Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
materal budulcowy komorki, umozliwiaja ruch komorki, transportuja substanc je, przekazuja inf, uczestnicza w obronie przed drobnoustrojami chorobotworczymi, przyspiesaja przrbieg reakcji chem.
|
|
|
co to aminokwasy i wymien ich 2 rodzaje rozpocznij naukę
|
|
bialka sie z nich skaldaja i sa aminokwasy i aminokwasy egzogenne
|
|
|
co to aminokwasy egzogenne rozpocznij naukę
|
|
aminokwasy ktore musimy pobierac z pokarmow bo nie jestemsy w stanie sami ich wytworzyc,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepelnowartosciowe (nie maja amino.) i pelnowartosciowe (maja amino. egzogenne)
|
|
|
zazwyczaj pelnowartosciowe pokarmy sa to: rozpocznij naukę
|
|
pokarmy pochodzenia zwierzecego (mieso jaja ryby mleko ser)
|
|
|
do czego potrzebne nam sa bialka rozpocznij naukę
|
|
do prawidlowego funkcjonowani organzmu
|
|
|
rodzaje grop bialej i co robia (i ich przykald) rozpocznij naukę
|
|
bialka: receptorowe (rodopsyna, odbieranie inf z otoczenia, widznie) motoryczne (umozliwiaja ruch, miozyna, aktyna) budulcowe (wchodza w skald struktury organizmu, kolagen) enzymatyczne (przyspieszanie przebigu reakcji chem., enzymy trawienne) reszta ->
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sygnalowe (przenosnik inf, hormon trzustki inf o stezniu glukozy we krwi) transportowe (transportuja substancje w organizmie, hemoglobina kora jest w krwinkach czerwonych transp do komorek tlen) obronne (przeciwciala, unieszkodliwiaja drobnoustroje)
|
|
|
weglowodany (cukry): 3 cukry zlozone rozpocznij naukę
|
|
glukoza, glikogen (watrob u zwierzat) skrobia (rosliny bulwa ziemniakow)
|
|
|
co sie dzieje w organizmie gdy cukry zlozone sa zaminiane na cukry proste?: rozpocznij naukę
|
|
podczas tego procesu stezenie glukozy we krwi bardzo powoli sie zmienia
|
|
|
co nasz mozg mysli gdy zachodzi procest rozkaldania cukrow zlozonych na proste rozpocznij naukę
|
|
nasz mozg reaguje uczuciem glodu prawie odrazu po zjedzniu tego tam kakjegos cukru
|
|
|
gdy otrzymujemy za duzo cukru co sie dziej?: rozpocznij naukę
|
|
przetwarza sie w tluszcz i mozna miec otylosc
|
|
|
najbogatszym zrodlem cukru jest?: rozpocznij naukę
|
|
pokarm roslinny (owoce, warzywa, ziarna zboz)
|
|
|
zcharakteryzuj blonnik pokarmowy rozpocznij naukę
|
|
buduje sciany komorek roslin, nie trawimy go, ma celuloze ktora wchlania wode i pomaga nam przmieszczac jedzenie w jelitach
|
|
|
tluszcz i cukier jakie sa ich najwazniejsza rola rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
material budulcowy, material zapasowy, ochrona przed utrata ciepla
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wazne skladniki regulujace(wchodza w sklad enzymow wplywajcych ma reakcje chem.) musza byc dostarczane do organzmu aby dobrze funkcjonowal
|
|
|
witaminy dzielimy na 2 rodzaje rozpocznij naukę
|
|
rozpuszczalne w: tluszczach i wodzie
|
|
|
ktore rozpuszcazja sie w tluszczach ktore w wodzie (witamny) rozpocznij naukę
|
|
woda: c, b6 , b9, b12 tluszcz: a, d, e,k
|
|
|
skotki niedoborow i wysyepowanie tuch witamin wsyztkicj rozpocznij naukę
|
|
blagam nie bede tego pisac))):
|
|
|
na co dziela sie sole mineralne rozpocznij naukę
|
|
makroelementy i mikroelementy
|
|
|
pierwiastki dzielace sue na makro i mikro: (6) rozpocznij naukę
|
|
makro: fosfor wapn magnez, mikro: zelazo, jod, fluor
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
srodowisko wielu reakcji chem., termoregulacja, usuwanie szkodliwych produktow trawienia, transporter sub., rozpuszczalnik np. witamin
|
|
|
to koniec tych 2 tematow nastepne dam jutro rozpocznij naukę
|
|
|
|
|