Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
czas najbardziej intensywnego rozwoju, okres organogenezy, okres kształtowania się UN (do 13 tyg)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czas intensywnego wzrostu, duże tempo rozwoju UN, doskonalenie motoryki (14-27)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dojrzewanie, wzrastająca możliwość przeżycia dziecka poza organizmem matki (28-40)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
faza jaja płodowego, implantacja zarodka, faza. zarodkowa, zarysowuje się okolica głowy, zaczyna pracować serce, zaczatki kręgów, tworzą sie oczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
intensywna organogeneza, zawiązki dłoni, stóp, gruczołów rozrodczych, narządów płciowych, tkanka chrzestna, mięśniowa, głowa największa część ciała, zawiązki zębów, różnic. komórek nerw. kory, przysadka, serce bije rytmicznie, mózg wysyła impulsy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płodowy okres życia, indywidualne cechy, plecy się nieco prostują, meszek płodowy (lanugo), oczy (tęczówka, powieki zamykaja), paznokcie, połączenia newr. miesn., intensywny rozwój motoryczny, ziewanie, przeciąganie, przysadka zaczyna wydzielać hormony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mielinizacja połączeń między neuronami, głową 1/3 długości, bruzdy na mózgu, uformowany mózdzek, spontaniczne próby odchyhania, dziecko reaguje na smak wód płodowych oraz zmianę ciśnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
porost włosów, paznokci, brwi, rzęs, pozostałe bruzdy, fazy snu I czuwania, odróżnić można czy dziecko spi, kopie, przeciąga się, chemicznie aktywne kubki smakowe (regulacja ruchów połykania wód płodowych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proporcje zbliżone do tych po urodzeniu, skórę pokrywa maź płodową, szkielet kostnieje, niektóre odruchy bezwarunkowe (dojrzałość UN), otwiera się szpara powiekową, gałki poruszają się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podwojenie wagi (intensywny rozwój tkanki tłuszczowej, procesy uczenia się, zapamiętywania, doświadczenia pierwotnych emocji, zanika lanugo, jądra zsuwają się z jamy brzusznej do moszny, coraz mniejszą ilość miejsca w macicy(zmniejszona aktywność ruchowa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wady anatomiczne narządu rodnego, czynniki immunologiczne, infekcje, wrodzone zaburzenia w krzepnięciu krwi, zaburzenia endokrynologiczne, zaburzenia w materiale genetycznym, czynniki środowiskowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
anatomiczno-funkcjonalny rozwój poszczególnych struktur organizmu, rozwój psychomotoryki, nabywanie kompetencji w zakresie analizatorów zmysłowych, zapamiętywanie uczenie się, przejawy świadomości, rytmy aktywności, wzajemny wpływ matki do dziecka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdrowa dieta, ćwiczenia, kontrola wagi, prenatalna opieka medyczna, odpoczynek, hydratyzacja, unikanie substancji szkodliwych, edukacja, łączność z dzieckiem, wsparcie i relacje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szanse prawidłowego rozwoju zależą od płci, wagi, wad lub chorób wrodzonych, przyczyn przedwczesnego urodzenia
|
|
|