zarzadzanie 4

 0    22 fiszki    moniczka12574
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Struktura organizacyjna
rozpocznij naukę
Układ elementów organizacji oraz Więzi łączących je w zorganizowana calosc
Schemat organizacyjny
rozpocznij naukę
graficzny obrazukazujący poszczególne części organizacjihierarchiczny układ zależności między nimi oraz przypisujący w sposób najbardziej ogólny (poprzez nazwę) konkretne funkcje poszczególnym elementom organizacji. Jest modelem budowy organizacji.
ZASIĘG KIEROWANIA
rozpocznij naukę
ogół bezpośrednich i pośrednich podwładnych podporządkowanych danemu kierownikowi
CENTRALIZACJA
rozpocznij naukę
wewnętrzna struktura władzy w organizacjistopień autonomii systemu.
DECENTRALIZACJA
rozpocznij naukę
proces przekazywania uprawnień decyzyjnych w dół hierarchii organizacyjnejtj. delegowania ich menadżerom średniego i wyższego szczebla
FORMALIZACJA
rozpocznij naukę
jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Zakres w jakim łączność i reguły postępowania są unormowane w dokumentacji organizacyjnej
2. RODZAJE POWIĄZAŃ WEWNĄTRZORGANIZACYJNYCH:
rozpocznij naukę
powiązania hierarchiczne -powiązania specjalistyczne - powiązania techniczne -powiązania informacyjne -powiązania przestrzenne
Rozpiętość kierowania rodzaje
rozpocznij naukę
Rzeczywista formalna potencjalna
Etapy procesu organizowania
rozpocznij naukę
Ustalanie zadań dla celu. Podział pracy na czynności. Tworzenie komórek organizacyjnych. Przydzielanie zasobów do komórek. Koordynacja pracy komórek. Dobór i rozmieszczenie kadry kierowniczej. Kontrola i ewentualne poprawki.
Kryteria grupowania stanowisk Kryteria funkcjonalny kooperacyjne
rozpocznij naukę
Wiedza i umiejętności przebieg procesu pracy funkcje w systemie wykonawczymi zarządzania
Kryteria rynkowe autonomiczny
rozpocznij naukę
Czas pracy produkt klient rynek lub region
Rodzaje stanowisk w strukturze organizacyjnej
rozpocznij naukę
kierownicze sztabowe wykonawcze
Podejście uniwersalne do schematu organizacyjnego
rozpocznij naukę
zakłada że w organizacji znajduje się jeden najlepszy sposób zarządzania, model biurokratyczny, model behawioralny
Podejście sytuacyjne do schematu organizacyjnego
rozpocznij naukę
Zakłada że właściwe zachowania menadżerów w danej sytuacji za leżą od niepowtarzalnych elementów tej sytuacji
Zalety modelu biurokratycznego
rozpocznij naukę
to poprawa efektywności, przeciwdziałanie faworyzowaniu pracowników, jasne procedury dla wszystkich.
Wady modelu biurokratycznego
rozpocznij naukę
Wady to brak elastyczności, skostnienie oraz lekceważenie procesów ludzkich i społecznych.
Zalety modelu behawioralnym ego
rozpocznij naukę
Podkreślenie wartości pracowników, humanistyczne podejście do projektowania struktury organizacyjnej
Słabe strony modelu behawioralnego
rozpocznij naukę
Uważanie że system cztery jest najlepszym podejście do projektowania struktury organizacyjnej
Omów i narysuj struktury
rozpocznij naukę
Struktura Liniowa: Opis: Prosta hierarchia, jednokierunkowy przepływ władzy. Schemat: Pionowe linie łączące jednostki, odgórna kontrola.
Struktura Funkcjonalna: Opis: Organizacja według funkcji, specjalizacja zadań. Schemat: Kategorie funkcji połączone strzałkami.
rozpocznij naukę
Struktura Liniowo-Sztabowa: Opis: Kombinacja struktury liniowej i sztabowej. Schemat: Kombinacja pionowych i poziomych linii.
Struktura Dywizjonalna: Opis: Organizacja wg jednostek geograficznych lub produktowych. Schemat: Oddzielne sekcje dla różnych dywizji.
rozpocznij naukę
Struktura Macierzowa: Opis: Kombinacja funkcji i projektów, dwie linie władzy. Schemat: Krzyżujące się linie między jednostkami i projektami.
Struktura Smukła: Opis: Minimalizacja poziomów hierarchii, szybkie podejmowanie decyzji. Schemat: Prosta hierarchia, ograniczona liczba szczebli.
rozpocznij naukę
Struktura Płaska: Opis: Niewiele poziomów hierarchii, bezpośredni kontakt między pracownikami. Schemat: Płaska struktura bez wielu poziomów władzy.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.