; nazwa podkreśla inspiracje sztuką antyczną, w tym starożytną rzymską. Główne cechy to teocentryzm, łuk półkolisty, sklepienie kolebkowe i krzyżowe, system wiązany.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konstrukcja budowlana o przekroju krzywoliniowym, służąca do przykrycia odpowiedniej przestrzeni budynku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sklepienie oparte na łuku półkolistym, w kształcie połowy leżącego walca
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wewnętrzne łuki wzmacniające sklepienie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sklepienie powstałe z dwóch krzyżujących się kolebek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
owtarzający się element konstrukcyjny, zawarty pomiędzy sąsiadującymi podporami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
system kompozycyjny i konstrukcyjny sklepienia krzyżowego, w którym jednemu przęsłu nawy głównej odpowiadają dwa przęsła nawy bocznych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwudzielne arkadowe okno o charakterze dekoracyjnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trójdzielne arkadowe okno o charakterze dekoracyjnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głowica geometryczna w kształcie kuli z obciętymi płasko bokami, char. dla stylu romańskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ozdobne obramowanie otworu wejściowego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cecha rzeźby romańskiej polegająca na nieumiejętnym dopasowaniu figur do kształtu pola, co powoduje deformację i dysproporcję postaci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dosłownie Biblia „dla ubogich” - chodzi o ubogich duchem, czyli nieumiejących czytać, to przedstawianie w rzeźbie i malarstwie ilustracji do scen ze Starego i Nowego Testamentu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
„ślepy otwór” - płytka wnęka w murze o charakterze dekoracyjnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podziemne ciemne pomieszczenie w kościołach pod prezbiterium, mieszczące relikwie lub grób świętego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
technika zdobnicza w złotnictwie polegająca na stopieniu sproszkowanego szkła i nałożeniu na podłoże metalowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to drugi z wielkich stylów epoki średniowiecza (XII a XV wiekiem). Nazwa została nadana przez Giorgio Vasariego. Główne cechy stylu: łuk ostry, sklepienie krzyżowo-żebrowe, system przyporowy, wertykalizm, ekspresja.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prąd umysłowy dążący do bezpośredniego kontaktu z Bogiem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łuk złożony z dwóch odcinków prostej stykających się pod ostrym kątem, typowy dla konstrukcji stylu gotyckiego.
|
|
|
Sklepienie krzyżowo-żebrowe rozpocznij naukę
|
|
charakterystyczne dla stylu gotyckiego sklepienie oparte na łuku ostrym, składające się z dwóch skrzyżowanych łuków ostrych i od wewnątrz wzmocnione na linach przecinania się kolebek dodatkowymi żebrami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana sklepienia krzyżowo-żebrowego o dodatkowych podziałach tworzących układ gwiazdy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbudowane jest na żebrach promieniście rozchodzących się z przyściennych punktów podparcia, tworzących układ przypominający wachlarze.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj sklepienia popularnego pod koniec gotyku, najczęściej kolebkowego, w którym wprowadzono krzyżujące się żebra tworzące siatkę rombów, co nadaje mu kształt sie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sklepienie stosowane w późnym gotyku, w którym zrezygnowano z żeber a wysklepki sklepienne mają ostre krawędzie. Uzyskiwano w ten sposób powierzchnie złożone z licznych, małych wysklepek, uwypuklanych grą światłocieniową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana sklepienia kż, na jednym z boków– wyprowadzane z niego żebra dzielą sklepienie na trzy duże pola, z których każde dodatkowo podzielone jest jeszcze na trzy części, co w efekcie tworzy układ dziewięciu trójkątów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pionowe cienkie elementy kamienne o przekroju wałka zespolone z filarem, przenoszące na niego ciężar sklepienia.
|
|
|
Zwornik / klucz sklepienia rozpocznij naukę
|
|
środkowy szczytowy kliniec łuku lub sklepienia, wyróżniający się kształtem i dekoracyjnym charakterem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pionowy element konstrukcyjny, architektoniczny w formie prostego filara przyściennego, wzmacniający konstrukcję, np. przenosi ciężar sklepienia na fundament.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
element gotyckiego systemu konstrukcyjnego mający za zadanie przerzucanie ciężaru sklepienia nad nawami bocznymi na zewnętrzne przypory
|
|
|
System szkieletowy / przyporowy rozpocznij naukę
|
|
ch. styl gotyckiego umożliwiający przesklepienie dużych wysokich przestrzeni, w którym ciężar sklepienia krzyżowo-żebrowego jest przenoszony częściowo za pośrednictwem służek na filary, częściowo przez zewnętrzne łuki przyporowe na przypory.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duże okrągłe okno wypełnione kamienną dekoracją o charakterze stylizowanej róży, mieszczące witraż.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dekoracja architektoniczna stylizowana na kształt koniczyny, najczęściej wypełniająca szczyt łuku ostrego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj zwieńczenia w formie małej wieżyczki, np. na zakończeniu przypory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ały pionowy element wieńczący np. pinakiel, mały obelisk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
char. dla stylu gotyckiego zwieńczenie w formie trójkąta, np. nad łukiem ostrym okien, portalu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdobne zakończenie rynny dachowej odprowadzającej wodę z dala od lica muru
|
|
|
Żabki dekoracyjne /Czołgank rozpocznij naukę
|
|
są to ozdoby architektoniczne w kształcie zwiniętych liści lub pączków, które dekorują krawędzie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typ ikonograficzny dogmatyczny będący przedstawieniem opłakującej Matki Boskiej trzymającej ciało zdjętego z krzyża Chrystusa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krzyż z przedstawieniem Chrystusa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szata okrywająca łono Jezusa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nurt koncentrujący się na Męce Chrystusa, narzędziach Męki i przedstawieniu cierpienia Chrystusa i Maryi – Mater Dolora czyli Matka Cierpiąca.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowa pobożność” - nurt pobożności rozwijający się w XIV i XV w. w Niderlandach i Nadrenii propagujący ubóstwo i pobożność.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wieloskrzydłowy ołtarz szafiasty charakterystyczny dla gotyku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najniższa część poliptyku, jego podstawa spoczywająca na mensie (dawniej kapłan stał tyłem do wiernych a przodem do ołtarza).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyw ikonograficzny przedstawiający rodowód Chrystusa
|
|
|
Retabulum / Nastawa ołtarzowa rozpocznij naukę
|
|
główna środkowa część ołtarza szafiastego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasadnicza część nagrobków gotyckich i renesansowych o kształcie skrzyni zamkniętej od góry płytą z rzeźbioną postacią zmarłego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ozdobna tablica upamiętniająca zmarłego wmurowywana w ściany kościoła (różni się od zwykłej tablicy nagrobnej, która jest pozbawiona ozdób)
|
|
|
Styl międzynarodowy w średniowieczu rozpocznij naukę
|
|
późna faza stylu gotyckiego (1390-1430/50) rozróżniana w nastrojowym malarstwie i rzeźbie, cechująca się liryzmem i pewną wytwornością
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typ kościoła, w którym wszystkie nawy są tej samej wysokości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzieło obronne wysunięte przed linię murów, najczęściej w formie baszty cylindrycznej z bramą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odmiana gotyckiego systemu konstrukcyjnego, występująca w kościołach krakowskich, w którym konstrukcję wspierają skarpy (przypory) dobudowane do filarów międzynawowych, od strony nawy bocznej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
malowidło monochromatyczne naśladujące płaskorzeźbę lub rzeźbę wykonane kolorem szarym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres w sztuce późnego średniowiecza na terenie Włoch, Niemiec, Niderlandów i południowej Francji będący zapowiedzią renesansu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
termin używany na oznaczenie sztuki włoskiej XIV w., dosłownie „trzynaście setek” czyli 1300.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(łac. poprzednik) - artysta wprowadzający nowe elementy w swojej twórczości, wpływający bezpośrednio na rozwój kolejnego zjawiska
|
|
|